• Anonym (Fundersam)

    Inga kalas, inga lekträffar etc

    Hej!

    Jag tänkte höra med er hurdant det varit och är för er och era barn på förskolan. Mitt barn har gått på samma förskola sedan start och har med åren utvecklats till en social och framåt person som är väldigt uppskattad av kompisarna och fröknarna.

    Nu till min fundering, det har aldrig förekommit kalas eller liknande som ett naturligt sätt för barnen att träffas utanför förskolan. Är det vanligt?

    Kan detta bero på olika kulturer? (Vi är den enda svenska familjen) på förskolan och nästintill i hela bostadsområdet.

    Jag skulle vilja ge mitt barn möjlighet till att leka med någon av sina förskolekompisar även på fritiden, men vi har inga kontaktlistor etc till andra föräldrar eller så, hur ser det ut hos er?

    Brukar fröknarna uppmärksamma när vissa av barnen leker väl tillsammans och tom föreslå att barnen nog skulle trivas med att leka tillsammans på fritiden?

    Berätta allt!

  • Svar på tråden Inga kalas, inga lekträffar etc
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Fundersam) skrev 2020-07-13 09:44:45 följande:

    Hej!

    Jag tänkte höra med er hurdant det varit och är för er och era barn på förskolan. Mitt barn har gått på samma förskola sedan start och har med åren utvecklats till en social och framåt person som är väldigt uppskattad av kompisarna och fröknarna.

    Nu till min fundering, det har aldrig förekommit kalas eller liknande som ett naturligt sätt för barnen att träffas utanför förskolan. Är det vanligt?

    Kan detta bero på olika kulturer? (Vi är den enda svenska familjen) på förskolan och nästintill i hela bostadsområdet.

    Jag skulle vilja ge mitt barn möjlighet till att leka med någon av sina förskolekompisar även på fritiden, men vi har inga kontaktlistor etc till andra föräldrar eller så, hur ser det ut hos er?

    Brukar fröknarna uppmärksamma när vissa av barnen leker väl tillsammans och tom föreslå att barnen nog skulle trivas med att leka tillsammans på fritiden?

    Berätta allt!


    Jag tror inte att personalen lägger sig i vem barnen leker med på fritiden, och så verkar det ju också vara på er förskola, eftersom det aldrig hänt er.

    Men det är ju fritt fram för dig att föreslå träffar, det är ju bara att prata med föräldrarna till de andra barnen.  Bor ni inte i samma område som de  andra förskolebarnen? Då borde de ju redan leka på sin fritid.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Lisa) skrev 2020-07-13 09:55:56 följande:

    Jag tror inte att personalen lägger sig i vem barnen leker med på fritiden, och så verkar det ju också vara på er förskola, eftersom det aldrig hänt er.

    Men det är ju fritt fram för dig att föreslå träffar, det är ju bara att prata med föräldrarna till de andra barnen.  Bor ni inte i samma område som de  andra förskolebarnen? Då borde de ju redan leka på sin fritid.


    Nej det kanske inte är vanligt förekommande nej. Men kalas och sånt hör man ju om att barn brukar ha och bjuda in barn ifrån förskolan. Eller är även det något ovanligt?

    Vi bor eller de flesta bor nog ganska nära varandra, men det är inte alltid så att man hinner träffa föräldrarna knappt så att man vet vems förälder som är vem tyvärr.
  • Anonym (Foraldrarna initierar nar det galler mindre barn)

    Nu bor jag utomlands, men antar att det ar samma som i Sverige. 

    Nar barnen var sma, typ 2-arsaldern, var det vi foraldrar som sag till att det blev av. Man sag vilka barn ens eget barn lekte med och bjod hem barnet med foralder (en 2-aring kanske inte vill folja med hem till sin kompis utan sin foralder, och som foralder skickar man inte en 2-aring ensam till en okand aven om barnen leker) . Da larde man aven kanna foraldern och kontakten var knuten. Vi hade dock telefonlistor, men man kunde lika garna bjuda hem spontant nar man motte andra foraldrar vid hamtning.
    Vid 3-4-arsaldern bad barnen sjalv att fa bjuda hem andra ("Kan X komma hem till oss idag?") och andra barn fragade sjalvmant om de kunde komma och leka, nar man hamtade sina egna barn fran forskolan. Da ringde man helt enkelt foraldrarna och fragade om man fick ta med sig deras barn hem. Man ringde aven och bestamde med foraldrar dagen innan, om barnen bett om att fa leka "imorgon".
    Hos oss blev det en massa korande da kompisarna bodde utspritt i stan och man som foralder ju vill mojliggora att barnen far traffa sina kompisar, men tanker att i Sverige brukar val forskolan ligga i naromradet och da ar det lattare for barnen att traffas. Liksom bara att ga till en lekplats i omradet och vips traffar de andra barn fran forskolan, eller?
    Angaende kalas blev det hos oss vanligt mellan 3-7-arsaldern, sedan avklingade det snabbt. Vissa hade det hemma, vissa hade det pa lekland, vissa bjod pa bio osv. Har aven stott pa exempel med familjer som inte hade det sa gott stallt och darfor pga ekonomiska omstandigheter valde att ha mindre kalas med endast ett fatal barn bjudna. Sen finns det folk som har stor slakt och darmed stora kalas med slakten, utan utomstaende.
    Hur gamla ar dina barn? Har du sjalv hallit kalas for ditt barn? Har du sjalv nagon gang initierat en playdate med en annan foralder? Har du pejlat laget pa lekplatserna i ditt omrade?

  • Anonym (Herregud)

    Men vad gör du mot ditt barn? Sätt henne bland andra svenskar så hon slipper växa upp med bruten svenska och oroliga skolor fyllda av stök, hot, sexuella trakasserier, misshandel och rasism. Desto äldre hon och de blir desto värre blir det. Rädda henne nu. Så kanske hon faktiskt lyckas hitta vänner också.

  • Anonym (Foraldrarna initierar nar det galler mindre barn)
    Anonym (Fundersam) skrev 2020-07-13 09:44:45 följande:

    Jag skulle vilja ge mitt barn möjlighet till att leka med någon av sina förskolekompisar även på fritiden, men vi har inga kontaktlistor etc till andra föräldrar eller så, hur ser det ut hos er?


    Eftersom ni inte ha nagra kontaktlistor, och du kanske inte hamtar samtidigt som foraldrarna till barnet du vill bjuda in, sa kan du val skriva en lapp och lagga pa det aktuella barnets hylla (och tala om for barnet att du lagt en lapp dar till dess foraldrar). 
    T ex. Hej, jag ar X mamma och X skulle vilja bjuda Y (med foralder) hem till oss for att leka. Mitt telefonnummer ar 000. Hor garna av dig.
    Barn ar ivriga i den aldern, sa om barnet vet att det ligger en lapp om en forestaende playdate pa hyllan sa kommer barnet sakerligen att paminna dess foraldrar om den (ibland kommer lappar bort, men om barnet vet om det ar chansen storre att lappen kommer fram).
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Fundersam) skrev 2020-07-13 10:50:47 följande:
    Nej det kanske inte är vanligt förekommande nej. Men kalas och sånt hör man ju om att barn brukar ha och bjuda in barn ifrån förskolan. Eller är även det något ovanligt?

    Vi bor eller de flesta bor nog ganska nära varandra, men det är inte alltid så att man hinner träffa föräldrarna knappt så att man vet vems förälder som är vem tyvärr.
    Men ni borde under dessa år sett något barn tillsammans med sina föräldrar, antingen på förskolan eller i området? Känns ju konstigt annars, är ni aldrig ute och leker, går till affären osv?
  • Anonym (Mamsi)

    Passa på att ha kalas för ditt barn och bjud in förskolegruppen. Perfekt tillfälle att knyta kontakter med de andra föräldrarna.

  • Anonym (Majken)
    Anonym (Herregud) skrev 2020-07-13 11:30:55 följande:

    Men vad gör du mot ditt barn? Sätt henne bland andra svenskar så hon slipper växa upp med bruten svenska och oroliga skolor fyllda av stök, hot, sexuella trakasserier, misshandel och rasism. Desto äldre hon och de blir desto värre blir det. Rädda henne nu. Så kanske hon faktiskt lyckas hitta vänner också.


    Vad är detta för fruktansvärd kommentar?
  • violis

    Nu vet jag inte hur gammalt Ts barn är men rent generellt ... Kalas brukar barnen sällan ha på förskolan förren sista/de sista åren dvs när de fyller 5-6 år, inbjudningar får ej delas ut på förskolan om man inte bjuder hela gruppen/ alla tjejer/killar/ alla i samma åldersgrupp= alla som är födda samma år. Föräldrarna kan fråga oss om adresser /telefonnr i samband med detta...vi kollar då av med berörda föräldrar först att det är ok att lämna ut detta ( lite osäker på ifall föräldrarna idag har tillgång till en " klasslista" i den plattform vi använder oss av för att kommunicera med vh..jag har själv tillgång till klasslista för mina egna barn ,samma plattform men mina barn går i skolan...) Vi förelsår aldrig vh att deras barn ska leka på fritiden, däremot har vi ju full koll på vilka barn som leker tillsammans och om barnen har några favorit kompisar..detta förmedlar vi på utvecklingsamtalet ( " Kalle kan leka med många olika kompisar men får han välja så väljer han i första hand X o Y att leka med och då leker de gärna i hemvrån" ) När barnen är lite äldre brukar de också prata mer hemma om vad de gör och nämna specifika kompisar mer.. Vi får som saft inte lämna ut adresser /telefonnr etc längre inte heller som vi hade förr sätta upp telefonlistor i hallen men det " våra" föräldrar brukar göra är antingen be oss fråga efter kontaktuppgifter eller så lägger de en lapp på barnet som man vill ha kontakt med hylla med sina egna kontaktuppgifter ..typ " Hej,jag är X mamman till Kalle ,Kalle pratar ofta om er son /dotter hemma och vi tycker det vore roligt om de kunde få leka hemma också, om ni är intresserade så ring mig på tel nr 123445" Lycka till

  • Anonym (kajsa)

    Här var det mycket kalas och lekträffar, men det började inte fören de var i alla fall fyra år. 

  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Herregud) skrev 2020-07-13 11:30:55 följande:

    Men vad gör du mot ditt barn? Sätt henne bland andra svenskar så hon slipper växa upp med bruten svenska och oroliga skolor fyllda av stök, hot, sexuella trakasserier, misshandel och rasism. Desto äldre hon och de blir desto värre blir det. Rädda henne nu. Så kanske hon faktiskt lyckas hitta vänner också.


    Hon har aldrig blivit utsatt för s.ka rasism....

    Tack för alla svar så här långt!
  • Anonym (kajsa)
    Anonym (Herregud) skrev 2020-07-13 11:30:55 följande:

    Men vad gör du mot ditt barn? Sätt henne bland andra svenskar så hon slipper växa upp med bruten svenska och oroliga skolor fyllda av stök, hot, sexuella trakasserier, misshandel och rasism. Desto äldre hon och de blir desto värre blir det. Rädda henne nu. Så kanske hon faktiskt lyckas hitta vänner också.


    Håller med. Hade hellre satt mig och min familj i ett litet torp ute på landet än att låta barnen växa upp i ett ghetto som jag gjorde.
  • Anonym (Ken)
    Anonym (Herregud) skrev 2020-07-13 11:30:55 följande:

    Men vad gör du mot ditt barn? Sätt henne bland andra svenskar så hon slipper växa upp med bruten svenska och oroliga skolor fyllda av stök, hot, sexuella trakasserier, misshandel och rasism. Desto äldre hon och de blir desto värre blir det. Rädda henne nu. Så kanske hon faktiskt lyckas hitta vänner också.


    ...Samtidigt som svenskar är förbannade över att integrationsarbetet misslyckats och lägger allt ansvar på utrikesfödda... 
  • elalaroné

    Nej, vi lägger oss aldrig i vem som leker med vem sådär för det kan lätt bli utfrysning om man anser att de två leker bra men inte hon där borta och vips så får hon inte vara med på lekträffar- du fattar.
    Däremot är det vanligt att man frågar sitt barn och sedan personalen vilka barnet fördra att leka med och vad dem leker i så fall (tex. soldater eller legobygge-stor skillnad). Som förälder kan man då förberedda en lekträff tex. ställa fram legot, göra en trolldeg eller vara i skogen (för fantasilek). 
    Ett barn kan säga hemma att hen leker mycket med ex. Anton. Frågar du sedan fröknarna kan de säga ja de leker en del men Anton är inte särskilt snäll i lekarna med ditt barn- såna barn vill du inte ha hem. Vi fröknar ser väldigt mycket. Så fråga

  • Anonym (Mia)
    elalaroné skrev 2020-07-13 16:27:03 följande:

    Nej, vi lägger oss aldrig i vem som leker med vem sådär för det kan lätt bli utfrysning om man anser att de två leker bra men inte hon där borta och vips så får hon inte vara med på lekträffar- du fattar.

    Däremot är det vanligt att man frågar sitt barn och sedan personalen vilka barnet fördra att leka med och vad dem leker i så fall (tex. soldater eller legobygge-stor skillnad). Som förälder kan man då förberedda en lekträff tex. ställa fram legot, göra en trolldeg eller vara i skogen (för fantasilek). 

    Ett barn kan säga hemma att hen leker mycket med ex. Anton. Frågar du sedan fröknarna kan de säga ja de leker en del men Anton är inte särskilt snäll i lekarna med ditt barn- såna barn vill du inte ha hem. Vi fröknar ser väldigt mycket. Så fråga


    Klart ni ser mycket men jag hoppas verkligen att ni inte berättar att Anton inte är snäll mot det andre barnet... du vet att du enbart får diskutera förälderns egna barn och inte de andre barnen på avdelningen? Men till TS fråga jag tror att det är en kulturell sak. På de förskolor jag jobbat och där mina barn gått börjar kalas o playdates vid fyra år. Inget som personalen lägger sig i eller hjälper till med. Som någon föreslog så sätt upp lapp på barnets hylla med ett förslag om playdate och ditt telefonnummer. Eller bjud hela avdelningen på kalas så du lär känna dem. Tyvärr är min upplevelse att de utländska barnen inte kommer på kalas men försök.
  • Anonym (H)
    Anonym (Mamsi) skrev 2020-07-13 12:35:54 följande:
    Passa på att ha kalas för ditt barn och bjud in förskolegruppen. Perfekt tillfälle att knyta kontakter med de andra föräldrarna.
    Bra ide.
  • violis

    Elalaroné "ex. Anton. Frågar du sedan fröknarna kan de säga ja de leker en del men Anton är inte särskilt snäll i lekarna med ditt barn- såna barn vill du inte ha hem." Jag hoppas VERKLIGEN att du inte säger sådana hör saker till föräldrar när de frågar om deras barn leker med ett sepcifikt barn eller inte!!! Dels har vi tystnadsplikt vi får INTE säga något om något annant barn övh om vi ska hårdra det ..om nu tex " Anton" i ditt exempel är en " bitare" så får vi INTE säga till ?" Kalle" sföräldrar att det var just " Anton" som bet Kalle..vi få Bara säga att det var ett annat barn o SJÄLVKLART berättar vi hur vi jobbar/kommer jobba för att detta ska sluta. Säg nu att Anton är ett barn det händer mycket runt och Kalle leker mycket med honom /pratar mycket om honom hemma på ett sådant sätt att så föräldrarna tänker att de kanske ska leka hemma . OM Förädern frågar om barnen ofta leker tillsammans på förskolan så kan du säga att " ja de leker ofta men även om de gillar att leka tillsammans så är de två inte den bästa kombon alltid...det blir inte alltid den bästa leken när just de två leker så vi försöker att alltid finnas inom hör /synhåll så vi kan hjälpa dem när de leker så att det inte ska bli " knas" Påså sätt så talar du om att dessa två barn gillar varandra och gärna väljer att leka tillsammans ,men du talar samtidigt om att dessa två inte alltid reder ut det på bästa sätt UTAN att lägga skulden på ett av barnen och att de behöver en vuxens närvoro i leken för att kunna leka = bjuder ni hem detta barn behöver ni kunna vara med i /bredvid leken. SEN är min erfarenhet efter 25 år innom förskolans värld att vi kan ha dessa " Anton" som det händer mycket rumt på Förskolan i den stora gruppen med alla olika intryck som det innebär MEN som kan leka JÄTTEBRA hemma hos en kompis när det bara är de två . VI ser hur barnen fungerar i den stora gruppen men barnen är en personlighet hos oss och en annan hemma och vi kan ALDRIG säga hur ett barn ska uppföra sig och fungera på en " lekträff" med en kompis och därför INTE säga att två barn inte ska leka hemma

Svar på tråden Inga kalas, inga lekträffar etc