• Sun 19 Jul 2020 14:46
    1640 visningar
    18 svar
    18
    1640

    Låna pengar till hus med sin mamma för sambo har skulder ?

    Hej! Min sambo har betalningsanmärkningar och vi vill köpa hus. Vi har hela kontantinsatsen och bra ekonomi. Han kommer därför inte kunna stå på lån med mig om vi skall köpa hus. Är det någon som vet om man får ta lån med sin mamma ? Hon har även bra ekonomi. Hon kommer ju inte bo i huset. Någon som vet ?

  • Svar på tråden Låna pengar till hus med sin mamma för sambo har skulder ?
  • Sun 19 Jul 2020 15:21
    #1
    Mammaanonym2barn skrev 2020-07-19 14:46:28 följande:

    Hej! Min sambo har betalningsanmärkningar och vi vill köpa hus. Vi har hela kontantinsatsen och bra ekonomi. Han kommer därför inte kunna stå på lån med mig om vi skall köpa hus. Är det någon som vet om man får ta lån med sin mamma ? Hon har även bra ekonomi. Hon kommer ju inte bo i huset. Någon som vet ?


    Prata med banken. Att föräldrar är medlåntagare till sitt barns är inget ovanligt. Kanske vanligast vid en första bostad men det borde absolut fungera för er om ni är kreditvärdiga. Din mamma ska ta ställning till om hon ska äga en del av bostaden. I ett värsta scenario kan hon bli betalningsansvarig för hela lånet utan att ha möjlighet att sälja huset. Barn blåser väl inte sina föräldrar i första taget, det handlar mer om du t ex råkar ut för en olycka och inte kan betala samtidigt som din sambo spårar ur och drar vidare. Låter kanske som ett icke troligt scenario men konstigare saker händer.

    Din mamma måste också vara införstådd att hennes kreditvärdighet belastas av det här, potentiellt för lång tid framöver.

    Hur lång tid är det kvar tills din sambos betalningsanmärkningar försvinner? Det tycker jag är centralt för din mammas risktagande. Då han blir kreditvärdig ska han ta över din mammas roll som låntagare med en gång och ägarskapet ändras. Din sambo får också stå ut med att inte vara ägare så länge han inte kan stå på lånen.
  • Sun 19 Jul 2020 15:57
    #2
    Finansen7 skrev 2020-07-19 15:21:54 följande:

    Prata med banken. Att föräldrar är medlåntagare till sitt barns är inget ovanligt. Kanske vanligast vid en första bostad men det borde absolut fungera för er om ni är kreditvärdiga. Din mamma ska ta ställning till om hon ska äga en del av bostaden. I ett värsta scenario kan hon bli betalningsansvarig för hela lånet utan att ha möjlighet att sälja huset. Barn blåser väl inte sina föräldrar i första taget, det handlar mer om du t ex råkar ut för en olycka och inte kan betala samtidigt som din sambo spårar ur och drar vidare. Låter kanske som ett icke troligt scenario men konstigare saker händer.

    Din mamma måste också vara införstådd att hennes kreditvärdighet belastas av det här, potentiellt för lång tid framöver.

    Hur lång tid är det kvar tills din sambos betalningsanmärkningar försvinner? Det tycker jag är centralt för din mammas risktagande. Då han blir kreditvärdig ska han ta över din mammas roll som låntagare med en gång och ägarskapet ändras. Din sambo får också stå ut med att inte vara ägare så länge han inte kan stå på lånen.


    Tack för svar :) ja min mamma är införstådd med allting och vi skall gå och prata med banken, skulle bara kolla lite först här om någon hade lite koll. Jag och min mamma är bästa kompisar så inga problem. Men hon kommer ju inte bo i huset, men det är ändå inga problem tro. Detta är fösta bostaden att köpa för mig då vi hyrt lägenhet länge. Min sambo har 1,5 år kvar
  • Sun 19 Jul 2020 16:05
    #3
    Finansen7 skrev 2020-07-19 15:21:54 följande:

    Prata med banken. Att föräldrar är medlåntagare till sitt barns är inget ovanligt. Kanske vanligast vid en första bostad men det borde absolut fungera för er om ni är kreditvärdiga. Din mamma ska ta ställning till om hon ska äga en del av bostaden. I ett värsta scenario kan hon bli betalningsansvarig för hela lånet utan att ha möjlighet att sälja huset. Barn blåser väl inte sina föräldrar i första taget, det handlar mer om du t ex råkar ut för en olycka och inte kan betala samtidigt som din sambo spårar ur och drar vidare. Låter kanske som ett icke troligt scenario men konstigare saker händer.

    Din mamma måste också vara införstådd att hennes kreditvärdighet belastas av det här, potentiellt för lång tid framöver.

    Hur lång tid är det kvar tills din sambos betalningsanmärkningar försvinner? Det tycker jag är centralt för din mammas risktagande. Då han blir kreditvärdig ska han ta över din mammas roll som låntagare med en gång och ägarskapet ändras. Din sambo får också stå ut med att inte vara ägare så länge han inte kan stå på lånen.


    Dem bryr sig inte alls om min sambos betalningsanmärkningar då jag köper med mamma ?
  • GGN
    Sun 19 Jul 2020 16:06
    #4

    Kommer sambon alltså betala och stå som ägare på huset?

  • Sun 19 Jul 2020 16:28
    #5
    GGN skrev 2020-07-19 16:06:27 följande:

    Kommer sambon alltså betala och stå som ägare på huset?


    De som står på lånen ska äga huset anser jag. Ska sambon betala t ex räntor som ?hyra? tills hans betalningsanmärkning släpps måste man komma ihåg att för att få ränteavdrag måste man vara betalningsansvarig för lånet. Sambon kan således inte göra avdrag i deklarationen för detta. Nu är ju räntorna så låga så om TS betalar räntorna kan han betala något annat i hushållet. Såvida ni inte ska låna 10 miljoner... Då bör ränteavdraget fördelas mellan mor och dotter för att inte slå i avdragtaket.

    Handlar det om 18 månader är det ingen jättelång tid. Den amortering som ev sker under dessa 18 månader får man fundera på hur det ska hanteras. Värdet på huset kan teoretiskt också ändras under dessa 18 månader.

    Är huset ni tittat på i rimligt bra skick?
  • Sun 19 Jul 2020 16:42
    #6
    Mammaanonym2barn skrev 2020-07-19 16:05:21 följande:

    Dem bryr sig inte alls om min sambos betalningsanmärkningar då jag köper med mamma ?


    Det tror jag inte. Banken bryr sig bara om bra säkerhet för lånet, dvs tillräcklig kontantinsats och att du och din mor anses kreditvärdiga.

    Fundera också på om ni ska ha ett samboavtal. Detta kan rivas när din sambo och du äger tillsammans.

    Ju mer man äger, desto krångligare blir det :).
  • Sun 19 Jul 2020 16:45
    #7

    Du ska INTE låta din sambo stå som ägare.

  • Sun 19 Jul 2020 18:56
    #8

    Tar inte din sambo lån så kommer dem inte bryr sig om hans ekonomi.

    Om jag var du så hade jag bett honom avskriva sig sambolagen eller vad det heter. Han ska inte stå om ägare på huset om han int äger det. Ert förhållande kan vara fantastiskt nu men framtiden vet man aldrig. Seperationer kan ta fram det värsta ur människor.

  • GGN
    Sun 19 Jul 2020 21:13
    #9

    Varför väntar ni bara inte tills anmärkningen är borta?

  • Sun 19 Jul 2020 22:18
    #10
    GGN skrev 2020-07-19 16:06:27 följande:

    Kommer sambon alltså betala och stå som ägare på huset?


    Nej han kommer inte stå som ägare på huset.
  • Sun 19 Jul 2020 22:23
    #11
    -1

    Tack snälla för alla svar :) då verkar det funka att öåna pengar tillsammans mrd sin mamma och att jag och min mamma skall stå som ägare på huset tills hans betalningsanmärkning är borta. Vi vill gärna köpa snart och intr vänta 1,5 år. Bor i hyresrätt nu som är svindyraå känns så himla tråkigt dä man inte tjänar någonting på det.

  • Mon 20 Jul 2020 07:43
    #12

    [quote=80533000][quote-nick]Mammaanonym2barn skrev 2020-07-19 22:23:08 följande:[/quote-nick]Tack snälla för alla svar :) då verkar det funka att öåna pengar tillsammans mrd sin mamma och att jag och min mamma skall stå som ägare på huset tills hans betalningsanmärkning är borta. Vi vill gärna köpa snart och intr vänta 1,5 år. Bor i hyresrätt nu som är svindyraå känns så himla tråkigt dä man inte tjänar någonting på det.[/

    Glöm inte samboavtal bara :) Det är viktigt att ni skriver bort sambolagen om ni gör som du tänkt, banken har förmodligen jurister som kan hjälpa till med detta.

  • Wed 22 Jul 2020 11:10
    #13
    Avenia skrev 2020-07-19 16:45:21 följande:

    Du ska INTE låta din sambo stå som ägare.


    Det beror på vem som ska var med och betala.
  • Wed 22 Jul 2020 11:24
    #14

    Kommer din sambo vara med och lägga in kontantinsat och betala lån?

  • Mon 27 Jul 2020 09:58
    #15
    Noname00 skrev 2020-07-22 11:24:47 följande:

    Kommer din sambo vara med och lägga in kontantinsat och betala lån?


    Kontantinsatsen är min så han kommer inte stå som ägare nej!.
  • GGN
    Mon 27 Jul 2020 18:22
    #16
    Mammaanonym2barn skrev 2020-07-27 09:58:24 följande:

    Kontantinsatsen är min så han kommer inte stå som ägare nej!.


    Så han amorterar inte heller?
  • Vaness­a89
    Mon 27 Jul 2020 18:25
    #17

    Låter som en stabil kille att bygga en framtid tillsammans med.... Not.

  • Mon 27 Jul 2020 19:28
    #18
    Mammaanonym2barn skrev 2020-07-27 09:58:24 följande:
    Kontantinsatsen är min så han kommer inte stå som ägare nej!.
    Ok så han kommer att bo gratis hos dig, inte betala drift, del av amorteringar, ränta eller underhåll och förbättringar?

    Då är det bara å köra på.
    Skriv samboavtal dock.
Svar på tråden Låna pengar till hus med sin mamma för sambo har skulder ?