Anonym (Tuggad och svald) skrev 2020-07-16 19:42:23 följande:
En bra strategi - när det inte finns någon respons på utspelen så finns det ingenting kvar för denne att vinna på att fortsätta. Ett Ok, eller en tystnad, frånvaro av respons kommer att vara väldigt provocerande från början men med tiden kommer personen att vända sig till någon annan som kan ge den grandiosa känsla som denne behöver. Endera någon som höjer denne till skyarna eller någon som denne kan trampa på . Troligen kommer det att vara först det förra och sedan det senare med samma person
När man har barn med en narcissist är det naturligtvis svårare - men jublet inom mig när mitt barn berättade om sin mammas nya kille var befriande. Då var jag 'off the hook'
Det tog ganska många år för henne att fatta att det inte kom någon respons på utspel. När det däremot handlade om barnets väl så satte jag gränser som hon inte trodde jag kunde sätta. Men inte nappa på annat. Några gånger skrattade jag då hon ringde och var grälsjuk, bara inte fastna i falska anklagelser. Så lite personlig känslomässig respons som möjligt.Personen måste komma på att det finns bättre fisk i vattnet än oss..
Jag var både tuggad och svald av henne, men hittade i ett desperat tillstånd en väg framåt. Ett stort tack till vår familjerådgivare som förvånat såg att jag på några månader lyckades med det han trodde skulle ta 5-8 år, Ett stort tack till min psykolog som jag vägrade öppna mig för men som ändå hittade vägar att läka mina gamla och nya sår.
Det viktigaste är att skydda barnen, de egna konflikterna om vem som gjort det ena eller vem som gjort det andra spelar mycket liten roll egentligen, men kan förgifta barnets liv och framtid för en lång tid framåt.
Ja, jag förstår att det är en lång process, och att man måste lära sig att inte bli provocerad. Jag är tyvärr inte så bra på det (än), men jag har förstått att det är enda sättet att komma undan, och jag blir bättre och bättre. Tyvärr då just i situationen med barn så använder han det emot mig och säger att jag inte samarbetar. Vilket är ren lögn. Jag erbjuder honom tid med barnen mer än han har rätt till, det vill säga under mina veckor också så fort han har lust. Jag tar ansvar om han plötsligt inte kan under sina veckor (vilket sker varje vecka). Jag svarar alltid på sms och telefonsamtal rörande barnen, men utöver det har jag bett honom att vänligen lämna mig och mitt privatliv ifred. Men han hävdar självklart att han har rätt till att veta allt om mitt privatliv eftersom det påverkar barnen och kan ge dem trauman för livet osv... suck.
Bra kämpat av dig iaf. Vår familjerätts-kvinna var väldigt partisk när vi hade vårt första möte. Hon hade svalt allt han sagt till henne innan med hull och hår. Och jag är efter alla dessa år för trött för att orka kämpa emot. Ibland tänker man till och med tanken på att bara helt ge upp. Tyvärr.
Men så är det detta med att han är så icke-konsekvent. På familjemötet sitter han och lägger fram en påhittat historia om att jag manipulerar barnen och allt möjligt. När jag sedan ringer och säger till honom att jag är genuint ledsen över hur han beter sig så svarar han med; vill du komma över på en kaffe? Jag tänkte att vi hela familjen kunde åka till landet nästa vecka.
Vi bor som sagt inte tillsammans längre. Det är sådana vansinniga svängningar. Ena stunden ska han krossa mig. Nästa stund beter han sig som om vi fortfarande ör ett par. Helt obegripligt.