Oj då. Oväntad skilsmässa.
Jag kan förstå din reaktion. Jag tror att det handlar om att han är opålitlig när han helt plötsligt kan flippa till en nivå som inte är okej. Arg kan man bli och arg får man bli, men att kasta och förstöra saker och skrika kränkande ord till dig och barnen är inte okej. Ni ska inte behöva tippa på tår i ert eget hem.
Jag levde också med en sådan man, dock i hans hus. Jag gick på äggskal under ett års tid för att inte göra honom irriterad/upprörd och det resulterade i en alltid hög puls och skakningar i kroppen. Jag var alltid så stressad och så ska man inte behöva må. En dag flippade han totalt och skulle kasta ut vår hund från balkongen och när jag räddade hunden gick han till fysisk attack mot mig. Att bo med en opålitlig människa som kan flippa på två röda är inte värdigt.
Jag tycker att du gör rätt i att följa din magkänsla. Känns det inte rätt så är det inte rätt.
Ett tips nu inför det praktiska med seprationen: dokumentera allt han säger/gör som inte är okej - exempelvis att beskylla barnen för skilsmässan. Det kan underlätta om han sedan börjar använda barnen för att bråka och ni behöver gå till familjerätten. Bostad och likande löser sig alltid.