• Tecum

    Blåbär

    I år finns det gott om blåbär i skogarna och det har regnat bra så det kommer att bli gott om svamp.

    Hur är det, plockar ni av dessa högkvalitativa varor som naturen ger oss gratis elier är det för jobbigt/tråkigt?
    Vi har plockat ca 20 liter blåbär redan, vi både ger bort och säljer.

  • Svar på tråden Blåbär
  • S23

    Vi plockar. Men kanske runt 20 liter blåbär bara till oss själva. Så mycket som får plats i frysen tillsammans med alla andra bär.

    Svamp brukar vi plocka, men inte lika konsekvent som bär

  • Tecum
    S23 skrev 2020-07-22 16:27:34 följande:
    Vi plockar. Men kanske runt 20 liter blåbär bara till oss själva. Så mycket som får plats i frysen tillsammans med alla andra bär.
    Svamp brukar vi plocka, men inte lika konsekvent som bär
    Ja det finns gränser för hur mycket bär man kan få in. Jordgubbar fyller bra och de är så goda till sylt. Å andra sidan är det inte alla år det blir blåbär i våra trakter (Blekinge)
    Vi plockar kantareller, annan svamp får vara.
  • Alana

    Jag var faktiskt ute tidigare idag för att plocka blåbär. Brukar inte göra det i vanliga fall men har skaffat en sån där bärplockare som jag ville prova. Tror dock inte att jag använde den på rätt sätt för det blev mest blad och hela kvistar från blåbärsbuskarna som fastnade i den. Blev väl ca 2 dl blåbär innan jag gav upp för att det gick så dåligt och attackerande mygg. Det mesta plockades för hand. 

    Har ni några tips för att lyckas med en bärplockare? Jag skulle också jag velat komma hem med litervis av blåbär. Jag älskar vilda blåbär!

  • S23
    Alana skrev 2020-07-22 16:48:58 följande:

    Jag var faktiskt ute tidigare idag för att plocka blåbär. Brukar inte göra det i vanliga fall men har skaffat en sån där bärplockare som jag ville prova. Tror dock inte att jag använde den på rätt sätt för det blev mest blad och hela kvistar från blåbärsbuskarna som fastnade i den. Blev väl ca 2 dl blåbär innan jag gav upp för att det gick så dåligt och attackerande mygg. Det mesta plockades för hand. 

    Har ni några tips för att lyckas med en bärplockare? Jag skulle också jag velat komma hem med litervis av blåbär. Jag älskar vilda blåbär!


    Har du köpt en ny i plast? Jag tycker de är värdelösa och kör med gammal i metall. Brukar lätt hittas på loppis
  • Tecum
    Alana skrev 2020-07-22 16:48:58 följande:
    Jag var faktiskt ute tidigare idag för att plocka blåbär. Brukar inte göra det i vanliga fall men har skaffat en sån där bärplockare som jag ville prova. Tror dock inte att jag använde den på rätt sätt för det blev mest blad och hela kvistar från blåbärsbuskarna som fastnade i den. Blev väl ca 2 dl blåbär innan jag gav upp för att det gick så dåligt och attackerande mygg. Det mesta plockades för hand. 

    Har ni några tips för att lyckas med en bärplockare? Jag skulle också jag velat komma hem med litervis av blåbär. Jag älskar vilda blåbär!
    Blåbärsplockare är kass, de är bäst till lingon.! Bären är för ömtåliga och om man ska använda en plockare och få fina bär måste man vara så försiktig att det går lika fort att plocka för hand, om man också räknar in rensningen. Det finns iofs en rund modell som är bättre men vi plockar alltid blåbär för hand.
    Proffsen använder plockare men de förstör en väldig massa bär. Dock är de tvungna för att få ihop en vettig lön.
  • S23
    Tecum skrev 2020-07-22 17:02:04 följande:

    Blåbärsplockare är kass, de är bäst till lingon.! Bären är för ömtåliga och om man ska använda en plockare och få fina bär måste man vara så försiktig att det går lika fort att plocka för hand, om man också räknar in rensningen. Det finns iofs en rund modell som är bättre men vi plockar alltid blåbär för hand.

    Proffsen använder plockare men de förstör en väldig massa bär. Dock är de tvungna för att få ihop en vettig lön.


    Jag tycker våra fungerar bra till blåbär. Lite blad med, handlar mycket om teknik. Men sedan rensar vi inte för hand utan rullar bären nerför en ramp. Så rensning går snabbt ändå
  • Alana
    S23 skrev 2020-07-22 16:58:50 följande:
    Har du köpt en ny i plast? Jag tycker de är värdelösa och kör med gammal i metall. Brukar lätt hittas på loppis
    Ja, den är gjord av plast.
    Tecum skrev 2020-07-22 17:02:04 följande:
    Blåbärsplockare är kass, de är bäst till lingon.! Bären är för ömtåliga och om man ska använda en plockare och få fina bär måste man vara så försiktig att det går lika fort att plocka för hand, om man också räknar in rensningen. Det finns iofs en rund modell som är bättre men vi plockar alltid blåbär för hand.
    Proffsen använder plockare men de förstör en väldig massa bär. Dock är de tvungna för att få ihop en vettig lön.
    Imponerande att ni plockat 20 liter blåbär för hand! Måste ha tagit sjukt lång tid eller? Säljer ni till vänner och bekanta eller vart kan man sälja sina blåbär?

    Måste säja att det var jobbigt att stå böjd ner över blåbärsbuskarna och även att sitta på huk blev snabbt jobbigt. Hade det inte varit för det samt myggen som attackerar trots både myggsprej och täckande kläder så hade det nog blivit en längre stund bland blåbärsbuskarna idag. Hade jag haft en pall så hade jag kunnat släpa med den och sitta ner och plocka. men det har jag tyvärr inte. Tänkte kanske gå ut i skogen imorgon igen för ett nytt försök.
  • Dexter dot com

    Jag plockar ett par liter blåbär och skogshallon per dag nu innan kantarellerna dyker upp för då har jag inte tid mer bären. Jag fryser in, kokar sylt och ger bort en del.

  • Tecum
    Alana skrev 2020-07-22 17:11:50 följande:
    Ja, den är gjord av plast.
    Imponerande att ni plockat 20 liter blåbär för hand! Måste ha tagit sjukt lång tid eller? Säljer ni till vänner och bekanta eller vart kan man sälja sina blåbär?

    Måste säja att det var jobbigt att stå böjd ner över blåbärsbuskarna och även att sitta på huk blev snabbt jobbigt. Hade det inte varit för det samt myggen som attackerar trots både myggsprej och täckande kläder så hade det nog blivit en längre stund bland blåbärsbuskarna idag. Hade jag haft en pall så hade jag kunnat släpa med den och sitta ner och plocka. men det har jag tyvärr inte. Tänkte kanske gå ut i skogen imorgon igen för ett nytt försök.
    Inte så värst när det är gott om bär som i år och man slipper springa runt och leta.. Vi två plockade 8 liter blåbär tsm på tre timmar. Nästan myggfritt också, helt otroligt!
    Men visst frestar det på ben och rygg. En liten pall är ingen dum idé, det ska vi fundera på tills nästa gång.

    Det sämsta med plockare är att man skadar och mosar så många bär tycker jag. Men det har säkert med teknik att göra också.
  • Jag är bara jag

    Maken plockar varje år det som finns i bärväg, men i år har han inte varit ute än. Kantareller fanns det inga sist han kollade. Blåbär verkar det bli.

Svar på tråden Blåbär