Var kan man få göra en gynekologisk operation...?
Jag skulle verkligen behöva göra en laparoskopi men läkarna jag pratat med tycker inte att det är nödvändigt. Finns det ingenstans man kan göra detta om man betalar den själv?
Jag skulle verkligen behöva göra en laparoskopi men läkarna jag pratat med tycker inte att det är nödvändigt. Finns det ingenstans man kan göra detta om man betalar den själv?
Det är svårt att hjälpa dig utan insikt i vad din problematik är. Alltså varför du vill göra denna operation.
Har du fått en second opinion? Det kan mycket väl göra så att läkaren gjort en felbedömning, då får du söka dig till någon annan som kan skriva remiss för operation
Och jag har skrivit att jag inte vill gå in på anledningen här så du kan sluta tjata om det. Har du inget vettigt att skriva så behöver du inte skriva mer i denna tråden.
Det är svårt att hjälpa dig utan insikt i vad din problematik är. Alltså varför du vill göra denna operation.
Har du fått en second opinion? Det kan mycket väl göra så att läkaren gjort en felbedömning, då får du söka dig till någon annan som kan skriva remiss för operation
Jo, jag såg att du inte ville skriva exakt. Problemet är att det inte går att ge dig några råd om du inte kan säga vad det är du vill uppnå.
I Sverige utför man inte medicinska procedurer bara för att en patient önskar det. Det måste finnas en orsak. Sedan kan det absolut vara svårt att få en procedur utförd ändå.
Vissa privata aktörer kan utföra såna procedurer, men en seriös privat aktör gör det inte utan medicinska skäl.
Självklart finns det medicinska skäl och en orsak men jag tänker som sagt inte skriva det i tråden. Jag kommer inte svara mer på inlägg från nyfikna människor som bara vill veta min anledning och orsak utan jag tar tacksamt emot svar från någon som har någon läkare/mottagning att rekommendera.
En kirurg som utför en operation som inte kan motiveras riskerar att mista sin legitimation. Jag tror att ingen läkare med svensk legitimation vill ta den risken oavsett hur mycket du betalar. Föreslår att du vänder dig till läkare i något annat land med andra regler och krav på läkarnas bedömning av ditt behov.
En kirurg som utför en operation som inte kan motiveras riskerar att mista sin legitimation. Jag tror att ingen läkare med svensk legitimation vill ta den risken oavsett hur mycket du betalar. Föreslår att du vänder dig till läkare i något annat land med andra regler och krav på läkarnas bedömning av ditt behov.
Jag blev erbjuden laparoskopi pga endometrios men var tvungen till att avboka två gånger och har därför trillat ur operationskön. Nu är det halvt omöjligt att få remiss igen och jag har också funderat på hur jag ska kunna få göra titthålsoperationen. Jag har inget råd till dig, TS, förutom att försöka kontakta privata gynekologer som kan ge dig en remiss. Själv kommer jag göra ingreppet utomlands.