• Anonym (:))

    När fick ni tillbaka mensen efter förlossning? (Vill ha syskon) kan man bli med barn utan att mensen kommit tillbaka?

    Som rubriken lyder. Flera månader har gått och ingen mens i sikte (?). Vill verkligen börja försöka bli gravid igen men det går väl inte utan att mensen kommit tillbaka?

    Delammar mitt barn nu, är det vad jag måste sluta med kanske för att kunna bli gravid igen?

    När fick ni tillbaka eran mens efter förlossningen? :)

  • Svar på tråden När fick ni tillbaka mensen efter förlossning? (Vill ha syskon) kan man bli med barn utan att mensen kommit tillbaka?
  • JeyLa

    Du har ju ägglossning innan du får mens, så ja :)

    Mitt första barn både ammade jag och gav ersättning i ca 3 månader innan jag började ge ersättning på heltid. Jag hade ingen aning om när mensen skulle dyka upp efter första barnet.

    Efter 3 veckor med lite illamående så började jag fundera på om jag kanske var gravid, så jag tog ett test, och visst var jag gravid. Jag hade ingen aning om hur långt gången jag var eftersom jag inte hade fått tillbaka min mens.

    Vul:et som jag fick göra visade på v 12+6.

    Det är 1 år och 3 dagar mellan mina två äldsta döttrar.

  • JeyLa

    Du har ju ägglossning innan du får mens, så ja :)

    Mitt första barn både ammade jag och gav ersättning i ca 3 månader innan jag började ge ersättning på heltid. Jag hade ingen aning om när mensen skulle dyka upp efter första barnet.

    Efter 3 veckor med lite illamående så började jag fundera på om jag kanske var gravid, så jag tog ett test, och visst var jag gravid. Jag hade ingen aning om hur långt gången jag var eftersom jag inte hade fått tillbaka min mens.

    Vul:et som jag fick göra visade på v 12+6.

    Det är 1 år och 3 dagar mellan mina två äldsta döttrar.

  • Anonym (K)

    En månad efter att jag slutat amma helt. Ammade bara två gånger per dag på slutet men det var först när jag slutade amma helt som mensen kom tillbaka.

    Du kan bli gravid utan att ha fått tillbaka mensen men det är ju för att äl kommer innan mensen. Du kan alltså bli gravid på första äl efter förlossningen och då kommer ju inte mensen.

  • Anonym (:))

    Tack för svaren!

    Tror inte jag haft ägglossning.. antar att det bara är att vänta för min del :)

  • Anonym (Sanna)

    Med barn 1 fick jag tillbaka mens direkt och blev gravid när han var 4 månader. Med barn 2 fick jag tillbaka mens (oregelbundet) när hon var 11 månader, blev gravid när hon var 2 år (hade tre ägglossningar från att hon var 11 månader och 2 år...). Efter tredje barnet kom mensen igång direkt, blev gravid när han var 6 månader. Är gravid nu.

  • HeidiHR

    Med första barnet kom mensen tillbaka efter tre veckor och blev regelbunden direkt. Plussade med andra barnet då första var 7 månader. Med tvåan kom mensen efter 4 veckor men har lite längre cykel än normalt fortfarande (bebisen är 7 månader). Båda helammade, jag är 37 år.

  • syntharen

    Jag blev tvungen att amma helt för att få tillbaka ägglossning. Iaf med andra barnet (första barnet ammades bara några veckor), jag fick sluta strax innan han fyllde 1 år för vi ville ha ett till barn. Nu ammar jag tredje barnet 1-2 ggr om dagen, hon är snart 1,5 år och jag misstänker att jag ska få mens om några dagar. Får se om jag känner min kropp rätt

Svar på tråden När fick ni tillbaka mensen efter förlossning? (Vill ha syskon) kan man bli med barn utan att mensen kommit tillbaka?