• Anonym (Sara)

    Krav på klädsel om man vill läsa grundlärarprogrammet?

    Jag läste precis information om grundlärarprogrammet på Göteborgs universitet och såg att detta stod under verksamhetsförlagd utbildning (VFU), som är en del av utbildningen.

    "Observera att särskilda krav på klädsel kan förekomma på VFU-platsen."

    Någon som vet (och inte enbart vill gissa) vad för krav det kan handla om och hur vanligt det är med krav på klädsel? Kanske lärare som har koll på vad det kan innebära?

    Antar att det inte bara är något som "kan" förekomma med tanke på att det står som en tydlig observation när man läser om utbildningen.

  • Svar på tråden Krav på klädsel om man vill läsa grundlärarprogrammet?
  • LillaTjockaBertil

    En kvalificerad gissning är att det finns skolor med klädkod, exempelvis kan det handla om förbud mot kläder med politiska budskap, och att texten finns för att förvarna om detta.

  • Anonym (Visa ansiktet)

    Ett krav som funnits på min VFU-plats har varit att visa ansiktet. Så min studiekamrat tex som alltid hade heltäckande, alltså med bara små hål för ögonen som syntes, hon fick byta till vanlig slöja när hon var på grundskolan så att eleverna kunde se hennes ansikte. Sen täckte hon ansiktet igen när vi åkte därifrån.

  • Anonym (Sara)
    Anonym (Visa ansiktet) skrev 2020-07-12 12:53:04 följande:

    Ett krav som funnits på min VFU-plats har varit att visa ansiktet. Så min studiekamrat tex som alltid hade heltäckande, alltså med bara små hål för ögonen som syntes, hon fick byta till vanlig slöja när hon var på grundskolan så att eleverna kunde se hennes ansikte. Sen täckte hon ansiktet igen när vi åkte därifrån.


    Åh, okej.

    Jag funderade på ifall det kanske var slöjan i sig som skulle bli ett problem, men på din VFU-plats var det ju inte så.

    Å andra sidan verkar det inte speciellt vanligt förekommande att en VFU-plats har krav på att man inte får ha heltäckande (men visa ansiktet) men man vet ju aldrig.

    Kanske fler här som kan berätta hur det var på er VFU-plats?
  • Anonym (Visa ansiktet)
    Anonym (Sara) skrev 2020-07-12 13:43:50 följande:

    Åh, okej.

    Jag funderade på ifall det kanske var slöjan i sig som skulle bli ett problem, men på din VFU-plats var det ju inte så.

    Å andra sidan verkar det inte speciellt vanligt förekommande att en VFU-plats har krav på att man inte får ha heltäckande (men visa ansiktet) men man vet ju aldrig.

    Kanske fler här som kan berätta hur det var på er VFU-plats?


    Slöja är garanterat inget problem, så länge du har okej kläder och visar ansiktet.
  • Anonym (Lina)

    Vi blev tillsagda att inte ha kortkort eller djupa urringningar på vfu. Ganska självklart tycker jag, gäller på de flesta skolor (och på många andra jobb).

  • Anonym (Pop)

    Inga av de skolor jag jobbat på (4 st) eller hade VFU på (2 st) har haft klädkod.

    Visst kan man prata om att inte ha klädsel som kan ta fokus från undervisningen (jeans som hänger så kallingarna syns, djup urringning, symboler förknippade med rasism även om man försöker dra det till ngt annat) men det har inte funnits nån regel.

  • Anonym (Z)

    Det beror ju på vart du hamnar men generellt brukar man inte ha urringat osv. Har inte vart klädkod på någon VFU plats jag var på men det var outtalat på ett sätt att du skulle vara skapligt klädd, inga mjukisar, inga urringade tröjor, inga tröjor som slutar strax nedanför BHn och visar hela magen, inga politiska tröjor osv. Eleverna ska inte se dig som en sexuell kvinna, de ska inte behöva titta på dig i en kortkort kjol eller urringade tröjor. Du ska se professionell ut helt enkelt. Jag hade mest vanliga tröjor, koftor och jeans. 

    Det var en tjej som jag pluggade med som hade VFU på ett annat ställe än jag som hade klädkod och där var det kavaj och skjorta. Du skulle vara typsik kontorsklädd. Eftersom hon inte hade den stilen shoppade hon lite blusar billigt på HM och en kavaj och hade det till hela och rena jeans. 

  • Anonym (ooo)

    Har jobbat inom skolan i 26 år och det finns ingen specifik klädkod oftast på svenska skolor (om det inte är på privatskolor kanske) men det handlar om att förstås se "vettig" ut, vara hel och ren, inte ha på sig alltför provocerande plagg. Man får tänka på att det är barn man ska jobba med. 

    Tex hos oss går man inte i superkorta shorts i slutet av vårterminen när det är supervarmt. Inget uttalat men jag vet att man reagerar om någon har det. Var med en gång om en man som sista skolveckan (då eleverna redan slutat) kom i avklippta jeansshorts som var så korta så man i princip såg rakt in, när han satt ned. Det var givetvis inget han hade tänkt på när han kapade sina byxben. 

    Man kommer inte till jobbet i genomskinligt linne utan bh under osv - rent common sense. 

    Jag arbetar på gymnasiet. VI har bland annat restaurang och bageri- utbildningar och där är det väldigt noga att följa hygienregler så tex får eleverna inte ha stora smycken när de är i metodköken, de får inte ha något på händerna och inte saker som kan hänga ned i maten. Tror faktiskt de får ta bort näsringar och sånt också, om jag inte minns fel. Reglerna gäller givetvis även personalen. 

  • Anonym (Lärare)

    Saker jag kan gissa att det menas:
    inte täcka ansiktet
    Inga politiska/religiösa motiv på tröjor osv
    Inga tryck med våldsmotiv, svordomar, osv
    Ingen "vågad" klädsel.
    Skoförbud inomhus
    Kepsförbud inomhus
    Praktisk klädsel (högklackat funkar inte så bra i skogen...)

  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-07-12 14:50:30 följande:

    Saker jag kan gissa att det menas:
    inte täcka ansiktet
    Inga politiska/religiösa motiv på tröjor osv
    Inga tryck med våldsmotiv, svordomar, osv
    Ingen "vågad" klädsel.
    Skoförbud inomhus
    Kepsförbud inomhus
    Praktisk klädsel (högklackat funkar inte så bra i skogen...)


    Skoförbud?
    Det beror ju på vilken klass.

    1-3 inga skor eller innesko.
    Från mellanstadiet och upp har mina barn ytterskor på sig inne.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Visa ansiktet) skrev 2020-07-12 13:50:49 följande:

    Slöja är garanterat inget problem, så länge du har okej kläder och visar ansiktet.


    Vad bra, då behöver jag nog inte oroa mig. Tack!

    Tack alla andra som svarat också.
  • Anonym (x)
    Anonym (Förälder) skrev 2020-07-12 17:13:20 följande:
    Skoförbud?
    Det beror ju på vilken klass.

    1-3 inga skor eller innesko.
    Från mellanstadiet och upp har mina barn ytterskor på sig inne.
    Jag skulle vilja påstå att dina barns skola tillhör ett undantag då alla skolor som jag har arbetat på har haft skoförbud inomhus. Eleverna har fått ta av sig sina ytterskor och gått i strumpelästen eller bytt om till inneskor.
  • Anonym (Z)
    Anonym (x) skrev 2020-07-12 17:30:43 följande:
    Jag skulle vilja påstå att dina barns skola tillhör ett undantag då alla skolor som jag har arbetat på har haft skoförbud inomhus. Eleverna har fått ta av sig sina ytterskor och gått i strumpelästen eller bytt om till inneskor.
    Hela min kommuns grundskolor har att elever från årskurs 6 och upp har skor på sig inne (alltså inte inneskor utan e dem har på sig ute) så hens skola behöver inte alls vara ett undantag. Ofta är det nog snarare så att lägre årskurser har inneskor/ strumpos medan högre årskurser har sina vanliga skor. 
  • neverpreggo
    Anonym (Förälder) skrev 2020-07-12 17:13:20 följande:
    Skoförbud?
    Det beror ju på vilken klass.

    1-3 inga skor eller innesko.
    Från mellanstadiet och upp har mina barn ytterskor på sig inne.
    Personen radade upp olika förslag på förbud. Inte att dessa behöver finnas överallt för självklart varierar det ;)
  • FtS70

    Engelska skolan har väl fortfarande kjol för kvinnor och skjorta och fluga/slips för män?

  • Anfield12

    Som flera andra nämnt handlar det om att du ska se ut som folk, alltså inga mjukisar, kortkorta kjolar eller t-shirtar med tryck som kan vara stötande.

    På VFU ska du också vara klädd för verksamheten: ska ni till skogen är det ju dumt att komma i högklackat och prinsessklänning, till exempel. Du bör också vara beredd på att fixa egna regnkläder och sånt, det är inte alla VFU-platser som har extra att låna ut.

    Slöja har jag aldrig varit med om att någon sagt något om, så länge du inte täcker ansiktet.

    Hoppas du får kul på VFU:n! :)

Svar på tråden Krav på klädsel om man vill läsa grundlärarprogrammet?