• Anonym (Hopplöst)

Var kan man få göra en gynekologisk operation...?

Jag skulle verkligen behöva göra en laparoskopi men läkarna jag pratat med tycker inte att det är nödvändigt. Finns det ingenstans man kan göra detta om man betalar den själv?

• Svar på tråden Var kan man få göra en gynekologisk operation...?
  • Anonym (Anna)

Varför vill du göra en titthålsoperation?

• Anonym (Hopplöst)
    Anonym (Anna) skrev 2020-07-21 11:10:49 följande:

Varför vill du göra en titthålsoperation?

Vill inte gå in på det här.
  • Anonym (Anna)

Det är svårt att hjälpa dig med så knapphändig information. Vet vad du vill operera eller vilket kön du har.

Tex gör Carlanderska i Göteborg privata gynekologiska operationer. En prostataoperation kostar ca 100 000 kr.

• Anonym (0987)

Varför vill du göra en laparaskopi om inte läkarna tycker det behövs?

• Anonym (Hopplöst)
    Anonym (Anna) skrev 2020-07-21 11:28:24 följande:

Det är svårt att hjälpa dig med så knapphändig information. Vet vad du vill operera eller vilket kön du har.

Tex gör Carlanderska i Göteborg privata gynekologiska operationer. En prostataoperation kostar ca 100 000 kr.

Jag är kvinna naturligtvis. Det framgår i trådstarten att jag vill göra en laparoskopi, det är när man går in i livmodern med en kamera.
  • Anonym (Hopplöst)
    Anonym (Hopplöst) skrev 2020-07-21 11:32:29 följande:

Jag är kvinna naturligtvis. Det framgår i trådstarten att jag vill göra en laparoskopi, det är när man går in i livmodern med en kamera.

Eller man går in i magen kanske men det är för att undersöka livmoder, äggstockar etc.
  • Pierott

Fast du kan inte få en operation som anses onödig bara för att du känner för det, hur skulle vården då se ut? Lita istället på din läkare som säger att det inte behövs.

• Anonym (D)

Vad är orsaken? Du måste ju ha någon typ av problem som du tror skulle synas om de gjorde en sån undersökning?
  • Pierott

Har du inte ens koll på det ingrepp du suktar efter? Laparoskopi är inte endast avsedda för kvinnor.

Källa, wiki:

Laparoskopi, av grekiskans ??????? "vek", "svag", "ihålig" och ?????? "titta", "betrakta", är en variant av titthålsoperation anpassad till operation via små hål i bukväggen.[1] Ett laparoskop är ett optiskt instrument som används för att titta in i buken genom ett sådant litet hål. Detta medför att kirurgen inte behöver öppna bukväggen med ett vanligt operationssnitt utan endast mindre hål för att kunna komma in med laparoskopet och därefter ytterligare hål för att kunna komma in med instrumenten. Trots dessa mindre ingrepp i huden kan avancerad kirurgi utföras. Exempel på operationer är fettsugning, gastric bypass, borttagande av muskelknutor på livmoder, operationer på gallvägar och gallblåsa
  • Anonym (Hopplöst)
    Pierott skrev 2020-07-21 11:46:14 följande:

Fast du kan inte få en operation som anses onödig bara för att du känner för det, hur skulle vården då se ut? Lita istället på din läkare som säger att det inte behövs.

Den är inte onödig och givetvis vill jag inte göra den bara för "att jag känner för det".

Om jag erbjuder mig att betala för operationen själv, kan de då ändå neka mig?
Svar på tråden Var kan man få göra en gynekologisk operation...?