Hej, jag kan inte svara på exakt hur många lektioner till du kan behöva, men kan dela med mig av min egen erfarenhet.
Tog 14 lektioner totalt och sen körde jag med mamma kanske 20-30 gånger. De gångerna jag övningskörde privat blev det ibland bara till affären eller så, min mamma var heller inte särskilt engagerad i min körning, utan det var mest att hon satt bredvid och jag körde. Men det är ändå skönt att ha nån med i stressiga situationer.
Jag började övningsköra seriöst i början av juni, hade kört kanske 1-2 gånger privat innan, sen tog jag kortet i september.
Jag körde upp i Stockholm, på ett av de ställen som kuggar högst andel i hela landet.
Kände mig inte alls redo när jag körde upp och kuggade min första uppkörning rätt brutalt. Instruktören använde till och med dubbelkommandot. Hur som helst hade jag vänner som tvingade mig att försöka igen på en gång. Utan dom hade jag förmodligen tagit fler lektioner för jag kände mig inte redo. Bokade en ny uppkörning 1 vecka senare och klarade det. Tror inte ens jag körde något mer mellan de tillfällena.
Vill också säga att det är STOOOR skillnad mellan olika instruktörer. Min första uppkörning fick jag en tant som inte pratade utan svarade bara kort på mina frågor och det gjorde mig inte mindre spänd. Andra gången fick jag en yngre kille och vi kunde prata avslappnat så det kändes inte riktigt som en uppkörning. Förutom det så kan vissa instruktörer acceptera mindre fel, medan andra är petnoga och letar efter anledningar att kugga en.
Om du vill kan du nog få en ny tid på en gång för man har förtur sina första tre uppkörningar om man klarat teorin. Man loggar in på trafikverket på morgonen vid 8 för då släpper de avbokade tider och dom har du förtur till. Då brukar det gå att få tid samma vecka, ibland samma dag.
Jag tror inte att många känner sig helt redo när dom kör upp och även om du skulle tagit 100 lektioner så är du inte nödvändigtvis en bra bilförare. Bilkörning är mängdträning och du behöver köra en hel del för att bli en riktigt bra förare. Att känna sig helt redo vid uppkörningen kan jag tycka visar på en viss arrogans. Jag ser inte uppkörningen som ett test som visar att du är en bra bilförare, utan att du är en TILLRÄCKLIGT bra förare. Dvs du är inte en trafikfara, och kan nu fortsätta övningsköra på egen hand.
Har vänner som klarat det på första försöket, andra och en som klarade det 5e gången. Det är bara att fortsätta försöka och inte ge upp.
Om du verkligen inte känner dig redo skulle jag säga att du kan ta typ 3 lektioner till. Var supernoga med exakt vad det är du behöver träna på och sen gör du just det. Alldeles för många låter trafikskolan sälja på dom alldeles för många lektioner där man åker runt gör lite av varje utan nån egentlig plan, men det är slöseri med tid. T.ex. om du kuggade på backa runt hörn och att planera din körning tar du två lektioner där du enbart tränar på de två sakerna.
Jag anser att en bra trafiklärare ska kunna ta i princip vem som helst från total nybörjare till uppkörning på max 30 lektioner. Annars är de antingen dåliga på att lära ut och planera eller så försöker de mjölka dig på pengar.
Till mig sa de att jag skulle behöva 20 lektioner om jag körde mycket hemma, men klarade mig med 14. Och det var framförallt de sista 4 lektionerna som var bra för då var jag extremt tydlig med vad jag ville ha ut av varje lektion.
Sorry för långt inlägg, men vad jag vill säga är att bara för att man kuggar en uppkörning betyder det inte att man behöver 20 lektioner till.
Lycka till!