• Anonym (Undrar)

    Se ägglossning med hjälp av slidsekret

    Hej!

    Hur går man tillväga när man vill se ifall man har ägglossning med hjälp av slidsekretet? Ska man peta in ett finger eller två? Ska man gräva runt lite eller enbart doppa fingret och sen ut?

    Blir det endast en trådaktig ?bro? vid ägglossning eller kan det vara trådaktigt utan att man har ägglossning?

    Försöker förstå ifall det är en ?säker? metod och att man kanske kan slippa använda ägglossningstest utan enbart gå på denna metod.

    Någon som testat detta sätt?

  • Svar på tråden Se ägglossning med hjälp av slidsekret
  • Anonym (Tuppis)

    Inte svar på din fråga men en lite kul grej. Jag var tillsammans med en tjej i tonåren som fick en speciell doft när hon hade äl. Gick att känna utanpå jeansen tom.

    Mitt X fick blev alldeles vit när vi hade sex och hon äggade om det kanske är mer svar på din fråga.

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Tuppis) skrev 2020-07-14 09:17:28 följande:

    Inte svar på din fråga men en lite kul grej. Jag var tillsammans med en tjej i tonåren som fick en speciell doft när hon hade äl. Gick att känna utanpå jeansen tom.

    Mitt X fick blev alldeles vit när vi hade sex och hon äggade om det kanske är mer svar på din fråga.


    Bahahaha, äggade. Jo men jag brukar också ägga ner min partner, hahaha. Vet dock inte om det är då jag har ägglossning och är som mest fertil eller om det kanske är någon dag efter och det då är försent.
  • Anonym (Anonym)

    Jag brukar försöka få in två fingrar, alltså tumme/pek. Sedan drar man isär. Blir det en bro är det fertilt sekret, dags att ha sex alltså. Jag vet inte exakt när ägglossningen infaller i samband med det men man får det inte om man inte är fertil iaf.

  • Anonym (O)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-07-14 09:38:10 följande:

    Jag brukar försöka få in två fingrar, alltså tumme/pek. Sedan drar man isär. Blir det en bro är det fertilt sekret, dags att ha sex alltså. Jag vet inte exakt när ägglossningen infaller i samband med det men man får det inte om man inte är fertil iaf.


    Det kan man då visst få. Jag får det i princip hela månaden igenom om jag är kåt. Då blir det bro som ni kallar det. Och jag är absolut inte fertil. 10 års oskyddade försök, mer eller mindre frekvent har resulterat i 1 barn, trots att vi önskat fler.
  • Anonym (Erfaren)

    Du måste lära känna din livmodertapp och flytningar för att kunna avgöra när din ägglossning är, därför måste du känna på livmodertappen genom hela cykeln och inte bara vid ägglossning.

    När man inte har ägglossning känns tappen stängd och flytningarna är "vanliga". Vid ägglossning känns tappen öppen (jag får in minst ett finger) och flytningarna ändras som bekant till rinniga och genomskinliga.

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-07-14 09:38:10 följande:

    Jag brukar försöka få in två fingrar, alltså tumme/pek. Sedan drar man isär. Blir det en bro är det fertilt sekret, dags att ha sex alltså. Jag vet inte exakt när ägglossningen infaller i samband med det men man får det inte om man inte är fertil iaf.


    Tack för svar. Har du lyckats bli gravid på detta sätt? Jag antar att man bara ska få in fingrarna och inte gräva och försöka få ut massa sekret?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (O) skrev 2020-07-14 09:49:36 följande:

    Det kan man då visst få. Jag får det i princip hela månaden igenom om jag är kåt. Då blir det bro som ni kallar det. Och jag är absolut inte fertil. 10 års oskyddade försök, mer eller mindre frekvent har resulterat i 1 barn, trots att vi önskat fler.


    Kan det spela någon roll om man inte testar när man är kåt utan är normalt fuktig i vaginan?
  • Anonym (Erfaren)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-07-14 09:53:59 följande:

    Tack för svar. Har du lyckats bli gravid på detta sätt? Jag antar att man bara ska få in fingrarna och inte gräva och försöka få ut massa sekret?


    Du ska föra in fingrarna så du känner livmodertappen och ta sektret därifrån.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Erfaren) skrev 2020-07-14 09:53:57 följande:

    Du måste lära känna din livmodertapp och flytningar för att kunna avgöra när din ägglossning är, därför måste du känna på livmodertappen genom hela cykeln och inte bara vid ägglossning.

    När man inte har ägglossning känns tappen stängd och flytningarna är "vanliga". Vid ägglossning känns tappen öppen (jag får in minst ett finger) och flytningarna ändras som bekant till rinniga och genomskinliga.


    Mina flytningar har jag bra koll på, ser när de ändras och märker skillnad. Sen har jag aldrig reflekterat över varför dem ändras, om jag är fertil eller om jag får en viss typ av flytning för att ägglossningen pågår eller kanske är över. Det är detta jag försöker lära mig nu.

    Hur känner jag min livmodertapp på bästa sätt? Är det inte farligt att vara inne och peta på den?
  • Anonym (Erfaren)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-07-14 09:57:47 följande:

    Mina flytningar har jag bra koll på, ser när de ändras och märker skillnad. Sen har jag aldrig reflekterat över varför dem ändras, om jag är fertil eller om jag får en viss typ av flytning för att ägglossningen pågår eller kanske är över. Det är detta jag försöker lära mig nu.

    Hur känner jag min livmodertapp på bästa sätt? Är det inte farligt att vara inne och peta på den?


    Nej, det är inte farligt alls. Många känner på den. Men se till att tvätta händerna ordentligt innan du känner efter.

    Jag brukar stå upp och känna på tappen, har inga problem att komma åt den men jag vet att vissa tycker att det är svårt så jag rekommenderar att du sitter ner när du ska känna på den.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-07-14 09:53:59 följande:
    Tack för svar. Har du lyckats bli gravid på detta sätt? Jag antar att man bara ska få in fingrarna och inte gräva och försöka få ut massa sekret?
    Ja faktiskt! Min senaste graviditet (som tyvärr slutade i mf) hade jag exakt sånt fertilt sekret. Jag använder Clearblues tester men var nyfiken på om sekretet verkligen förändrade sig som man läst om och det var väldigt intressant att se att det faktiskt blev så där trådigt som det ska vara :)
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Erfaren) skrev 2020-07-14 10:01:32 följande:

    Nej, det är inte farligt alls. Många känner på den. Men se till att tvätta händerna ordentligt innan du känner efter.

    Jag brukar stå upp och känna på tappen, har inga problem att komma åt den men jag vet att vissa tycker att det är svårt så jag rekommenderar att du sitter ner när du ska känna på den.


    Okej, ska testa! Är livmodertappen lite bak, inåt liksom eller hur fasiken vet jag att jag känner åt rätt håll?

    /mvh hej jag verkar inte känna till min kropp öht
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-07-14 10:01:35 följande:

    Ja faktiskt! Min senaste graviditet (som tyvärr slutade i mf) hade jag exakt sånt fertilt sekret. Jag använder Clearblues tester men var nyfiken på om sekretet verkligen förändrade sig som man läst om och det var väldigt intressant att se att det faktiskt blev så där trådigt som det ska vara :)


    Jag beklagar!

    Coolt ändå att det blev sådär trådigt.. får hoppas att jag hinner träffa killen något om jag får sådär trådigt. Han reser mycket med jobbet och sover inte alltid hemma.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-07-14 10:13:05 följande:
    Jag beklagar!

    Coolt ändå att det blev sådär trådigt.. får hoppas att jag hinner träffa killen något om jag får sådär trådigt. Han reser mycket med jobbet och sover inte alltid hemma.
    Det ska räcka om man har sex någon dag innan också ifall ni inte lyckas pricka in exakt på ÄL.
  • Anonym (Erfaren)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-07-14 10:11:42 följande:

    Okej, ska testa! Är livmodertappen lite bak, inåt liksom eller hur fasiken vet jag att jag känner åt rätt håll?

    /mvh hej jag verkar inte känna till min kropp öht


    Den sitter några centimeter in i slidan. Om du känner så långt bak det går så kommer du känna som en knöl med ett hål i, det är livmodertappen :)
  • Catnap
    Anonym (O) skrev 2020-07-14 09:49:36 följande:

    Det kan man då visst få. Jag får det i princip hela månaden igenom om jag är kåt. Då blir det bro som ni kallar det. Och jag är absolut inte fertil. 10 års oskyddade försök, mer eller mindre frekvent har resulterat i 1 barn, trots att vi önskat fler.


    Det är skillnad på sekretet TS syftar på och vätskan som kommer vid upphetsning.
Svar på tråden Se ägglossning med hjälp av slidsekret