• Anonym (Hopplöst)

Var kan man få göra en gynekologisk operation...?

Jag skulle verkligen behöva göra en laparoskopi men läkarna jag pratat med tycker inte att det är nödvändigt. Finns det ingenstans man kan göra detta om man betalar den själv?

• Svar på tråden Var kan man få göra en gynekologisk operation...?
  • Anonym (Hopplöst)
    Anonym (Endo) skrev 2020-07-21 16:15:16 följande:

Jag blev erbjuden laparoskopi pga endometrios men var tvungen till att avboka två gånger och har därför trillat ur operationskön. Nu är det halvt omöjligt att få remiss igen och jag har också funderat på hur jag ska kunna få göra titthålsoperationen. Jag har inget råd till dig, TS, förutom att försöka kontakta privata gynekologer som kan ge dig en remiss. Själv kommer jag göra ingreppet utomlands.

I vilket land ska du göra operationen? Hur gick du tillväga för att få en tid till operation utomlands?
  • Anonym (0987)
    Anonym (Hopplöst) skrev 2020-07-21 12:02:14 följande:

Självklart finns det medicinska skäl och en orsak men jag tänker som sagt inte skriva det i tråden. Jag kommer inte svara mer på inlägg från nyfikna människor som bara vill veta min anledning och orsak utan jag tar tacksamt emot svar från någon som har någon läkare/mottagning att rekommendera.

Varför blir du då nekad?
  • Anonym (C)

Läkarvården i Sverige är inte den allra bästa, dvs läkarna kan vara väldigt konservativa. Se bara på den unga kille som dog av cancer i ansiktet och sökte vård gång på gång pga enorma smärtor men läkaren bara skickade hem han och sa typ att han bara inbillar sig. 

Om jag vore dig skulle jag kontakta en privat gyn. Han/hon kanske absolut håller med dig och anser också att en titthålsundersökning har betydelse. Och om du nu betalar själv så finns det inget som skulle stoppa ingreppet. Folk opererar sig varje dag i betydligt större invasiva ingrepp för mycket mindre medicinsk orsak än så, tex implantat, lyft osv. 

Om inget annat så börja kolla upp gyn kliniker utomlands. Här i USA så skulle det  inte vara nåt större problem om du nu har nog med cash. 

• Anonym (Hopplöst)
    Anonym (C) skrev 2020-07-21 18:42:57 följande:

Läkarvården i Sverige är inte den allra bästa, dvs läkarna kan vara väldigt konservativa. Se bara på den unga kille som dog av cancer i ansiktet och sökte vård gång på gång pga enorma smärtor men läkaren bara skickade hem han och sa typ att han bara inbillar sig. 

Om jag vore dig skulle jag kontakta en privat gyn. Han/hon kanske absolut håller med dig och anser också att en titthålsundersökning har betydelse. Och om du nu betalar själv så finns det inget som skulle stoppa ingreppet. Folk opererar sig varje dag i betydligt större invasiva ingrepp för mycket mindre medicinsk orsak än så, tex implantat, lyft osv. 

Om inget annat så börja kolla upp gyn kliniker utomlands. Här i USA så skulle det  inte vara nåt större problem om du nu har nog med cash. 

Håller absolut med dig om att vården inte alltid är den bästa, och tar en på allvar.

Jag ska kolla med privat gyn också, vill bara hitta en bra läkare. Tar gärna emot tips :)
  • Barbro45
    Anonym (O) skrev 2020-07-21 16:05:40 följande:
    Nu är det ju inte kirurger som utför gynekologiska operationer. Om man nu ska vara petig.
    Där har du nog  rätt, men de riskerar sin legitimation om de genomför den utan medicinska skäl.
  • Anonym (Endo)
    Anonym (Hopplöst) skrev 2020-07-21 16:19:23 följande:

I vilket land ska du göra operationen? Hur gick du tillväga för att få en tid till operation utomlands?

Jag har turen att vara gift med en utländsk man, så vi gör det i hans hemland. Sjukvård i världsklass så jag känner mig väldigt trygg.
  • Anonym (Hopplöst)
    Anonym (Endo) skrev 2020-07-21 19:25:22 följande:

Jag har turen att vara gift med en utländsk man, så vi gör det i hans hemland. Sjukvård i världsklass så jag känner mig väldigt trygg.

Får jag fråga vilket land det är?
  • Anonym (Anna)

Du dissade mitt första inlägg, men det är ändå till Carlanderska du vänder dig.

"Som enda privata kvinnoklinik i Sverige kan vi både på Carlakliniken Sophiahemmet i Stockholm och Carlakliniken Carlanderska i Göteborg erbjuda ett fullständigt operativt utbud. Vi utför alla typer av gynekologiska operationer ? både dagkirurgiska ingrepp och större operationer som kräver övernattning.

Vår ambition är att ge dig förstklassig vård och ett varmt och professionellt bemötande. Vi har korta väntetider och stor flexibilitet. Hos oss kan du opereras om du har en privat- eller företagsansluten vårdförsäkring. Du kan även välja att betala privat".

Som enda privata kvinnoklinik i Sverige kan vi både på Carlakliniken Sophiahemmet i Stockholm och Carlakliniken Carlanderska i Göteborg erbjuda ett fullständigt operativt utbud. Vi utför alla typer av gynekologiska operationer ? både dagkirurgiska ingrepp och större operationer som kräver övernattning.

Vår ambition är att ge dig förstklassig vård och ett varmt och professionellt bemötande. Vi har korta väntetider och stor flexibilitet. Hos oss kan du opereras om du har en privat- eller företagsansluten vårdförsäkring. Du kan även välja att betala privat.

• EnAnonumius
    Anonym (Hopplöst) skrev 2020-07-21 11:32:29 följande:
    Jag är kvinna naturligtvis. Det framgår i trådstarten att jag vill göra en laparoskopi, det är när man går in i livmodern med en kamera.
    Det är inte det enda sättet att använda laparoskopi på.  Som du får det att framstå här.

Dock så kan man använda laparoskopi på många andra ställen med. Exempelvis så används laparoskopi idag vid vissa typer av hjärtoperationer.

Så det är knappast konstigt alls att du fick frågan om varför du vill göra en "titthålsoperation" och var.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Hopplöst) skrev 2020-07-21 11:51:43 följande:
    Det vanligaste är att en sådan operation görs för att undersöka livmoder och äggstockar. Men ja, jag vet vad en laparoskopi är du behöver inte informera mig men tack ändå.

Men nu vet ni iaf att jag är kvinna och det framgick även i rubriken att det var en GYNEKOLOGISK operation. Då brukar det handla om kvinnor.
    Om du visste vad en laparoskopi var för något så formulerade du dig otroligt klumpigt. För du fick det att framstå som att man endast använde laparoskopi för att titta i livmodern.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (0987)
    Anonym (Anna) skrev 2020-07-22 02:54:57 följande:

Du dissade mitt första inlägg, men det är ändå till Carlanderska du vänder dig.

"Som enda privata kvinnoklinik i Sverige kan vi både på Carlakliniken Sophiahemmet i Stockholm och Carlakliniken Carlanderska i Göteborg erbjuda ett fullständigt operativt utbud. Vi utför alla typer av gynekologiska operationer ? både dagkirurgiska ingrepp och större operationer som kräver övernattning.

Vår ambition är att ge dig förstklassig vård och ett varmt och professionellt bemötande. Vi har korta väntetider och stor flexibilitet. Hos oss kan du opereras om du har en privat- eller företagsansluten vårdförsäkring. Du kan även välja att betala privat".

Som enda privata kvinnoklinik i Sverige kan vi både på Carlakliniken Sophiahemmet i Stockholm och Carlakliniken Carlanderska i Göteborg erbjuda ett fullständigt operativt utbud. Vi utför alla typer av gynekologiska operationer ? både dagkirurgiska ingrepp och större operationer som kräver övernattning.

Vår ambition är att ge dig förstklassig vård och ett varmt och professionellt bemötande. Vi har korta väntetider och stor flexibilitet. Hos oss kan du opereras om du har en privat- eller företagsansluten vårdförsäkring. Du kan även välja att betala privat.

Inte heller dessa utför en laparaskopi som inte anses nödvändig.
  • Anonym (Charlotte68)

Vad en läkare anser »nödvändigt« kan så klart skilja från läkare till läkare.
    Om du TS varit hos flera läkare som alla nekat detta ingrepp får man väl anta att det är onödigt.
    Om inte så gå till en privat klinik och betala för det initiala besöket, och se vart det leder. I Stockholm hade jag valt t ex Sophiahemmet. När jag valde gynekolog där så googlade jag en del och valde den jag tyckte såg snäll ut ;) och i alla beskrivningar lät mycket kompetent.

Just nu i Corona-tider så kan ju »halv-nödvändiga« ingrepp definitivt skjutas upp. Och även om det rent medicinsk inte är dödligt så kan det ju för den enskilde vara klart besvärande. Kan man då välja ett snabbare förfarande genom att betala själv så är det kanske värt det.

Svar på tråden Var kan man få göra en gynekologisk operation...?