• Anonym (Hjälp)

Nekad sjukpenning - vad gäller ??

Långtidssjukskriven pga tre olika diagnoser. Plötsligt vid förnyad period kommer ett nej till sjukpenning. Jag kan ta ett arbete med lägre krav. Läkaren har kompletterat men det förblir ett nej.

Undrar nu. Om beslutet kvarstår och jag nekas. Vad händer då i framtiden?

Om jag blev sämre tex i en av mina sjukdomar. Kan jag bli sjukskriven på nytt och det godkäns? Eller kommer jag aldrig mer kunna vara sjukskriven för mina diagnoser som nu nekas?

• Svar på tråden Nekad sjukpenning - vad gäller ??
  • Anonym (Tror)

Jag TROR att det räcker med att ha arbetat 90 dagar innan du blir sjukskriven på nytt.

Skriv din fråga i facebookgruppen ?försäkringskassanupproret? där finns garanterat någon som kan svara dig

• CitronTulo

Bedömningen kommer att kvarstå så länge du inte blir försämrad eller det tillkommer ytterligare diagnoser. 

• Anonym (M)

I beslutet om nekad sjukpenning, borde det också ha stått att du snarast måste gå tillbaka i arbete. Annars kommer du att förlora din SGI.

Jag har haft en anställd som struntade i att gå tillbaka till jobbet och förlorade sin SGI = han fick ingen ersättning alls. Till sist började han arbeta 100% och gjorde det i någon vecka och sjukskrev sig igen. Han fick då ett nytt beslut om 50% i ersättning. Varför eller hur det blev så vet jag inte.

• Anonym (Hjälp)
    CitronTulo skrev 2020-07-21 12:45:50 följande:

Bedömningen kommer att kvarstå så länge du inte blir försämrad eller det tillkommer ytterligare diagnoser. 

Alltså resten av livet?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (M) skrev 2020-07-21 12:53:26 följande:

I beslutet om nekad sjukpenning, borde det också ha stått att du snarast måste gå tillbaka i arbete. Annars kommer du att förlora din SGI.

Jag har haft en anställd som struntade i att gå tillbaka till jobbet och förlorade sin SGI = han fick ingen ersättning alls. Till sist började han arbeta 100% och gjorde det i någon vecka och sjukskrev sig igen. Han fick då ett nytt beslut om 50% i ersättning. Varför eller hur det blev så vet jag inte.

Kommer att gå tillbaka till min tjänst. Ser inte arbetslöshet som ett alternativ. Måste ha pengar in.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Hjälp) skrev 2020-07-21 13:06:51 följande:
    Alltså resten av livet?
    Förmodligen ja. De kommer fortsätta att göra bedömningar utifrån de underlag som finns. Så om inte nytt tillkommer är det ju samma intyg de har att göra en bedömning utifrån. Och är du kvar hos samma arbetsgivare så är det samma arbetsuppgifter du bedöms gentemot.

Men om du skulle byta yrke helt, börja jobba någon annanstans och jobba så att du har möjlighet att få en SGI igen och sen tex bryter benet och behöver vara sjukskriven 3 mån, då kan du få sjukpenning. För det är en helt annan diagnos och något annat som gör att din arbetsförmåga är nedsatt.
    Så har en anhörig till mig haft det. Hen hade ett akademikerjobb och blev utbränd, gick hemma i ett antal år. Lärdes upp av en lokal trädgårdsmästare och jobbar idag med parkskötsel. Ingen sjukskrivning åt depression/utmattning sen dess. Men däremot varit sjukskriven för andra åkommor.
  • Anonym (Överklaga)

Alltså resten av livet?

Du kan överklaga.

Du måste noga skriva hur dina diagnoser hindrar dig till att jobba och hur de påverkar dig negativt om du utför ditt arbete. Verkligen supernoga.

Går inte överklagan igenom så kommer du bli nekad resten av livet om du inte försämras.
  • CitronTulo
    Alltså resten av livet?
    Så länge det inte sker någon lagändring - ja!

Om FK har bedömt att du trots de besvär du har kan klara vissa arbeten så är det ju den bedömningen som gjorts! Vad menar du skulle ändra på det?
    Om däremot dina besvär försämras eller det tillkommer nya så gör man en ny bedömning utifrån det.
  • Anonym (Hjälp)
    CitronTulo skrev 2020-07-21 13:18:39 följande:

Så länge det inte sker någon lagändring - ja!

Om FK har bedömt att du trots de besvär du har kan klara vissa arbeten så är det ju den bedömningen som gjorts! Vad menar du skulle ändra på det?

Om däremot dina besvär försämras eller det tillkommer nya så gör man en ny bedömning utifrån det.

Jag tänkte mer om jag återgår till arbetet och arbetar ett år till exempel. Sedan går det inte längre. Om de bedömer det utifrån att det en gång nekades.

Att jag skulle försämras är inte troligt. Är redan på botten.
  • Anonym (?)
    Anonym (Hjälp) skrev 2020-07-21 13:33:11 följande:
    Jag tänkte mer om jag återgår till arbetet och arbetar ett år till exempel. Sedan går det inte längre. Om de bedömer det utifrån att det en gång nekades.

Men du kan arbeta?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (?) skrev 2020-07-21 13:40:09 följande:

Men du kan arbeta?

Nej. Men kommer åka dit och sätta mig där. För behöver lönen. Och då får arbetsgivaren säga upp mig istället.
  • CitronTulo

Men om du klarar av att jobba ett år, varför skulle du inte fortsätta att kunna jobba? Förutsatt att du inte blir sämre?
  • Anonym (Överklagan)

Har varit igenom hela den där cirkusen

Det är överklagan som gäller men under tiden du överklagar får du inga pengar

För mig tog det strax över 2 år

Vann till slut i förvaltningsrätten, när det väl kom dit så vann jag snabbt, nu gör dom en sökning var 3 e år för att kolla av

Annars är alternativet återgå i arbete

Kan tyvärr inte svara på hur reglerna gäller om man jobbar ett år o sen blir sjuk i samma
  • Alexi

Du kan självklart få sjukpenning igen senare. Om du försämras och får andra besvär som innebär att du inte bedöms kunna ta ett normalt förekommande arbete. Så utfår ju bedömningen från de intygen.

• Anonym (Hjälp)
    CitronTulo skrev 2020-07-21 14:18:57 följande:

Men om du klarar av att jobba ett år, varför skulle du inte fortsätta att kunna jobba? Förutsatt att du inte blir sämre?

Nu var ?ett år? bara taget ur det blå. Kommer inte kunna jobba ett år. Men undrade om man oavsett tid som förflyter kan nekad sjukpenning på de diagnoser man nekas på idag.
  • Anonym (Tror)
    Anonym (Hjälp) skrev 2020-07-21 15:11:29 följande:

Nu var ?ett år? bara taget ur det blå. Kommer inte kunna jobba ett år. Men undrade om man oavsett tid som förflyter kan nekad sjukpenning på de diagnoser man nekas på idag.

Jag tolkar det som att du varit sjukskriven längre än 180 dagar? Isf prövas du mot hela arbetsmarknaden. Klarar du inte det arbete du har idag skall du då söka nytt arbete som du klarar av.

Försäkringskassan anser ofta att det finns arbete som en person som varken kan, gå stå eller se klarar av.

Jag säger absolut inte att det är rätt utan informerar bara
  • Anonym (Du är inte ensam)

Om du jobbar heltid i tre månader räknas det som en ny sjukskrivningsperiod. Dvs, om du klarar av att gå tillbaka till ditt vanliga jobb på heltid kan du bli sjukskriven på nytt.

Svar på tråden Nekad sjukpenning - vad gäller ??