• Ejlaz91

    6 månader sover dåligt

    Min son är 6 månader, snart 7.

    Han sover knappt något på dagen, vissa dagar 1 timme och andra 2 om man har tur

    Sen nattar vi honom vid 19 tiden, sen vaknar han varannan timme fram till 12-01. Sover två timmar vaknar och är jättesvårt att trösta. Så får man hålla på att trösta honom en timme. Sover två timmar sen ledsen igen. Sen är det full rulle hela dagarna, han har kunnat krypa ett par veckor, han står av sig själv när han håller i något sen en månad tillbaka. Han har fått två tänder, vet ej om fler är på gång. Han äter inte på natten för han äter mer fast på dagen. Är det fler som känner igen sig? Han har sovit sjukt dåligt nu i tre veckor!! Hur länge ska detta hålla i sig? Börjar känna mig sjuk av all sömnbrist och tappat hoppet att få sova.

  • Svar på tråden 6 månader sover dåligt
  • lövet2

    Han verkar sova ganska många timmar ändå på natten, men visst är det jobbigt att han vaknar så ofta. Tyvärr blir det antagligen värre under ett par månader, men sedan brukar det vända. Du får tänka om lite när det gäller din egen sömn. Får du alldeles för lite, så kanske du får lägga dig kl 19 själv vissa kvällar.

    Var sover han? Det är möjligt att han skulle sova bättre någon annanstans.

  • Ejlaz91

    Jag lägger mig när han lägger sig, men sen vaknar han varannan timme så även om jag lägger mig så måste jag upp varannan timme???? så han sover ju egentligen inte så mycket på ett dygn för att vara 6 månader eftersom han vaknar hela tiden.

    Värre? Ska hans sömn bli ännu sämre?

    Först sov han hos oss sen flytta vi utan precis utanför vårt sovrum och nu för en vecka sen flytta vi in han i sitt rum.

  • lövet2

    Du skriver att ni nyligen har flyttat ut honom från sovrummet och att han sovit sjukt dåligt i 3 veckor. Ser du sambandet?

    I ditt ställe skulle jag flytta tillbaka honom till sovrummet, för det var nog lite för tidigt för honom. Även om han fortsätter att vakna ofta, så slipper du i alla fall att kliva upp då.

    För en 6-månaders baby är det fullt normalt att sova allt från 10 till 15 timmar per dygn (+- en timme hit eller dit). Det är också normalt att vakna varannan timme, så det låter inte som att din son sover så där extremt dåligt.

    Allra sämst brukar barn sova runt 8 månaders ålder, men sedan blir det bättre.

  • Ejlaz91

    Har nu testat att sova med honom, ha han på mig. Haft hans säng hos oss. Han skriker fortfarande halva nätterna och sover dåligt. Men misstänker mjölkprotein allergi så vi ska testa det först. Han sover inte heller 10-11 Tim. Räknar man bort all tid han är vaken så sover han på dagen kanske två Tim om man vaggar hela tiden. Natten får han kanske ihop 6-7 hela timmar. Sen är han vaken och skriker. Så nej de ska inte vara så

  • lövet2
    Ejlaz91 skrev 2020-08-12 09:40:13 följande:
    Har nu testat att sova med honom, ha han på mig. Haft hans säng hos oss. Han skriker fortfarande halva nätterna och sover dåligt. Men misstänker mjölkprotein allergi så vi ska testa det först. Han sover inte heller 10-11 Tim. Räknar man bort all tid han är vaken så sover han på dagen kanske två Tim om man vaggar hela tiden. Natten får han kanske ihop 6-7 hela timmar. Sen är han vaken och skriker. Så nej de ska inte vara så
    Nej, självklart inte. En baby ska inte skrika halva natten, för då är någonting fel. Jag missuppfattade ditt förra inlägg och förstod inte att han skrek så där mycket. Bra att ni ska kolla allergi, för barn som inte tål mjölk får väldiga magsmärtor. Ett under att de alls sover någonting ....
Svar på tråden 6 månader sover dåligt