• Anonym (Ts)

Kuggade första uppkörning

Hej!

Jag körde första uppkörning häromdagen men kuggade rejält. Insåg redan dagarna innan uppkörningen att jag faktiskt inte är färdig utbildad och ställde mig frågan vad jag gör här egentligen.

Bokade uppkörningen för 3 månader sen när jag började övningsköra. Nu under sommaren finns det inga nya tider förrän slutet på oktober så jag antar att jag kände mig pressad och stressad att klara körkortet nu.

Jag kör enbart med trafikskolan, har inte möjlighet att köra med någon privat.

Har kört 25 körlektioner.

Hur många till behöver man tror ni?

Är det lämpligast att köra två veckor intensivt eller att lägga 2 - 3 lektioner per vecka?

Kan tillägga att jag arbetar heltid och är ensamstående så mitt största dilemma är att tiden inte räcker till för mig. Mitt teoriprov går ut nov.

• Svar på tråden Kuggade första uppkörning
  • elmadumle
    Anonym (lär) skrev 2020-07-11 22:04:11 följande:
    Ja.. och han lär med största sannolikhet misslyckas med proven med den dåliga förberedelsen. Om du inte bekvämt valde att lämna ut att han mängdtränar hemma.
    Vi har kört max 10 gånger hemma, han pluggar teorin nu med full pott på övningsfrågorna. En körskolelärare bokar inte prov om denne inte är säker på sin elev. Kugga kan man ju göra av flera anledningar, själv gjorde jag det pga nervositet, andra gången gick det bättre då han som bedömde småpratade med mig hela tiden. Och jag körde bara på körskolan och inte 50 gånger heller. 
  • elmadumle
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-07-11 21:48:21 följande:

Till er som skryter med hur få lektioner era gullegull har tagit och ändå lyckats ta sig igenom en uppkörning, det betyder inte ett skit när man är på vägen. En bra förare blir man bara av erfarenhet, och där räcker inte en handfull lektioner eller några månaders privat körning. Personer med nytagna körkort är en trafikfara för alla andra och sig själva, det finns inget sätt att komma runt det.

En bra förare blir man inte bara av att klara uppkörningen, en bra och ännu säkrare blir man genom att praktisera sina kunskaper många gånger även efter. Du kan klara körningen men om du sedan inte kör på länge får du ju ingen vana. Det är något de ständigt upprepar på körskolorna här omkring. 
  • Anonym (Fiona)

Har arbetat på bilskola. Du får uppkörningstid när du är redo. Bilskolorna har fasta uppkörningstider varje vecka, så ha inte panik över att du inte kan boka innan oktober.

Kan säga att de elever som själva tycker att de är färdiga för uppkörning och därför bokar privat till 99% kommer tillbaka.

Fråga din bilskollärare hur många lektioner du beräknas behöva. Här kan vi inte veta svaret.

Kan säga att på bilskolan jag jobbade låg det mellan 2-300 lektioner. Vanligast var runt 35-40 lektioner. Gällde Göteborg.

Har du inte fått ta del av ditt utbildningskort? Där kan du se vilka moment du ska gå igenom. Vilka som är påbörjade, vilka du är klar med och vilka som ej påbörjats.

• Anonym (asdf)
    elmadumle skrev 2020-07-11 21:28:11 följande:
    Men jösses, hur många körlektioner behöver ni egentligen?! sonen har kört tre gånger på körskolan, har sju lektioner till innan bokad skrivning och körning. Där ingår stadskörningen och "lilla uppkörningen".
    Ann-Louise skrev 2020-07-11 21:31:45 följande:
    Snälla vad ni överdriver. Mina barn har ganska nyligen tagit körkort. Dottern körde upp efter 18 lektioner men kuggade. Körde sedan 10 öektioner till och klarade det. Sonen körde 20 lektioner och klarade det på första försöket. Båda hade kört lite hemma, men inte mer än max 5 timmar vardera.
    En kvinnlig kollega körde upp förra sommaren och hade kört 25 lektioner utan något privat, och klarade första försöket.
    Tror inte du behöver mer än 10 lektioner till. Lycka till.

Ni tycker alltså att man är en tillräckligt bra bilförare efter 10-20 gånger bakom ratten. Skrämmande.
  • Anonym (Skiljer sig åt)

Jag körde massor privat, i början ute på små enskilda skogsvägar. Där lärde jag mig att bli bekväm och trygg med bilen. Fick i det oändliga starta i backar för att träna dragläge. Körde 8 lektioner totalt, varav 3 av dem var halkbanan. Så mitt tips är att ta med barnen och en handledare ut i skogen några dagar. Kan man manövrera bilen och utöver det är trygg med teorin så funkar uppkörningen också. Lycka till!

• Anonym (Bobbie)
    Anonym (asdf) skrev 2020-07-12 01:18:49 följande:

Ni tycker alltså att man är en tillräckligt bra bilförare efter 10-20 gånger bakom ratten. Skrämmande.

Det handlar ju inte om vad någon tycker, det handlar ju om att bli godkänd på uppkörningen. Blir man det så är man tillräckligt bra för att fortsätta öva själv.
  • Anonym (Mm)

Jag körde kanske 2-3 år privat många gånger och på bilskola kanske 80-90 lektioner på olika bilskolor i olika städer innan jag blev godkänd på 3:e uppkörningen.

• EpicF
    Anonym (Bobbie) skrev 2020-07-12 08:53:35 följande:

Det handlar ju inte om vad någon tycker, det handlar ju om att bli godkänd på uppkörningen. Blir man det så är man tillräckligt bra för att fortsätta öva själv.

Det är dock lite sanning med modifikation. Allt handlar om mängdträning. Först med körledare på körskola eller med handledare privat. Sedan när man har kört tillsammans med något så mycket att man kan de grundläggande reglerna, klarar halka och teoriprov är man oftast mogen för uppförning. Klarar man den så är man fortfarande ingen bra bilförare utan behöver några månader/år för att bli duktigt på att köra själv.

Har en kompis som kör tre lektioner på körskola, klarade teoriprovet (dock inga poäng över utan precis godkänd), halkan precis godkänd och uppkörningen precis godkänd. Detta är mer än 10 år sedan. H*n kan fortfarande inte köra bil på ett säkert och bra sätt, även om h*n har bil och kör hyfsat mycket. Förmodligen är det pga att h*n saknar mycket av det grundläggande. Kan säga att jag aldrig åker med om h*n kör.
  • Anonym (Mm)

Kan säga att jag är ganska bra på att köra nu. Dålig på att backa och vill inte köra motorväg i Tyskland men annars kör jag överallt i Sverige och dagligen trots att kortet tog lång tid.

• Anonym8419

Hej, jag kan inte svara på exakt hur många lektioner till du kan behöva, men kan dela med mig av min egen erfarenhet.

Tog 14 lektioner totalt och sen körde jag med mamma kanske 20-30 gånger. De gångerna jag övningskörde privat blev det ibland bara till affären eller så, min mamma var heller inte särskilt engagerad i min körning, utan det var mest att hon satt bredvid och jag körde. Men det är ändå skönt att ha nån med i stressiga situationer.

Jag började övningsköra seriöst i början av juni, hade kört kanske 1-2 gånger privat innan, sen tog jag kortet i september.

Jag körde upp i Stockholm, på ett av de ställen som kuggar högst andel i hela landet.

Kände mig inte alls redo när jag körde upp och kuggade min första uppkörning rätt brutalt. Instruktören använde till och med dubbelkommandot. Hur som helst hade jag vänner som tvingade mig att försöka igen på en gång. Utan dom hade jag förmodligen tagit fler lektioner för jag kände mig inte redo. Bokade en ny uppkörning 1 vecka senare och klarade det. Tror inte ens jag körde något mer mellan de tillfällena.

Vill också säga att det är STOOOR skillnad mellan olika instruktörer. Min första uppkörning fick jag en tant som inte pratade utan svarade bara kort på mina frågor och det gjorde mig inte mindre spänd. Andra gången fick jag en yngre kille och vi kunde prata avslappnat så det kändes inte riktigt som en uppkörning. Förutom det så kan vissa instruktörer acceptera mindre fel, medan andra är petnoga och letar efter anledningar att kugga en.

Om du vill kan du nog få en ny tid på en gång för man har förtur sina första tre uppkörningar om man klarat teorin. Man loggar in på trafikverket på morgonen vid 8 för då släpper de avbokade tider och dom har du förtur till. Då brukar det gå att få tid samma vecka, ibland samma dag.

Jag tror inte att många känner sig helt redo när dom kör upp och även om du skulle tagit 100 lektioner så är du inte nödvändigtvis en bra bilförare. Bilkörning är mängdträning och du behöver köra en hel del för att bli en riktigt bra förare. Att känna sig helt redo vid uppkörningen kan jag tycka visar på en viss arrogans. Jag ser inte uppkörningen som ett test som visar att du är en bra bilförare, utan att du är en TILLRÄCKLIGT bra förare. Dvs du är inte en trafikfara, och kan nu fortsätta övningsköra på egen hand.

Har vänner som klarat det på första försöket, andra och en som klarade det 5e gången. Det är bara att fortsätta försöka och inte ge upp.

Om du verkligen inte känner dig redo skulle jag säga att du kan ta typ 3 lektioner till. Var supernoga med exakt vad det är du behöver träna på och sen gör du just det. Alldeles för många låter trafikskolan sälja på dom alldeles för många lektioner där man åker runt gör lite av varje utan nån egentlig plan, men det är slöseri med tid. T.ex. om du kuggade på backa runt hörn och att planera din körning tar du två lektioner där du enbart tränar på de två sakerna.

Jag anser att en bra trafiklärare ska kunna ta i princip vem som helst från total nybörjare till uppkörning på max 30 lektioner. Annars är de antingen dåliga på att lära ut och planera eller så försöker de mjölka dig på pengar.

Till mig sa de att jag skulle behöva 20 lektioner om jag körde mycket hemma, men klarade mig med 14. Och det var framförallt de sista 4 lektionerna som var bra för då var jag extremt tydlig med vad jag ville ha ut av varje lektion.

Sorry för långt inlägg, men vad jag vill säga är att bara för att man kuggar en uppkörning betyder det inte att man behöver 20 lektioner till.

Lycka till!

• Anonym (ava)

Jag körde upp i Farsta och klarade mig på första försöket. Det var min körskolelärare som berättade om jag var mogen för det eller inte. Då hade jag 30 lektioner i bagaget.

Tala med din körlärare och hör vad du gjorde för misstag på uppkörningen och sedan ska du träna mer på de bitarna.

Det beror helt på vem du är som person om du behöver 10 eller 50 lektioner till. För en del är körning enkelt för andra är det svårare även om mängdträning hjälper så finns det vissa som bara har det i sig att köra.
    Snöa inte in dig på att en del faktiskt tar körkortet snabbt, jämför dig inte med andra. Du får ditt körkort när du är redo.

Fortsätt träna så ska du se att det kommer att gå.

(jag tror inte det är många som körde upp för 11e gången som tjejen i bilen bredvid mig och kuggar igen och med 130 lektioner bakom sig)

• Anonym (oOo)

Vi pratar om körkort och inte civilingenjörsexamen! 30, 50, 100 lektioner?! Min mellanson har just tagit körkort, han tog 2 lektioner + privatkörning. Äldste sonen tog körkort förra sommaren, 1 lektion + privatkörning. Bägge klarade teori pp första försöket. Skriver ej detta för stt skryta men - hur svårt kan det vara?

• Anonym (Jodå)
    Anonym (oOo) skrev 2020-07-13 14:44:27 följande:

Vi pratar om körkort och inte civilingenjörsexamen! 30, 50, 100 lektioner?! Min mellanson har just tagit körkort, han tog 2 lektioner + privatkörning. Äldste sonen tog körkort förra sommaren, 1 lektion + privatkörning. Bägge klarade teori pp första försöket. Skriver ej detta för stt skryta men - hur svårt kan det vara?

Haha, klart du skriver det för att skryta. 

För vissa är det svårt. Och det har ingenting med intelligens att göra.
  • Anonym (asdf)

Jag antar att de bara körde ca tre timmar privat?
  • Anonym (ava)

Hur många timmar bakom ratten privat?

Mina körlektioner var 45 minuter x30 lektioner. Jag hade ingen möjlighet att köra privat. Dina barn har tur med det.

Första gången jag satte mig bakom ratten var på körskolan.
    Tog kortet på tre månader och det var bland det roligaste jag gjort, älskar köra bil.
Svar på tråden Kuggade första uppkörning