• Anonym (Anonym)

    Elak människa inom familjen

    Ursäkta för långt inlägg!

    Vi ska snart döpa vårt tredje barn och vi är väldigt lyckliga med varandra. MEN - vi har en törn och det är min svägerskas fästman. Han har varit elak mot mig och min man flera gånger, helt utan orsak. Efter varje episod då han gör något alldeles för elakt så sopar alla i min mans familj det under mattan och beteendet får på så vis fortsätta. Han har speciellt gett sig på mig flera gånger och jag har mått och mår fortfarande dåligt över det. När vårt andra barn föddes sa vi ifrån och vi förklarade för alla i min mans familj att vi numera inte kommer ha någon kontakt med honom. Alla förstod då hans uppförande och ord mot oss inte varit någon hemlighet.

    Men trots det blir alla upprörda över att vi nu inte vill bjuda honom på vårt barns dop. Jag blir så sårad men samtidigt förstår jag. De vill inte att deras dotter (min svägerska alltså, som inte har gjort något direkt) ska hamna i kläm. Men jag då? Hur mycket våld ska jag behöva göra på mig själv för att blidka alla andra? Svägerskan och deras barn är välkomna dock. Jag har mått skit verkligen och mina barn och man förtjänar en mamma och fru som mår bra och inte har ångest hela tiden, och han framkallar otroligt mycket ångest hos mig. Ska man verkligen få bete sig och vara elak och uträknade mot andra utan att det blir konsekvens? Kan tillägga att han inte är snäll mot min svägerska heller, hon har bland annat försökt ta livet av sig. Men det sopas under mattan som allt annat det med...

    Hur som helst, min man mår så otroligt dåligt över detta för han känner att han gör sin familj besviken när han inte bjuder sin systers man. Han vill inte heller bjuda honom, men hans pliktkänsla är alldeles för stor så han hade gjort det för att inte göra någon besviken. Men så har vi ju mig. Jag vill inte ha någon som gång på gång sårat mig så mycket på min sons dop. Sonen som han dessutom skrev till mig att han hoppades skulle sluta i missfall...

    Är jag löjlig? Eller har man rätt att utesluta någon i sitt liv totalt som har sårat en? Borde jag svälja alla elakheter och må dåligt för att alla andra ska må bra? Snälla hjälp mig tänka för jag orkar inte tänka längre...

  • Svar på tråden Elak människa inom familjen
  • viseversa

    äh klart aset itne ska komma. Det är bara att bjuda dom ni vill och skita i vad folk anser om det. Är man elak som han så sluytar man som väldigt ensam. Skicka ut inbjudningar till dom som är välkomna och skriv även extra till svägerskan att hon är välkommen med barn men INTE hennes kille så han inte kommer och låtsas som han trodde inbjudan gällde även honom. Det är eran dag med ert barn och såklart ska ni ha folk nära som ni trivs med. 

  • Eliiineliiin

    Det är han som ska ha ångest över att hans fru med barn måste gå själva på kalas för att han inte kan bete sig. Inte du, inte din familj, inte frun, HAN!

  • Anonym (Anonym)
    viseversa skrev 2020-07-17 13:53:51 följande:

    äh klart aset itne ska komma. Det är bara att bjuda dom ni vill och skita i vad folk anser om det. Är man elak som han så sluytar man som väldigt ensam. Skicka ut inbjudningar till dom som är välkomna och skriv även extra till svägerskan att hon är välkommen med barn men INTE hennes kille så han inte kommer och låtsas som han trodde inbjudan gällde även honom. Det är eran dag med ert barn och såklart ska ni ha folk nära som ni trivs med. 


    Tack, jag behövde höra det!

    Jag blir så påverkad av min mans familj som säger att de förstår mig till hundra, men direkt efter tittar på min man och säger att det kan skapa ännu mer problem i släkten om man väljer att inte bjuda någon. Så min man sätts i kläm verkligen och det gör mig så arg. De vill verkligen väl och de vill ingen illa men det är viktigare för dem att allt sopas under mattan och att det är bra på ytan (om så bara för stunden) än att deras barn faktiskt mår bra långsiktigt.
  • Anonym (Anonym)
    Eliiineliiin skrev 2020-07-17 13:58:31 följande:

    Det är han som ska ha ångest över att hans fru med barn måste gå själva på kalas för att han inte kan bete sig. Inte du, inte din familj, inte frun, HAN!


    Tusen tack!!

    Han är inte kapabel till det tror jag. Han har så tydliga narcissistiska drag som hindrar honom från att förstå att något någonsin kan vara hans fel. Det är alltid någon annans fel. När han trakasserat mig på jobbet var det ju för att han precis fått reda på att hans mormor var sjuk = inte hans fel. När han ställde in en tripp till Liseberg för att jag skulle följa med så var det för att han sett fram emot denna dag så mycket och när jag då i sista sekund kunde följa med så blev det inte som han tänkt och då var jag respektlös mot honom och hans elaka ord och handlingar mot mig var alltså = inte hans fel.

    Jag önskar att han kunde skämmas men han gör inte det. Han känner verkligen ingen skam, för inget är ju hans fel. Det är honom det är synd om när han är elak mot någon...
  • Physalis

    Tyvärr så blir det då i en familj att såna här beslut påverkar andra som hamnar i kläm. Det blir ett spindelnät av val som innebär ställningstaganden för/emot någon och uteslutning i vissas ögon. Så i er familjs ögon är ni en del av problemet, som inte precis som dem sopar allt under mattan och låtsas som ingenting eftersom att de känner dig tvingade att också agera. Om de går på dopet så kanske de blir anklagade av systern eller hennes man för att välja er framför dem. Deras feghet gör att de väljer att rikta anklagelser mot er.

    Jag tycker att ni tänker fullt rimligt. Självklart ska ni inte behövs träffa någon som upprepade gånger behandlat er illa. Tyvärr kommer ni nog få leva med att familjen tycker att ni är bråkstakar, trots att ni vet att ni står upp mot en mobbare. Det ni får göra att vara ännu tydligare mot familjen att ni vägrar ta på er skulden för att ni skyddar er mot det svägerskan man har gjort.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Anonym)
    Physalis skrev 2020-07-17 15:21:52 följande:

    Tyvärr så blir det då i en familj att såna här beslut påverkar andra som hamnar i kläm. Det blir ett spindelnät av val som innebär ställningstaganden för/emot någon och uteslutning i vissas ögon. Så i er familjs ögon är ni en del av problemet, som inte precis som dem sopar allt under mattan och låtsas som ingenting eftersom att de känner dig tvingade att också agera. Om de går på dopet så kanske de blir anklagade av systern eller hennes man för att välja er framför dem. Deras feghet gör att de väljer att rikta anklagelser mot er.

    Jag tycker att ni tänker fullt rimligt. Självklart ska ni inte behövs träffa någon som upprepade gånger behandlat er illa. Tyvärr kommer ni nog få leva med att familjen tycker att ni är bråkstakar, trots att ni vet att ni står upp mot en mobbare. Det ni får göra att vara ännu tydligare mot familjen att ni vägrar ta på er skulden för att ni skyddar er mot det svägerskan man har gjort.


    Tack!

    Det du skriver är fullt rimligt och precis så som jag också tror att det är. Som sagt så förstår jag min mans familj... Ja jag har börjat känna i det senaste att vi anses vara lite jobbiga nu i min mans ögon.

    En irriterande faktor i detta är att han mellan alla sina "episoder", eller vad man ska kalla det, är väldigt charmig och trevlig mot alla. Så jag och min man har ju förlåtit och gått vidare mååånga gånger nu (för många för att räkna) men varje gång så blir han plötsligt lika elak igen. Såna människor är så fruktansvärt svåra och manipulerande och det blir svårt för dem som inte utsätts för deras grymhet att förstå varför man säger upp kontakten.
  • Anonym (k)

    Nej, du ska inte bjuda mannen. 
    Jag tycker du ska göra det för din svägerskas skull. Han är inte snäll mot henne och hon har försökt ta livet av sig.
    Våga vara den som inte sopar hans beteende under mattan. Det kan bli en ögonöppnare för fler i släkten. Även om det inledningsvis blir konflikter.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (k) skrev 2020-07-17 18:04:57 följande:

    Nej, du ska inte bjuda mannen. 

    Jag tycker du ska göra det för din svägerskas skull. Han är inte snäll mot henne och hon har försökt ta livet av sig.

    Våga vara den som inte sopar hans beteende under mattan. Det kan bli en ögonöppnare för fler i släkten. Även om det inledningsvis blir konflikter.


    Wow jag har inte sett det så faktiskt! Tack!
  • Anonym (Neggoblocker)

    Nej, folk som inte kan bete sig vettigt, vid upprepade tillfällen, och inte ber om ursäkt har inget att göra i vårt hem.

    Min mans ena syskon träffar vi nu en gång om året, en kväll på jul hos hans far och det är det. När hans far går bort finns personen inte längre för oss och kan dra dit pepparn växer.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Neggoblocker) skrev 2020-07-17 19:01:16 följande:

    Nej, folk som inte kan bete sig vettigt, vid upprepade tillfällen, och inte ber om ursäkt har inget att göra i vårt hem.

    Min mans ena syskon träffar vi nu en gång om året, en kväll på jul hos hans far och det är det. När hans far går bort finns personen inte längre för oss och kan dra dit pepparn växer.


    Tack! Jag är av exakt samma mening. Han har dock bett om ursäkt några gånger men det har varit för att min svägerska har tvingat honom. Detta skedde typ två gånger det första året, resterande år har han inte bett om ursäkt någon gång. Vår teori är för att nu har han lyckats med att bryta ner min svägerska såpass mycket att hon inte längre reagerar när han är så elak och alla andra sopar ju under mattan så han behöver inte längre be om ursäkt...

    Sorgligt att det blir sådär inom en familj, men det är ett privilegium och inte en rättighet att vara i någons liv - familj eller inte!
Svar på tråden Elak människa inom familjen