• Anonym (Ts)

    Hur öka chanserna för graviditet?

    Har ni tips på saker man kan ta/göra för att öka chanserna till att bli gravid? Förutom sex runt ägglossning, såklart.

    Ni som försökt i några månader/längre period och sedan blev gravida, gjorde ni något speciellt just den månaden ni plussade?

  • Svar på tråden Hur öka chanserna för graviditet?
  • Anonym (Fakta)

    Sluta röka- gäller båda
    Inte vara överviktig- gäller båda
    Kvinnan ska inte äta NSAID-medicin som tex Ipren
    Inte ha pungen varmt som tex bada hett och basta
    Inte dricka alkohol- gäller båda

  • RenLuft
    Anonym (Fakta) skrev 2020-07-12 21:55:29 följande:

    Sluta röka- gäller båda
    Inte vara överviktig- gäller båda
    Kvinnan ska inte äta NSAID-medicin som tex Ipren
    Inte ha pungen varmt som tex bada hett och basta
    Inte dricka alkohol- gäller båda


    Det där med bastu tror jag har bevisats att det inte påverkan testosteron/spermieproduktionen. Du har dock helt rätt när det kommer till att inte ha pungsäcken för varmt. Pungen åker upp och ned för att svalka eller värma sig.

    Men bastu, som sagt. Jag tror att det har visat sig att det inte är farligt för pungsäcken/spermierna alls.
  • Anonym (..)
    RenLuft skrev 2020-07-13 09:59:26 följande:

    Det där med bastu tror jag har bevisats att det inte påverkan testosteron/spermieproduktionen. Du har dock helt rätt när det kommer till att inte ha pungsäcken för varmt. Pungen åker upp och ned för att svalka eller värma sig.

    Men bastu, som sagt. Jag tror att det har visat sig att det inte är farligt för pungsäcken/spermierna alls.


    En snabb googling visar flertalet källor som pekar ut bastu som orsak till dålig spermakvalitet. På den listan kan man även lägga till väldigt varma bad av samma orsak.
  • Anonym (S)

    Dra ner på koffein och alkohol. Ingen tobak. Ligg varannan dag hela månaden, omöjligt att missa fertila dagar då. Gör saker som frilöser endorfiner. Se till att vara normalviktig.

  • Anonym (Freja)

    Två läkare sa att jag skulle få svårt med naturlig graviditet- de pratade om läkemedel och till och ivf. Blev så klart skitledsen. Jag käkade bara extra folsyra och D-vitamins tabletter i fem månader sen blev jag gravid naturligt . Och då låg vi OFTA- typ varje till varannan dag för att inte missa ägglossning (har lite oregelbunden) så de är väl mina tips

Svar på tråden Hur öka chanserna för graviditet?