• Anonym (Undrar)

    Angående insemination/ivf

    Om jag som ensamstående vill göra insemination/ivf men har ett barn redan, kommer jag få betala det själv då eller får jag några landstingsfinanserade försök?

    Om jag inte kan bli gravid naturligt och behöver göra ivf, måste jag ändå betala själv då?

  • Svar på tråden Angående insemination/ivf
  • Anonym (Jopp)

    Ja, har man barn sen förr får man bekosta det privat.

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Jopp) skrev 2020-07-22 18:18:18 följande:

    Ja, har man barn sen förr får man bekosta det privat.


    Tack för svar. Kan jag göra utredningen hos en gyn i Sverige och behandlingen utomlands? Jag har hört att det är billigare att göra utomlands men jag antar att man måste göra utredningen hos en gyn som har ett samarbete med kliniken utomlands?
  • Anonym (Jopp)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-07-22 18:33:16 följande:
    Tack för svar. Kan jag göra utredningen hos en gyn i Sverige och behandlingen utomlands? Jag har hört att det är billigare att göra utomlands men jag antar att man måste göra utredningen hos en gyn som har ett samarbete med kliniken utomlands?
    Du behöver egentligen ingen utredning alls om du ska göra insemination eller IVF utomlands. Några grundläggande prover kanske och det kan du göra hos vilken privat som helst. Mig veterligen finns ingen klinik här som har ett direkt samarbete med kliniker utomlands. Man får dock hjälp ändå. Har själv gjort flera ED utomlands och gjort VUL och fått mediciner via en privat läkare i Sverige.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Jopp) skrev 2020-07-22 18:37:23 följande:

    Du behöver egentligen ingen utredning alls om du ska göra insemination eller IVF utomlands. Några grundläggande prover kanske och det kan du göra hos vilken privat som helst. Mig veterligen finns ingen klinik här som har ett direkt samarbete med kliniker utomlands. Man får dock hjälp ändå. Har själv gjort flera ED utomlands och gjort VUL och fått mediciner via en privat läkare i Sverige.


    De måste väl veta på vilket sätt jag ska behandlas och hur mina värden ser ut etc? Jag har endometrios och jag vet inte ens om jag kan få barn via insemination, jag misstänker att jag kommer behöva göra ivf.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Jopp) skrev 2020-07-22 18:37:23 följande:

    Du behöver egentligen ingen utredning alls om du ska göra insemination eller IVF utomlands. Några grundläggande prover kanske och det kan du göra hos vilken privat som helst. Mig veterligen finns ingen klinik här som har ett direkt samarbete med kliniker utomlands. Man får dock hjälp ändå. Har själv gjort flera ED utomlands och gjort VUL och fått mediciner via en privat läkare i Sverige.


    Får jag fråga vilken privat läkare det var som skrev ut mediciner?
  • Anonym (Jopp)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-07-22 18:41:47 följande:
    De måste väl veta på vilket sätt jag ska behandlas och hur mina värden ser ut etc? Jag har endometrios och jag vet inte ens om jag kan få barn via insemination, jag misstänker att jag kommer behöva göra ivf.
    Ja, lite grundläggande som sagt. Endo. kan vara bra om man "torkar ut" och det går bara vid IVF. Jag hade endo. som ung, op:ades och fick medicin ett halvår och när jag gjorde laparoskopi många år senare syntes inte ett spår av endon.
  • Anonym (Jopp)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-07-22 18:42:59 följande:
    Får jag fråga vilken privat läkare det var som skrev ut mediciner?
    Gallerian i Jönköping. Men det kan alla privata göra.
Svar på tråden Angående insemination/ivf