• SLM
    Wed 22 Jul 2020 21:05
    2523 visningar
    24 svar
    24
    2523

    Svårare att bli gravid med andra barnet

    Innan vi fick vårat första barn så hade jag två missfall. Alla tre gångerna vart jag gravid direkt, och knappt utan att vi försökte. Visst hade vi sex runt ägglossning men inga stickor eller liknande. Nu när vi försöker skaffa syskon är det dags för försök nr 4. Jag vet att det är fullt normalt att det kan ta upp till ett år men jag tycker det är konstigt att det gick så snabbt förra gången. Min lutealfas är kortare nu 10/11 dagar) vilken kanske kan påverka? Samt så är vi några år äldre (dock under 30 båda två)..

    Är det någon som vart med om liknande eller har några lugnande ord?

  • Svar på tråden Svårare att bli gravid med andra barnet
  • Fri 24 Jul 2020 10:55
    #1

    Blev typ gravida första aktiva försöket med första barnet, nu med andra barnet tog det typ ett halvår (är i vecka 9 nu). Tror snarast man har ?tur? när det lyckas på första försöket. Vet att det är sjukt påfrestande när det inte går direkt, men kämpa på, jag fick mitt plus till slut fast jag typ tappat hoppet, du får det säkert också snart!

  • Anonym (K)
    Fri 24 Jul 2020 11:01
    #2

    Första: 6 månader. Andra: första försöket.

    Tredje: fjärde försöket och har inte hänt någonting förutom min cykel nu har hoppat från 28 dagar till 38 dagar sen vi började försöka..

    Så sjukt frustrerande..

    Hoppas det tar sig för er snart!

  • SLM
    Fri 24 Jul 2020 13:49
    #3

    Tack för svar! Ja ni har nog rätt i att det bara är tur om det tar sig så snabbt. Man blir bara chockad när mensen kommer och man ba: men vi har ju haft sex? Hur sjukt det än låter att resonera så haha. Grattis till din graviditet lillagullefjun! Och jag h hoppas det tar sig för er med snart anonym!

  • Anonym (K)
    Fri 24 Jul 2020 14:03
    #4
    SLM skrev 2020-07-24 13:49:59 följande:

    Tack för svar! Ja ni har nog rätt i att det bara är tur om det tar sig så snabbt. Man blir bara chockad när mensen kommer och man ba: men vi har ju haft sex? Hur sjukt det än låter att resonera så haha. Grattis till din graviditet lillagullefjun! Och jag h hoppas det tar sig för er med snart anonym!


    Jag resonerar med så, men misstänker vi får ha mer sex haha. Sitter mest och väntar nu på att mensen ska komma eftersom den inte dykt upp men negativa gravtest. Ja hoppas det, vill ju så gärna få ett plus snart. Men har lärt mig från första att det kan ta tid.

    Nu med andra var det verkligen tur. Hade magsjuka på dagen för ägglossningen (vad jag trodde) så vi hade sex 5 dagar efter bara för lustens skull och då hade vi visst prickat in ägglossningen.
  • SLM
    Tue 28 Jul 2020 06:59
    #5

    Hur gick det för dig? Kom mensen? Haha oj vilken tur! När man minst anar det... :)

  • Anonym (Likna­nde)
    Tue 28 Jul 2020 07:22
    #6

    Första blev till på första försöket, så jag tänkte precis som du vid andra! Andra blev till på tredje försöket :)

  • Anonym (3)
    Tue 28 Jul 2020 07:39
    #7
    SLM skrev 2020-07-22 21:05:36 följande:

    Innan vi fick vårat första barn så hade jag två missfall. Alla tre gångerna vart jag gravid direkt, och knappt utan att vi försökte. Visst hade vi sex runt ägglossning men inga stickor eller liknande. Nu när vi försöker skaffa syskon är det dags för försök nr 4. Jag vet att det är fullt normalt att det kan ta upp till ett år men jag tycker det är konstigt att det gick så snabbt förra gången. Min lutealfas är kortare nu 10/11 dagar) vilken kanske kan påverka? Samt så är vi några år äldre (dock under 30 båda två)..

    Är det någon som vart med om liknande eller har några lugnande ord?


    Min första blev till på ?första försöket? (Vi försökte inte)

    Andra kom till efter 3 år och en fertilitetsbehandling.

    Tredje efter 10 år. Efter andra barnet använde jag inget skydd, ville ha ett tredje barn men ville inte försöka desperat som med andra eftersom man vart ledsen varje månad när man inte vart gravid. Jag gav upp efter att inte blivit gravid under 8 år och tänkte att jag får fokusera på karriären istället, tänkte även att jag var för gammal nu. Så i två år var jag inställd på att vi inte skulle ha fler barn. När det gått 10 år och mensen vart sen tänkte jag ?jaha, ska jag redan in i klimakteriet? . Tog mig någon vecka innan jag tänkte på att ta ett graviditetstest och blev otroligt förvånad när det visade ett starkt plus. Nu är jag trebarnsmamma :)
  • Anonym (K)
    Tue 28 Jul 2020 11:15
    #8
    SLM skrev 2020-07-28 06:59:44 följande:

    Hur gick det för dig? Kom mensen? Haha oj vilken tur! När man minst anar det... :)


    Ingen mens än och i dag blir det dag 42. Tog ett gravtest för 1 vecka sen så får ta ett imorgon men rätt säker det kommer vara negativt.
  • Anonym (Frust­rerad)
    Tue 28 Jul 2020 11:51
    #9

    Första barnet kom till på första försöket. Har försökt i ett år nu för att få ett till barn. Sjukt frustrerande, kroppen är märklig!

  • SLM
    Tue 28 Jul 2020 12:32
    #10
    Anonym (3) skrev 2020-07-28 07:39:12 följande:

    Min första blev till på ?första försöket? (Vi försökte inte)

    Andra kom till efter 3 år och en fertilitetsbehandling.

    Tredje efter 10 år. Efter andra barnet använde jag inget skydd, ville ha ett tredje barn men ville inte försöka desperat som med andra eftersom man vart ledsen varje månad när man inte vart gravid. Jag gav upp efter att inte blivit gravid under 8 år och tänkte att jag får fokusera på karriären istället, tänkte även att jag var för gammal nu. Så i två år var jag inställd på att vi inte skulle ha fler barn. När det gått 10 år och mensen vart sen tänkte jag ?jaha, ska jag redan in i klimakteriet? . Tog mig någon vecka innan jag tänkte på att ta ett graviditetstest och blev otroligt förvånad när det visade ett starkt plus. Nu är jag trebarnsmamma :)


    Oj vilken resa! Häftigt att ni fick era barn tillslut, det är ju det viktigaste :) vilken fertilitetsbehandling fick ni genomgå?
Svar på tråden Svårare att bli gravid med andra barnet