• Anonym (Sara)

    Vågar inte börja högskolan av rädsla att misslyckas :(

    Har kommit in på ett program jag tycker verkar roligt. Men jag är såååå rädd. Jag är så rädd att inte klara av mina studier. Tänk om jag misslyckas? Är inte nån sån person som kan läsa en bok 1 gång sen sitter det. Jag måste kämpa lite.och visst förstår jag att kraven är högre på högskolan. Men jag är så rädd. Bör jag tacka nej till utbildningen för att slippa denna rädsla?

  • Svar på tråden Vågar inte börja högskolan av rädsla att misslyckas :(
  • Barbro45

    Det säkraste sättet att misslyckas är att inte försöka. Det är inte farligt att misslyckas, du kommer troligen att misslyckas med några tentor, det gör de flesta. De människor som lyckas i livet är de som försöker, misslyckas, försöker igen, misslyckas igen, försöker och slutligen lyckas.

    Ta vara på möjligheten, det är inte alla här i världen som får möjligheten att få gratis utbildning och dessutom bidrag och förmånliga lån som gör det möjligt.

  • Dennadagdettaårdennastund

    Hej! Känner igen mig mycket. Har också ångest över att misslyckas då jag liksom du får kämpa. Har troligtvis add med vissa koncentrationssvårigheter o till viss del lässvårigheter. Så jag har alltid stressat igenom allt. Har du ngn funktionsnedsättning?

    Jag har sökt bara en liten kurs och såg att man kan få endel pedagogiskt stöd som talböcker och en mentor som kan hjälpa till att strukturera upp allt. Tänkte ansöka om den hjälpen!

    Jag har tidigare läst 3år på högskolan, det gick bra men jag blev utbränd! Inte bara pga studierna utan hade även jobbigt privat.

    Men jag tycker verkligen verkligen att du ska läsa, låt inte rädslan bestämma. Gå till en psykolog gärna med KBT som kan stärka dig och hjälpa dig hantera oron.

    Gör allt föratt nå dina mål, du kommer att lyckas!! Vad ska du läsa?

  • Schack73

    Det är väldigt få som kan läsa en bok och komma ihåg allt. Läs ett kapitel i taget, skriv ned det som är viktigast, läs nästa kapitel och gör likadant. Öva på gamla tentor så du vet ungefär hur frågorna ser ut, vad som efterfrågas mm. Du kommer ha klasskompisar att plugga med och ni kan sitta och diskutera tillsammans. Om du inte blir godkänd på en tenta är det bara att göra omtentan, ingen stor sak. När jag började plugga hade jag jobbat i några år och tappat all studieteknik. Jag fick inte godkänt på en enda tenta första terminen, så pluggade lite mer och gjorde omtentorna och då klarade jag det.

    Jag tycker du ska börja plugga och våga tro på dig själv! Du är bra och det kommer gå galant :)

  • Anonym (Dina)

    Helt ärligt så är det inte såna som du som misslyckas på högskolan. ;)
    De som misslyckas på högskolan (eller åtminstone har det svårare i början) är det som haft så lätt för sig i skolan att de aldrig behövt lägga sig till med någon studieteknik. Den (o)tekniken fungerar inte så bra på högre utbildningar.

    Jag tycker inte att du ska vara rädd. Det är ingen stor grej om man inser att "det här var inte min grej". Och du kan inte veta förrän du provat. Och jag tror som sagt att du kommer ha stor nytta av att du vet vad du behöver göra för att lära dig saker.

  • Anonym (...)

    Jag var också där du är, rädd för att misslyckas och för att andra i smyg skulle håna mitt misslyckande. Men en kompis ville ha med mig på samma utbildning och jag hade egentligen ingen anledning att säga nej. Utbildningen var knuten till det vi redan jobbade med, det jag ville göra i livet så jag testade. Nu har jag gjort 6 terminer på universitetet och till jul är jag utbildad lärare! Det har varit tufft många gånger, särskilt då det hänt massa grejer i privatlivet, men jag har grejat det! Våga testa!!! En omtenta hit eller en komplettering dit är inga konstigheter!!! Heja dig :)

  • Anonym (Sara)
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2020-07-13 09:30:37 följande:

    Hej! Känner igen mig mycket. Har också ångest över att misslyckas då jag liksom du får kämpa. Har troligtvis add med vissa koncentrationssvårigheter o till viss del lässvårigheter. Så jag har alltid stressat igenom allt. Har du ngn funktionsnedsättning?

    Jag har sökt bara en liten kurs och såg att man kan få endel pedagogiskt stöd som talböcker och en mentor som kan hjälpa till att strukturera upp allt. Tänkte ansöka om den hjälpen!

    Jag har tidigare läst 3år på högskolan, det gick bra men jag blev utbränd! Inte bara pga studierna utan hade även jobbigt privat.

    Men jag tycker verkligen verkligen att du ska läsa, låt inte rädslan bestämma. Gå till en psykolog gärna med KBT som kan stärka dig och hjälpa dig hantera oron.

    Gör allt föratt nå dina mål, du kommer att lyckas!! Vad ska du läsa?


    Tack! Nej har ingen funktionsnedsättning. Jag ska läsa förskolelärare
  • Anonym (Sara)
    Schack73 skrev 2020-07-13 09:33:06 följande:

    Det är väldigt få som kan läsa en bok och komma ihåg allt. Läs ett kapitel i taget, skriv ned det som är viktigast, läs nästa kapitel och gör likadant. Öva på gamla tentor så du vet ungefär hur frågorna ser ut, vad som efterfrågas mm. Du kommer ha klasskompisar att plugga med och ni kan sitta och diskutera tillsammans. Om du inte blir godkänd på en tenta är det bara att göra omtentan, ingen stor sak. När jag började plugga hade jag jobbat i några år och tappat all studieteknik. Jag fick inte godkänt på en enda tenta första terminen, så pluggade lite mer och gjorde omtentorna och då klarade jag det.

    Jag tycker du ska börja plugga och våga tro på dig själv! Du är bra och det kommer gå galant :)


    Men hur är de när man ska göra omtentor? +Nya tentor att plugga inför? Hur sjutton ska man hinna det,?
  • Anonym (Emma)

    Få människor är såna att de kan läsa en bok en gång å allt sitter. Man utvecklas dessutom under sin studie tid. Du kommer säkert att kugga på nån tent men då är det bara att göra om.

    Det viktigaste jag lärde mig är att inte jämföra miged andra. Jag lär mig på mitt sätt. Jag kan inte sitta 8 timmar i sträck och plugga.

    Låt inte rädslan styra ditt liv, då kommer du aldrig att leva och du kommer alltid att undra vad som hade hänt om du hade vågat.

  • Jagochdublirvi

    Jag tror att du behöver fråga dig själv vad det värsta som kan hända är. Vågar du inte så kommer du alltid undra över om du hade klarat det, eller inte. Vågar du så vet du sen om det var det rätta, eller inte. Oavsett så behöver du inte när du är gammal och sitter på hemmet i alla fall undra över vad som hade hänt om du hade vågat.

    Själv är jag en sådan person som alltid haft det svårt i skolan. Trots att jag kämpade som en idiot så var mina betyg riktigt dåliga när jag gick ut gymnasiet. Men så lyckades jag läsa upp dom så att jag kom in på en högskoleutbildning. Tyvärr så gick det inte så bra så jag hoppade av efter tre terminer och skulle aldrig sätta min fot på en skola igen. Men så kom suget, jag sökte en ny utbildning och kom till min förvåning in. Jag klarade av utbildningen snabbare än normalt och jobbar idag som en expert inom mitt område. Idag har jag totalt 6,5 års studier på högskole-/universitetsnivå. Så att du får jobba lite extra för att något ska fastna behöver inte egentligen betyda så mycket. Du kan mycket väl lyckas slutföra en utbildning ändå och det mer än galant!

Svar på tråden Vågar inte börja högskolan av rädsla att misslyckas :(