• Litet My
    Mon 13 Jul 2020 23:27
    1373 visningar
    18 svar
    18
    1373

    Rätt av kattjouren?

    För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det fanns risk att den var digivande men det hade flera personer där intygat att det var hon inte.

    katten kom, en liten rar introvert men passiv katt. Vilket inte var så konstigt kanske. Efter några dagar växte juvren och svullnade. Efter att till sist lyckats fota detta (inte lätt på en bild katt) blev jag trodd. Katten skulle släppas med GPS för att hitta ungarna- jättebra. Sedan ändrade man sig och den skulle stanna. Istället skulle kattjouren själva leta upp ungarna. Dessa lyckades aldrig men enligt deras ?nätverk? (med expertis enligt dem) så handlade det om större kattungar.

    Nu fick de in en kull 3 veckors kattungar som ?min? katt gladeligen tog emot hos oss. tyvärr blev katthonan sämre och sämre. Magrade av, kissade överallt och många fler gånger än en normal katt gör och magen rasade. Mestadels apatisk. Den togs till veterinär där man konstaterade att det inget fel var på den. Väntade en vecka och jag fick tjata på att få in den igen... prover togs och man trodde det handlade om stress. Enligt kattjouren ska man bara ge blötmat, jag gav denna hona förutom blötmat RC för digivande honor/ungar för att få den att gå upp i vikt, detta var dåligt tydligen.

    Kattjouren bestämde sig för att man skulle testa att sätta henne i ett isolerat rum utan ungarna hos en helt annan person. Då denna krävde övervakning med kamera. Och hon behövde bort från ungarna och dessa var duktigare än oss. Det som sagts till veterinären stämde till viss del inte då våra iaktagelser som haft katten inte var viktiga.

    För mig känns det sådär, jag står nu med en kull återigen moderlösa kattungar. Jag vet inte om honan kommer hem. Och att sätta den på isolering känns sådär. Hon hade kunnat få rum utan ungarna här också.

    Några av ungarna är deppiga utan mamma och jag bekymrar mig att de äter ordentligt.

    Får man ens separera mamma och ungar såhär? Hur blir ungarna att växa upp utan mamma? Kan det vara stressen från ungarna som gjort kattmamma såhär tvärsjuk enbart?

    Skulle behöva litegrann hjälp att reda i vad som håller på att hända.

    Jag är totalt slutkörd av denna röran, har dåligt samvete för katterna. Och allt velande hit och dit, kattungar som inte hittas och förmodligen ligger döda ute. Att katthonan flyttats (hon har förtroende för 2 i vår familj), nu blir det nytt ställe isolerat. Velandet sen tidigare om att flytta kattmamman, sen struntande man i det och sen flytta ungarna.

    Så hur ska jag tänka? Och är detta verkligen seriöst?

    Är absolut ingen kattexpert men haft katter och kullar för många år sedan, läser och försöker lära mig det mesta. Det jag inte vet tar jag reda på. Men i detta känner jag mig totalt rådvill.

  • Svar på tråden Rätt av kattjouren?
  • Tue 14 Jul 2020 07:48
    #1

    Nej, det är inte seriöst. Men det är absolut inte ovanligt i "kattälskarsammanhang". Många av de som är involverade är rakt av knäppa i huvudet, saknar förtroende för veterinär och myndigheter samt anser sig själva stå över lagen för att de ju "älskar katter". Det finns dock undantag, men du verkar ju ha stött på en organisation som främst vill styra och ställa och har litet intresse för att få djur adopterade (för visst känner jag igen din historia? Du och din familj hade velat behålla honan?).

    Mitt bästa råd, tryck på om att få adoptera honan med försiktighet, annars kommer hon försvinna i en oändlig radda jourhem och du utpekas som en galning som försöker kidnappa katten du själv gjort sjuk genom att ge radioaktivt torrfoder. Sen stänger du dörren för alltid till samtliga som har med organisationen att göra.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Litet My
    Tue 14 Jul 2020 12:10
    #2
    riboflavin skrev 2020-07-14 07:48:35 följande:

    Nej, det är inte seriöst. Men det är absolut inte ovanligt i "kattälskarsammanhang". Många av de som är involverade är rakt av knäppa i huvudet, saknar förtroende för veterinär och myndigheter samt anser sig själva stå över lagen för att de ju "älskar katter". Det finns dock undantag, men du verkar ju ha stött på en organisation som främst vill styra och ställa och har litet intresse för att få djur adopterade (för visst känner jag igen din historia? Du och din familj hade velat behålla honan?).

    Mitt bästa råd, tryck på om att få adoptera honan med försiktighet, annars kommer hon försvinna i en oändlig radda jourhem och du utpekas som en galning som försöker kidnappa katten du själv gjort sjuk genom att ge radioaktivt torrfoder. Sen stänger du dörren för alltid till samtliga som har med organisationen att göra.


    Ja det är samma story.

    Nej det känns inte seriöst längre. Har träffat fler än just den som har kontakt med oss och de verkar okej. Vet att 2 av dem suckat lite över den som har hand om ?vårt fall? och som också är den som styr.

    Nej, veterinärer står inte högt i kurs förutom en specifik. Annars heter det att ?veterinärer kan inte detta?.

    Jag tycker det är jättebra att ta in förvildade katter/sjuka katter osv det är inte det men att separera ungar och mödrar såhär? Eller inte släppt ut ?vår? hona så hon kunnat leda dem till hennes egna ungar förstår jag inte. Dessutom är allt otroligt dåligt uppstyrt och allt skall göras på det mest krångliga sättet vilket inte bara sliter ut kvinnan utan även oss. En stunden är det si och nästa så.

    Jag känner ju snarare mer honan att nu är hon kollad flera gånger i allt. Jag tror det sitter i hennes huvud alt något som hon haft länge. Hon reagerade knappt sista veckorna hon var här och hur hemskt det än låter hade jag nog börjat fundera på avlivning för just nu svälter hon ihjäl sig själv- allt rinner rätt genom. Den väger ca 2 kg. Vad blir bättre att sätta henne totalt isolerad? Ja de var noga att poängtera att det nog var vi i samband med avmaskning som gjorde den sjuk, plus att jag ville ge RC kattungefoder och inte bara budgetblötmat (de vill Attmar ger det).

    Ett par kattungar kommer iaf att behållas och vi försöker kämpa på för honan också. Även om hon nog aldrig blir det sällskapskatt vi tänkte oss. Kanske tar vi bort den, jag tänker ju jämfört med kattjouren att det inte är ett liv för en katt att leva i ett inplastat rum hela livet och låta den självdö.
  • Wed 15 Jul 2020 05:38
    #3

    Varit verksam inom djursjukvården några år nu och jag tror att majoriteten inom branschen är rörande överens om att kattjouren (och många liknande organisationer) ofta sysslar med en avancerad form av djurmisshandel....

    Tycker att det låter helt galet. Flytta runt en katt sådär.... Skulle lyssnat på veterinären. Katten behöver ju lugn och ro, tid att hämta sig och ett skonfoder och probiotika för magen. Kattungar mår INTE bra över att inte ha nån mamma, de får ofta beteendestörningar om de separeras för tidigt.

  • Wed 15 Jul 2020 06:21
    #4

    Anledningen till att man inte ger fet kattungemat är att hos en katt som svultit är tarmarna ofta inflammerade och tål inte fett som förvärrar diarre´mm  utan man ger skon/dietkost med lite fett i tills tarmarna återhämtat sig. Ofta behövs även prebiotika alt flagyl för att det ska läka ut. Blötmat är då utmärkt eftersom det är låg fetthalt och innehåller mycket vatten.
    Att man särar på kattungar från en kattmamma som du beskriver som nästan döende ser jag inte heller som konstigt då kattmamman behöver återhämta sig utan att behöva ge di. Det är inte optimalt men kan vara nödvändigt.

  • Glinda från Oz
    Wed 15 Jul 2020 08:33
    #5

    Kattjouren är extremt oseriösa, de kollar inte upp varesig jourhemmen eller de som adopterar heller. Ingen har erfarenhet och de står ofta helt rådvilla, jag har också varit jourhem åt dem. De flesta föreningar är inte såhär. 

  • Glinda från Oz
    Wed 15 Jul 2020 08:35
    #6
    Hippofluff skrev 2020-07-15 05:38:21 följande:

    Varit verksam inom djursjukvården några år nu och jag tror att majoriteten inom branschen är rörande överens om att kattjouren (och många liknande organisationer) ofta sysslar med en avancerad form av djurmisshandel....

    Tycker att det låter helt galet. Flytta runt en katt sådär.... Skulle lyssnat på veterinären. Katten behöver ju lugn och ro, tid att hämta sig och ett skonfoder och probiotika för magen. Kattungar mår INTE bra över att inte ha nån mamma, de får ofta beteendestörningar om de separeras för tidigt.


    Vad menar du med liknande organisationer? Katthem föreningar som bara använder sig av jourhem eller något annat? 
  • Litet My
    Wed 15 Jul 2020 12:36
    #7
    Hippofluff skrev 2020-07-15 05:38:21 följande:

    Varit verksam inom djursjukvården några år nu och jag tror att majoriteten inom branschen är rörande överens om att kattjouren (och många liknande organisationer) ofta sysslar med en avancerad form av djurmisshandel....

    Tycker att det låter helt galet. Flytta runt en katt sådär.... Skulle lyssnat på veterinären. Katten behöver ju lugn och ro, tid att hämta sig och ett skonfoder och probiotika för magen. Kattungar mår INTE bra över att inte ha nån mamma, de får ofta beteendestörningar om de separeras för tidigt.


    Tycker också det. Dessutom hade man kunnat separerat henne från ungarna här mycket om det behövts. Hon hade inte behövt flyttas runt. Märker redan nu hur kattungarna hela tiden vill vara på oss och diar på varandra. Det gjorde de inte när mamman var i huset.
  • Litet My
    Wed 15 Jul 2020 12:39
    #8
    Dexter dot com skrev 2020-07-15 06:21:57 följande:

    Anledningen till att man inte ger fet kattungemat är att hos en katt som svultit är tarmarna ofta inflammerade och tål inte fett som förvärrar diarre´mm  utan man ger skon/dietkost med lite fett i tills tarmarna återhämtat sig. Ofta behövs även prebiotika alt flagyl för att det ska läka ut. Blötmat är då utmärkt eftersom det är låg fetthalt och innehåller mycket vatten.

    Att man särar på kattungar från en kattmamma som du beskriver som nästan döende ser jag inte heller som konstigt då kattmamman behöver återhämta sig utan att behöva ge di. Det är inte optimalt men kan vara nödvändigt.


    Den har inte svultit ute, bara ätit fel mat. Hon var inte utmärglad när hon kom men felnärd. Vatten dricker den nästan sjukt mycket.

    Att flytta runt en vildkatt som en jojo känns knappast som det optimala, speciellt när man misstänker att det handlar om stress.
  • Litet My
    Wed 15 Jul 2020 12:41
    #10
    Glinda från Oz skrev 2020-07-15 08:33:24 följande:

    Kattjouren är extremt oseriösa, de kollar inte upp varesig jourhemmen eller de som adopterar heller. Ingen har erfarenhet och de står ofta helt rådvilla, jag har också varit jourhem åt dem. De flesta föreningar är inte såhär. 


    Dessa har kollar upp, men allt känns hattigt och rörigt och som du skriver. De vet oftast inte själva och lyssnar inte till oss som SER katten utan de vet ändå bäst. Fast de gissar och allt skall gå via deras ?nätverk? med självutnämnda experter.
  • GGN
    Wed 15 Jul 2020 21:28
    #10

    Dåligt att de inte släppte ut henne för att hitta ungarna.

  • Wed 15 Jul 2020 22:01
    #12

    Kattjouren är totalt oseriösa!

    Undvik att ha med dom att göra.

    När en äldre släkting avled (hade katt från dom) så tokvägrade dom att låta oss avliva katten trots att den var svårt sjuk.

    Dom hittade på värsta snyfthistorien (rena lögnerna) i sin annons efter nytt hem och talade inte ens om för nya hemmet att den var sjuk och i behov av både kontinuerlig vet-kontakt, medicinering och inte skulle överleva länge.

  • GGN
    Thu 16 Jul 2020 00:44
    #14
    Nisch skrev 2020-07-15 22:01:32 följande:

    Kattjouren är totalt oseriösa!

    Undvik att ha med dom att göra.

    När en äldre släkting avled (hade katt från dom) så tokvägrade dom att låta oss avliva katten trots att den var svårt sjuk.

    Dom hittade på värsta snyfthistorien (rena lögnerna) i sin annons efter nytt hem och talade inte ens om för nya hemmet att den var sjuk och i behov av både kontinuerlig vet-kontakt, medicinering och inte skulle överleva länge.


    Var släktingen ägare till katten?
  • Thu 16 Jul 2020 08:59
    #15
    GGN skrev 2020-07-16 00:44:32 följande:

    Var släktingen ägare till katten?


    Nej, hen hade skrivit under något diffust avtal med en massa klausuler om att katten skulle tillbaka till dom.

    Det hade möjligtvis gått att bestrida juridiskt.
  • Sat 18 Jul 2020 02:00
    #17
    Glinda från Oz skrev 2020-07-15 08:35:04 följande:

    Vad menar du med liknande organisationer? Katthem föreningar som bara använder sig av jourhem eller något annat? 


    Jag syftade på de kattorganisationer som många gånger är så fanatiska i sina övertygelser att de skadar mer än de gör nytta (No kill-policy in absurdum, självutnämnda experter etc..). Tänker inte nämna några specifika, men det finns ju både bra och dåliga organisationer likväl som det finns galningar i de bra och folk med sunt förnuft i de sämre.
  • Glinda från Oz
    Sat 18 Jul 2020 12:15
    #18
    Hippofluff skrev 2020-07-18 02:00:05 följande:

    Jag syftade på de kattorganisationer som många gånger är så fanatiska i sina övertygelser att de skadar mer än de gör nytta (No kill-policy in absurdum, självutnämnda experter etc..). Tänker inte nämna några specifika, men det finns ju både bra och dåliga organisationer likväl som det finns galningar i de bra och folk med sunt förnuft i de sämre.


    Det är inte min erfarenhet och jag har hjälpt hemlösa katter i sju år. Har bara erfarenhet från Stockholm kan tilläggas. Jag har mycket svårt att tro att du jobbar inom djursjukvården det skulle ha märkts på antal förlorade tillstånd när du gjorde anmälningar till Länsstyrelsen.
Svar på tråden Rätt av kattjouren?