• Anonym (Soffi)

Sofie eller Sofia?

Jag undrar vilket namn som är finast av Sofie/Sophie eller Sofia? Vill att det ska vara ett namn som passar hela livet men gillar båda namnen. 

• Svar på tråden Sofie eller Sofia?
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (ooo) skrev 2020-07-13 18:02:11 följande:

det blir Fia av båda så det spelar ingen stor roll 

Blir det inte alls.
  • Anonym (...)

Väldigt fina namn båda två men jag lägger min röst på Sofia! Vilket det än blir så skit i "ph", så jäkla fult, enligt mig! Om det inte finns en engelskspråkig förälder med i bilden förstås men då blir också uttalet lite annorlunda...

• Alvina

Sofia är finare, enligt mig. Sofie känns avhugget på något vis.

• Physalis

Jag gillar båda namnen. Sofia är mer ståtligt och drottninglikt. Sofie är mer gulligt och rart.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (K)

Sophie. Sofia låter för gulligt och mesigt.

• Anonym (Sophia)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-07-13 19:57:28 följande:

De har nog sagt det för att vara snälla... Sophie funkar, Sophia är jättefult.

Haha, hur gammal är du egentligen? Låter som något ett litet barn kan säga. Nej, de sa inte det för att vara snälla. En av dem hade tittat närmare på hur hon skulle gå tillväga för att faktiskt ändra stavningen.

Tänker bete mig mer moget än du, och därför säger jag inte vad jag tycker om ditt namn.
  • Embla twopointoh

Jag föredrar Sofie/Sophie eftersom det är tvåstavigt, och tvåstaviga namn är inte lika nära till att omvandlas till smeknamn som en- eller flerstaviga är.

• pyssel
    Anonym (A) skrev 2020-07-13 17:03:10 följande:

Sofia. Sophie är för engelskt tycker jag. För det uttalas ju inte som Sofie.

Fast det gör det - på franska.
    #inteensamaldrigglömd
  • fjanten
    Anonym (Sophia) skrev 2020-07-14 19:37:37 följande:

Haha, hur gammal är du egentligen? Låter som något ett litet barn kan säga. Nej, de sa inte det för att vara snälla. En av dem hade tittat närmare på hur hon skulle gå tillväga för att faktiskt ändra stavningen.

Tänker bete mig mer moget än du, och därför säger jag inte vad jag tycker om ditt namn.

Kan också tänka mig att en del sagt det för att vara snälla.
  • Anonym (A)
    pyssel skrev 2020-07-14 20:24:39 följande:
    Fast det gör det - på franska.
    Franska är ju inte det språk som svenskar främst tänker på. En unge med den stavningen skulle jag uttala på engelskt vis.
  • pyssel
    Anonym (A) skrev 2020-07-14 21:34:51 följande:

Franska är ju inte det språk som svenskar främst tänker på. En unge med den stavningen skulle jag uttala på engelskt vis.

Det är ju den franska formen, inlånad till engelskan, trodde jag var allmänbildning. Kanske den yngre generationen, 20 ca, förknippar det mer med engelskan pga att de influenserna ökat.
    #inteensamaldrigglömd
  • Embla twopointoh
    pyssel skrev 2020-07-14 21:40:19 följande:
    Det är ju den franska formen, inlånad till engelskan, trodde jag var allmänbildning. Kanske den yngre generationen, 20 ca, förknippar det mer med engelskan pga att de influenserna ökat.
    Skillnaden är väl att alla lär sig engelska i skolan idag, medan enbart ett fåtal läser franska. Att kunna prata franska är helt enkelt inte längre ett tecken på allmänbildning, eller ens högre bildning. Franska är bara ett språk bland andra, numera.

Därför är det inte konstigt om någon tänker på det engelska uttalet när man ser namnet, eftersom det stavas precis likadant på engelska och franska.
  • pyssel
    Embla twopointoh skrev 2020-07-14 22:56:18 följande:

Skillnaden är väl att alla lär sig engelska i skolan idag, medan enbart ett fåtal läser franska. Att kunna prata franska är helt enkelt inte längre ett tecken på allmänbildning, eller ens högre bildning. Franska är bara ett språk bland andra, numera.

Därför är det inte konstigt om någon tänker på det engelska uttalet när man ser namnet, eftersom det stavas precis likadant på engelska och franska.

Det var ju det jag skrev, att ungdomar är mer influerade av engelskan och att vissa nog inte fått med sig enkel allmänbildning att Marie, Sophie, Valérie o liknande har en ändelse från franskan. Man behöver dock inte kunna franska för det eller kunna tyska för att ha koll på namn med tyska ü eller att Deepak och Mohammed inte är engelska namn, oavsett hur många av dem som bor i London. Det var f.ö innan både du och jag var födda som det hörde till bildningen att verkligen kunna franska, så nej, det påstod jag inte.
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (Sophie)
    Anonym (A) skrev 2020-07-13 17:03:10 följande:

Sofia. Sophie är för engelskt tycker jag. För det uttalas ju inte som Sofie.

Sophie uttalas på exakt samma sätt som Sofie - i all fall om man bor i Sverige och pratar svenska. Ingen skillnad i uttal enligt de svenska språkreglerna

Är jävig i frågan då jag själv heter Sophie. Min mamma var inne på Sofia men då vi bodde i Skåne var hon rädd för att det skulle komma att uttalas So-Fia. Vilket på vår dialekt typ kan översättas med städtant.
  • Anonym (Sophie)

Har aldrig blivit tilltalad med ett annat uttal än Sofie (i Sverige) och är närmre 40 år.

• fluu

Har aldrig hört Sofie/Sophie uttalas annat än svenskt i Sverige. Liksom Philip, Eric, Michaela osv inte uttalas annat än på svenska här.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Anonym)

Röstar också på Sophie!

• Anonym (Anonym)

Röstar också på Sophie!

• Anonym (Så)

Sofia ,alla dagar i veckan.Lätt,praktiskt och fint för alla åldrar.

Svar på tråden Sofie eller Sofia?