• Anonym (Jagve­tinte!­!)
    Mon 20 Jul 2020 15:53
    1090 visningar
    10 svar
    10
    1090

    Oplanerat gravid, hur ska jag göra :(

    Jag har helt oplanerat blivit gravid. Vet inte hur jag ska tänka eller känna. De var verkligen inget jag väntat mig. Känns inget bra, jag är livrädd för att gå upp i vikt och få stor mage(snälla döm mig inte, har alltid mått dåligt över mitt ansikte men älskat min kropp) , är ingen barnmänniska heller, men ändå finns det nånting i mig som stretar emot.. som att mitt undermedvetna försöker övertala mig att behålla barnet.

    Jag och min sambo har varit tillsammans i 8 år så det är stabilt på så vis. Men jag vet inte. Kan någon snälla hjälpa hur man ska tänka. Vi bor inte bra heller, i ett jätte litet hus med loft och brant stege upp och ner, älskar stället och vill inte behöva flytta därifrån. Men ska jag gå vidare med det här så är de nästan ett måste :/ bokade tid för en abort om 2 veckor, men jag velar fram och tillbaka, de är trots allt en liten ärta där inne som hälften består av mannen jag älskar. Det känns samtidigt så fel.

    Har givetvis pratat med min sambo om det och han vill inte fatta något beslut. Han säger att det skulle gå om vi bara vill, men att det till syven om sist måste vara mitt val eftersom det är jag som ska bära på det. Han säger att han stöttar mig oavsett vad jag väljer. Kan nån hjälpa hur ska man tänka i en sån här situation? Jag är så delad. Hälften av mig skriker nej och andra hälften skriker ja, vem ska man lyssna på

  • Svar på tråden Oplanerat gravid, hur ska jag göra :(
  • Anonym (L)
    Mon 20 Jul 2020 16:12
    #1

    Så var det för mig också, men jag lät förnuftet bestämma. Var 19 år och fast i ett stormigt förhållande, bodde kvar hemma och hade ingen inkomst och hade inte hunnit jobba eller plugga. Min kille ville inte behålla. Visste nästan direkt att jag 100% kommer att göra abort, på grund av dessa faktorer, men ändå så velade jag lite, av samma anledning som du.

    Som sagt så valde jag till slut att låta förnuftet bestämma och jag tror nog att det blev bäst så. Vill ha ett stabilt förhållande, ett boende och inkomst innan jag blir mamma och nu var ju jag 19 år, så jag vet att det kommer fler chanser, för min del.

    Hur gamla är ni och planerar ni att skaffa barn i framtiden? Det kan ju vara två viktiga frågor här, tänker jag.

    Gällande viktuppgång så är det ju så det kommer att bli om du väljer att behålla, men du kan gå ner i vikt sedan, så det behöver du inte oroa dig för. Kilona kommer att försvinna. Det kanske tar tid, men med disciplin så kommer de förmodligen att försvinna.

    Gällande boendet så ja, behåller ni barnet så kanske ni måste flytta, så du får väl välja vad som är viktigast av det.

    Jag tänker såhär: det är två veckor kvar tills du ska göra abort. Ta och fundera ordentligt under denna tid, du har ju två veckor på dig nu. Vilken vecka är du i nu? Om du skulle ångra dig under dessa två veckor så är det ju bara att avboka tiden och inte genomföra aborten. Det är bra att du har bokat tid ifall det blir så att du gör abort, för då har du nu två veckor på dig att fundera. Det är inte roligt att göra abort när man är långt gången, så det är bra att du har en tid bokad och kan fundera tills tiden väl är inne.

    Behåll om du känner att du (ni) VILL ha barnet och har råd, tid och ork med det. Om du inte känner att ni ens vill ha barnet så gör du abort, tycker jag. Känn efter vad som är mest tilltalande - att bli mamma eller att inte bli mamma?

    Det här är så svårt, för om inte ens du själv är säker på dina känslor så kan ingen annan vara det heller.

  • Anonym (Jagve­tinte!­!) Trådstartaren
    Mon 20 Jul 2020 17:02
    #2

    Tack för svar! Alltid skönt att få ur sig. Har nämligen inte velat berätta de för nån vän eller så. Jo De känns skönt att ha 14 dagar på sig så får helt enkelt fundera..

    Vi är 30 resp 32, har väl tänkt att skaffa nån dag men har inte pratat aktivt så mkt om de.. min sambo tycker att de borde ske snart då han inte vill bli för gammal (32). Jag kräver inte att nån ska sitta inne på svar om hur jag ska göra, de är ganska omöjligt, men man kan få infallsvinklar :). Tror mer att jag behöver ventilera med nån oberoende om det..

  • Anonym (L)
    Mon 20 Jul 2020 17:15
    #3
    Anonym (Jagvetinte!!) skrev 2020-07-20 17:02:43 följande:

    Tack för svar! Alltid skönt att få ur sig. Har nämligen inte velat berätta de för nån vän eller så. Jo De känns skönt att ha 14 dagar på sig så får helt enkelt fundera..

    Vi är 30 resp 32, har väl tänkt att skaffa nån dag men har inte pratat aktivt så mkt om de.. min sambo tycker att de borde ske snart då han inte vill bli för gammal (32). Jag kräver inte att nån ska sitta inne på svar om hur jag ska göra, de är ganska omöjligt, men man kan få infallsvinklar :). Tror mer att jag behöver ventilera med nån oberoende om det..


    Rent åldersmässigt så kanske ni inte ska vänta så länge till, om ni nu vill ha barn, men det finns andra faktorer som kan avgöra också. Tänk på förhållandet, inkomst, boende och om ni ens vill ha barnet. Vill du ens bli mamma, liksom.

    Vilken vecka är du i nu? Gissar att du inte är så långt gången.

    Ett tips - ni kan ju göra en lista med fördelar och nackdelar och rada upp dessa och sedan se om det är fler fördelar än nackdelar eller tvärtom. :)
  • Anonym (Lo)
    Mon 20 Jul 2020 17:19
    #4

    Lycka till, oavsett vad du väljer!

    Är du orolig för din kropp kör på nu. Jag var 34 vid första graviditeten, det var alldeles för sen tycker jag. Ju yngre du är desto lättare för kroppen att återställa sig. Om ni ändå tänkte skaffa barn om 1-4 år varför inte? Jag förstår att du är chockad nu men ni har 8-9 månader att mentalt förbereda er.

    Om ni skulle hellre avstå från barn det är en annan femma då. Jag tycker det är det stora dilemma, om ni vill skaffa barn överhuvudtaget.

  • Anonym (L)
    Mon 20 Jul 2020 17:19
    #5

    Kanske ni båda kan ta och samtala med en kurator om detta? Det ska ju erbjudas i samband med en abort. Kan du ringa dit igen och be om att få boka en tid med en kurator, innan aborten?

  • Anonym (...)
    Mon 20 Jul 2020 17:30
    #6

    Förstår inte varför du velar. Du har stabilt förhållande och är 30 år. Vad väntar du på?

  • Anonym (Liind­a)
    Mon 20 Jul 2020 17:57
    #7

    Jag tänker kanske såhär att ska ni ha barn är det kanske nu? Om du förstår hur jag menar, har läst en del trådar genom åren och ibland låter det som att det bara är att försöka igen efter en abort, om man ångrar sig.. Överlag minskar ju fertiliteten men det behöver ju inte ta lång tid att bli gravid ändå trots att det generellt är så. Angående huset så går det att göra någon mindre renovering så det blir barnvänligt? Du verkar ju också ha en fin sambo. Hur är din känsla när du ser andra gravida?

    Känn in situationen och besluta sedan. Jag var i din ålder när jag fick mitt första barn, hade bara varit ihop med min partner i ca 5 månader då. Nu är barnet 6 år och nu känner jag ju lite att jag gärna kunde blivit mamma lite tidigare, när man tänker på hur roligt det ska bli när mitt barn tar studenten så får man ju ångest över hur gammal man själv kommer vara då haha.

  • Anonym (Isabe­lla)
    Mon 20 Jul 2020 18:20
    #8

    Jag fick ett tips från en barnmorska på abortmottagningen en gång som hjälpte mig att hålla fokus och välja rätt;

    Gå all in en vecka med fullt fokus på att ni SKA ha barn. Känn in känslan, mys, planera, se möjligheter, fantisera i babybutiker, leta söta kläder, få det att kännas verkligt. Skriv ner tankar och funderingar dag för dag. Fokus på allt positivt.

    Veckan efter går ni all in med fokus på att du bestämt dig för abort. Känn känslan. Prata om abort och påminn er om varför du tagit det beslutet. Lev som vanligt och som om att barnet inte finns. Skriv ner tankar och känslor varje dag. Våga känn dom känslor som dyker upp.

    Två veckor har nu gått och du bör ha en hyfsat glasklar känsla för vad som bör vara rätt beslut.

    Jag ska inte säga vad mitt beslut blev. Men detta fungerade jättebra för mig och fick mig att verkligen tänka efter ordentligt och väga alla för och nackdelar mot varandra.

  • Anonym (Maja)
    Mon 20 Jul 2020 18:24
    #9

    30 är bra ålder att skaffa barn.Inte för sent och inte för tidigt.Åren går fort.

  • Anonym (Maria­)
    Mon 20 Jul 2020 20:10
    #10

    Jag tänker såhär:

    Är du 30 år gammal och vet att du VILL ha barn - då gör du inte abort. Om nu boendet är fel för barn, och ni en dag ska ha barn, då måste ni ju tids nog flytta ändå. Det finns inget perfekt läge att skaffa barn, men är du 30 börjar klockan sakta ticka nu...

    Vill du däremot inte ha barn, men din sambo vill - gör abort och sedan går ni isär. Ingen mening att ha honom på linan om du aldrig kommer vilja skaffa barn med honom, om han vill det. Det är inte schysst.

Svar på tråden Oplanerat gravid, hur ska jag göra :(