• Anonym (Ts)

Kuggade första uppkörning

Hej!

Jag körde första uppkörning häromdagen men kuggade rejält. Insåg redan dagarna innan uppkörningen att jag faktiskt inte är färdig utbildad och ställde mig frågan vad jag gör här egentligen.

Bokade uppkörningen för 3 månader sen när jag började övningsköra. Nu under sommaren finns det inga nya tider förrän slutet på oktober så jag antar att jag kände mig pressad och stressad att klara körkortet nu.

Jag kör enbart med trafikskolan, har inte möjlighet att köra med någon privat.

Har kört 25 körlektioner.

Hur många till behöver man tror ni?

Är det lämpligast att köra två veckor intensivt eller att lägga 2 - 3 lektioner per vecka?

Kan tillägga att jag arbetar heltid och är ensamstående så mitt största dilemma är att tiden inte räcker till för mig. Mitt teoriprov går ut nov.

• Svar på tråden Kuggade första uppkörning
  • Anonym (asdf)

Om du bara kör med körskolan och inte har någon möjlighet alls att öva privat tänker jag att du behöver omkring 50 lektioner till. Det tar tid att lära sig köra bil, och kan inte hastas fram. Bättre med 2-3 lektioner per vecka än två veckor intensivt, men bäst är att kombinera detta. Kör en intensivkurs, och fortsätt med ett par lektioner per vecka fram till nästa uppkörning.
    Detta beror såklart på var du bor också. Har din ort bara en rondell och ett trafikljus kommer du kunna klara dig där lite fortare än om du bor i en storstad. Själv körde jag ett par års tid i Göteborg, både via trafikskola och privat med min pappa. Det handlade säkerligen om minst 75 körtillfällen innan jag var redo att köra upp.

• Anonym (Hold my beer)

Seriöst, trodde du verkligen du skulle vara en färdig förare på tre månader....? Du behöver nog minst lika många lektioner till, eller se till att skaffa någon privat att köra med. Det kan vara en kompis eller vad som helst, du måste väl ändå känna någon med körkort, eller?

Två veckor till räcker inte, jag skulle inte vilja möta dig på vägen med så otroligt lite erfarenhet.

• elmadumle

Men jösses, hur många körlektioner behöver ni egentligen?! sonen har kört tre gånger på körskolan, har sju lektioner till innan bokad skrivning och körning. Där ingår stadskörningen och "lilla uppkörningen".

• Ann-Louise

Snälla vad ni överdriver. Mina barn har ganska nyligen tagit körkort. Dottern körde upp efter 18 lektioner men kuggade. Körde sedan 10 öektioner till och klarade det. Sonen körde 20 lektioner och klarade det på första försöket. Båda hade kört lite hemma, men inte mer än max 5 timmar vardera.

En kvinnlig kollega körde upp förra sommaren och hade kört 25 lektioner utan något privat, och klarade första försöket.

Tror inte du behöver mer än 10 lektioner till. Lycka till.

• Fjäril kär

Korrekt svar är givetvis :

Prata med din körskollärare och gå igenom din kuggning och gå igenom de lektioner du gjort hittills. Vad känner du själv att du behöver öva på? Vad tycker din handledare om det hen sett på dina lektioner?

Sen kan din handledare på körskolan råda dig hur många gånger till du behöver ta lektioner för att klara en uppkörning.

• Anonym (...)
    Fjäril kär skrev 2020-07-11 21:36:05 följande:

Korrekt svar är givetvis :

Prata med din körskollärare och gå igenom din kuggning och gå igenom de lektioner du gjort hittills. Vad känner du själv att du behöver öva på? Vad tycker din handledare om det hen sett på dina lektioner?

Sen kan din handledare på körskolan råda dig hur många gånger till du behöver ta lektioner för att klara en uppkörning.

Håller med. Att fråga om hur många lektioner som TS behöver är lite som att fråga om hur långt ett snöre är.

Vissa behöver mer, vissa färre. Mest kvalificerad att svara är körskoleläraren, även om de gärna har ett visst intresse att sälja lektioner.

Jag behövde runt 20 lektioner.

Kan även tipsa om att köra upp i en liten stad. Det är oftast lite lättare, jämfört med att köra upp i en storstad.
  • Anonym (Hold my beer)

Till er som skryter med hur få lektioner era gullegull har tagit och ändå lyckats ta sig igenom en uppkörning, det betyder inte ett skit när man är på vägen. En bra förare blir man bara av erfarenhet, och där räcker inte en handfull lektioner eller några månaders privat körning. Personer med nytagna körkort är en trafikfara för alla andra och sig själva, det finns inget sätt att komma runt det.

• Anonym (lär)

Grattis till att ha klarat teoriprovet! Dock tror jag det var ett misstag att försöka göra uppkörningen så tidigt, du borde ha avbokat dagarna innan när du insåg att det nog inte skulle gå.

Det positiva är att personen som underkände dig har skrivit kommentarer på vad du misslyckades med och hur/var så använd det för att punktmarkera övningsområden. Vi kan inte säga hur långt du har kvar, visa kommentarerna för din körlärare så kan nog hen lägga upp en lagom plan för antalet lektioner.

• Anonym (lär)
    elmadumle skrev 2020-07-11 21:28:11 följande:

Men jösses, hur många körlektioner behöver ni egentligen?! sonen har kört tre gånger på körskolan, har sju lektioner till innan bokad skrivning och körning. Där ingår stadskörningen och "lilla uppkörningen".

Ja.. och han lär med största sannolikhet misslyckas med proven med den dåliga förberedelsen. Om du inte bekvämt valde att lämna ut att han mängdtränar hemma.
  • EpicF
    elmadumle skrev 2020-07-11 21:28:11 följande:

Om man har möjlighet att köra hemma så kan det kanske på med enbart 10 körlektioner.

Skälv tog jag runt 30 på körskolan plus att jag körde hemma.
Svar på tråden Kuggade första uppkörning