Inlägg från: Tecum |Visa alla inlägg
  • Tecum

Blåbär

I år finns det gott om blåbär i skogarna och det har regnat bra så det kommer att bli gott om svamp.

Hur är det, plockar ni av dessa högkvalitativa varor som naturen ger oss gratis elier är det för jobbigt/tråkigt?
    Vi har plockat ca 20 liter blåbär redan, vi både ger bort och säljer.

• Svar på tråden Blåbär
  • Tecum
    S23 skrev 2020-07-22 16:27:34 följande:
    Vi plockar. Men kanske runt 20 liter blåbär bara till oss själva. Så mycket som får plats i frysen tillsammans med alla andra bär.
    Svamp brukar vi plocka, men inte lika konsekvent som bär
    Ja det finns gränser för hur mycket bär man kan få in. Jordgubbar fyller bra och de är så goda till sylt. Å andra sidan är det inte alla år det blir blåbär i våra trakter (Blekinge)
    Vi plockar kantareller, annan svamp får vara.
  • Tecum
    Alana skrev 2020-07-22 16:48:58 följande:
    Jag var faktiskt ute tidigare idag för att plocka blåbär. Brukar inte göra det i vanliga fall men har skaffat en sån där bärplockare som jag ville prova. Tror dock inte att jag använde den på rätt sätt för det blev mest blad och hela kvistar från blåbärsbuskarna som fastnade i den. Blev väl ca 2 dl blåbär innan jag gav upp för att det gick så dåligt och attackerande mygg. Det mesta plockades för hand. 

Har ni några tips för att lyckas med en bärplockare? Jag skulle också jag velat komma hem med litervis av blåbär. Jag älskar vilda blåbär!
    Blåbärsplockare är kass, de är bäst till lingon.! Bären är för ömtåliga och om man ska använda en plockare och få fina bär måste man vara så försiktig att det går lika fort att plocka för hand, om man också räknar in rensningen. Det finns iofs en rund modell som är bättre men vi plockar alltid blåbär för hand.
    Proffsen använder plockare men de förstör en väldig massa bär. Dock är de tvungna för att få ihop en vettig lön.
  • Tecum
    Alana skrev 2020-07-22 17:11:50 följande:
    Ja, den är gjord av plast.
    Imponerande att ni plockat 20 liter blåbär för hand! Måste ha tagit sjukt lång tid eller? Säljer ni till vänner och bekanta eller vart kan man sälja sina blåbär?

Måste säja att det var jobbigt att stå böjd ner över blåbärsbuskarna och även att sitta på huk blev snabbt jobbigt. Hade det inte varit för det samt myggen som attackerar trots både myggsprej och täckande kläder så hade det nog blivit en längre stund bland blåbärsbuskarna idag. Hade jag haft en pall så hade jag kunnat släpa med den och sitta ner och plocka. men det har jag tyvärr inte. Tänkte kanske gå ut i skogen imorgon igen för ett nytt försök.
    Inte så värst när det är gott om bär som i år och man slipper springa runt och leta.. Vi två plockade 8 liter blåbär tsm på tre timmar. Nästan myggfritt också, helt otroligt!
    Men visst frestar det på ben och rygg. En liten pall är ingen dum idé, det ska vi fundera på tills nästa gång.

Det sämsta med plockare är att man skadar och mosar så många bär tycker jag. Men det har säkert med teknik att göra också.
  • Tecum
    Embla twopointoh skrev 2020-07-22 19:14:08 följande:
    Vi har skog runt knuten, men jag plockar sällan mer än några nävar som jag äter direkt när jag promenerar eller löptränar i skogen.
    På torget i stan kan man köpa både blåbär, lingon, hallon o.s.v. såpass billigt att jag inte tycker det är värt det att plocka själv. Dock har jag inte varit på stan just i år p.g.a. Corona, så jag vet inte om det säljs något där i år.
    Du har rätt om priset, blåbär är skandalöst billiga i förhållande till tiden det tar att plocka och rensa. Åtminstone om man bara ska ha lite att äta och göra paj av.
    Men det är själva grejen, att ta reda på något som finns i naturen och bevara en tradition av tillvaratagande.
  • Tecum
    Aniiee skrev 2020-07-22 19:28:29 följande:
    Jag tänker ägna ungefär 10 minuter till att  vara lite kär i dig, bara så du vet.....
    Du får gärna fortsätt i mer än tio minuter, om du ändå inte har något annat för dig
  • Tecum
    Embla twopointoh skrev 2020-07-22 19:36:17 följande:
    Det är väl en sak om man har intresset att ta till vara på bär och annat, då tycker man säkert att det är värt den tid det tar.

I vårt samhälle är tid en bristvara, och även om jag själv älskar hemkokt sylt eller egeninlagd gurka, så prioriterar jag just nu min tid till annat än själva plockningen. Vi har förresten mängder med vinbär och lite annat i trädgården, så det blir en del tillvaratagande ändå.

Men visst tycker jag att bevarandet att gamla traditioner inte är slöseri med tid egentligen. Det handlar som sagt om prioriteringar
    Javisst är det så, de flesta har tidsbrist och prioriterar den tid de har till annat. Inget fel i det. Men det var lite därför jag ställde frågan, traditionen att plocka vilda bär är något som minskat väldeliga. Trots lagom temperatur och att en manga andra sommaraktiviteter faller bort pga Corona ser man inte mycket folk i bärskogen, i praktiken knappt inte någon. Och bara en 6-7 stycken som kommenterat här.
  • Tecum
    Räkan77 skrev 2020-07-23 00:18:18 följande:
    Jag älskar att plocka blåbär och vissa år blir jag lite besatt. I år behöver jag prioritera den mesta av min lediga tid på annat men ska verkligen försöka komma ut och plocka i helgen. Jag brukar sätta på mig ett par speciella blåbärsbyxor och så sätter jag mig på rumpan mitt bland snåren när jag plockar!
    Det var smart med blåbärsbyxor, inte så kul när man får blåbärsfläckar och sen ska in i bilen.
Svar på tråden Blåbär