• Torvald3

    Bör horeri vara olagligt?

    Alltså att sälja sex. Idag är det lagligt, medan det är olagligt att köpa? Denna lag är enligt mig sexistisk mot män, eftersom det ska vara lika åt båda hållen om det ska vara jämställt. Vill man motverka människohandel, så gör DEN olaglig! Det är inte bara fattiga kvinnor som säljer sex i Sverige, det finns gott om tjejer som gör det självmant för att tjäna snabba och stora pengar också.

    Är dagens lag sexistisk? Hur försvarar man att det är lagligt att sälja, men olagligt att köpa? Spelar lagen ens någon roll, då sexköp är lika vanligt som drogförsäljning på öppen gata idag?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör horeri vara olagligt?
  • Anonym (Ja, med bevis på:)
    Anonym (Oink) skrev 2020-07-23 22:38:10 följande:
    Vad gör du själv åt problemet? Hur sprider du uppmärksamhet och belyser detta mänskliga lidande?
    Väldigt lite. Jag försökte hjälpa en polare som är gay och se till att han slutade vara så självdestruktiv. Jagade fysiskt bort en obehaglig kund (Han ringde om hjälp) men sedan blev han sur och otacksam när jag fortsatte försöka hjälpa honom genom att dyka upp och spola ner hans knark och jagade bort en annan kund.

    Sedan dess ingenting.   
  • Anonym (Oink)
    Anonym (Ja, med bevis på:) skrev 2020-07-23 22:57:48 följande:

    Väldigt lite. Jag försökte hjälpa en polare som är gay och se till att han slutade vara så självdestruktiv. Jagade fysiskt bort en obehaglig kund (Han ringde om hjälp) men sedan blev han sur och otacksam när jag fortsatte försöka hjälpa honom genom att dyka upp och spola ner hans knark och jagade bort en annan kund.

    Sedan dess ingenting.   


    Ja det var ju bra gjort. Men då är det lite underligt att du är upprörd över att ?ingen vill kännas vid problemet?. Förväntar du sig att andra ska göra det åt dig?

    Grundproblemet kvarstår: män är villiga att köpa sig övergrepp, könet på motparten är i frågan ganska ointressant. Men eftersom fler kvinnor än män är prostituerade så är det kanske inte jättemärkligt att det är de man pratar mest om.

    Och så vill vi ju inte hamna i den gamla tradiga visan om att män minsann också har det kämpigt, som män som inte är villiga att själva lyfta ett finger för att få till en förbättring gärna sjunger och förväntar sig att kvinnorna ska ta även den kampen åt dem.
  • Xenia

    Hur skulle någon överhuvudtaget bli fälld för att ha köpt eller sålt sex då? Varken "horan" eller "torsken" skulle då ha intresse av att vittna.

    Har ju läst om svenska kvinnor som köper unga män i Gambia. Men de ser det inte själva som att de köper sex, de ger ju bara mannen presenter. Hursomhelst, det som sker utomlands kan knappast svenska polisen göra något åt.

    Förresten tycker jag ordet "horeri" är olämpligt i rubriken. Det kan lika gärna beta att ens partner är otrogen, kanske med flera stycken, utan att någon har sålt sex.

  • Anonym (Ja, med bevis på:)
    Anonym (Oink) skrev 2020-07-23 23:07:00 följande:
    Ja det var ju bra gjort. Men då är det lite underligt att du är upprörd över att ?ingen vill kännas vid problemet?. Förväntar du sig att andra ska göra det åt dig?

    Grundproblemet kvarstår: män är villiga att köpa sig övergrepp, könet på motparten är i frågan ganska ointressant. Men eftersom fler kvinnor än män är prostituerade så är det kanske inte jättemärkligt att det är de man pratar mest om.

    Och så vill vi ju inte hamna i den gamla tradiga visan om att män minsann också har det kämpigt, som män som inte är villiga att själva lyfta ett finger för att få till en förbättring gärna sjunger och förväntar sig att kvinnorna ska ta även den kampen åt dem.
    Jag förväntar mig nog det ja. För jag kan inte lösa det själv.

    Fler kvinnor än män är prostituerade. Men det finns ändå en jävla massa prostituerade män. Hur många sådana torskar åker dit? Ingen. Hur ofta patrullerar polisen de områden/ställen där gatuvarianten av detta sker? Aldrig. Isåfall om de är på plats, är de där för annat ärende.

    Det är så gott som riskfritt (rättsligt) att köpa sex av män, även som man. De här snubbarna (Ofta ganska unga män) har inga instanser att vända sig till, får ingen hjälp, och det är som en slags laglös anarki där ingen bryr sig om någon ung vilsen HBTQ-person får för sig att börja sälja sex. Det är nästan tvärtom, att man är homofob om man inte stödjer det.


  • Anonym (Oink)
    Anonym (Ja, med bevis på:) skrev 2020-07-23 23:46:57 följande:

    Jag förväntar mig nog det ja. För jag kan inte lösa det själv.

    Fler kvinnor än män är prostituerade. Men det finns ändå en jävla massa prostituerade män. Hur många sådana torskar åker dit? Ingen. Hur ofta patrullerar polisen de områden/ställen där gatuvarianten av detta sker? Aldrig. Isåfall om de är på plats, är de där för annat ärende.

    Det är så gott som riskfritt (rättsligt) att köpa sex av män, även som man. De här snubbarna (Ofta ganska unga män) har inga instanser att vända sig till, får ingen hjälp, och det är som en slags laglös anarki där ingen bryr sig om någon ung vilsen HBTQ-person får för sig att börja sälja sex. Det är nästan tvärtom, att man är homofob om man inte stödjer det.


    Ingen kan göra allt själv men alla kan göra något. Du kan tex börja med att starta ett instagramkonto för att väcka opinon och sprida kunskap. Du kan inte putta vidare på någon annan att göra det du inte vill göra själv.
  • Dymphna
    Torvald3 skrev 2020-07-23 09:34:37 följande:
    De allra flesta säljer inte droger heller, ändå kan man se det nästan varje dag om man går på vissa torg.

    Nej, sexköpslagen ser ut som den gör för att feminister skapade den. Om du vill hjälpa utsatta horor från östeuropa bör du fokusera på människohandeln, inte sexköpen.
    Så trött jag blir på alla SD:are som hjärntvättas av Samtiden och Fria Tider... t Att påstå att sexköpslagen är sexistisk och att det är feminister som skapat den - det känns som om du har copy/pasteat en artikel i någon av de nättidningarna.

    Det är nästan skrattresande att läsa inlägg skrivna av SD-svanzen. de är nästan identiska både i språkbruk och innehåll (och påfallande ofta stavar de fruktansvärt dåligt).

    Jag anser att SD:arna som härjar runt på sociala media är sektmedlemmar. De uppfyller nästan alla kriterier.
    Torvald3 skrev 2020-07-23 09:47:00 följande:
    Sluta göra kvinnor som vill tjäna snabba pengar på sina kroppar till offer. Människohandel är en sak, som utnyttjas till allt från horeri till tiggeri, men själva handlingen i sig, att sälja sex, är kvinnans val. Hon är inget offer.

    OK, men då vill du legalisera både köp och försäljning av sex då, om vi bortser från människohandeln?

    Jag är övertygad om att de flesta kvinnor inte väljer att låta en främling invadera deras kroppar och utnyttja dem för en struntsumma i ersättning. Och jo; de flesta "hororna" är offer. Många av dem har utsatts för sexuella övergrepp, ofta redan som mycket små, och är trasiga själar.

    Jag är kluven i frågan om huruvida man ska kriminalisera säljande av sex. Som flera sagt; många kvinnor är redan utsatta. Får de höga böter skulle de bara tvingas sälja mer sex för att betala dem.

    Å ena sidan tycker jag att en kvinna som vill prostituera sig, som gör det helt frivilligt, ska få göra det. Det är hennes kropp och hon bestämmer vad hon ska använda den till, s.a.s. Å andra sidan har vi alla tjejer och kvinnor som tvingas att prostituera sig, som tvingas låta sin kropp invaderas av främmande män, kanske flera gånger per dygn. En legalisering skulle knappast hjälpa dem.
    Fides, spes, caritas, maior autem horum est caritas
  • Anonym (...)
    Dymphna skrev 2020-07-24 06:57:09 följande:

    Så trött jag blir på alla SD:are som hjärntvättas av Samtiden och Fria Tider... t Att påstå att sexköpslagen är sexistisk och att det är feminister som skapat den - det känns som om du har copy/pasteat en artikel i någon av de nättidningarna.

    Det är nästan skrattresande att läsa inlägg skrivna av SD-svanzen. de är nästan identiska både i språkbruk och innehåll (och påfallande ofta stavar de fruktansvärt dåligt).

    Jag anser att SD:arna som härjar runt på sociala media är sektmedlemmar. De uppfyller nästan alla kriterier.Jag är övertygad om att de flesta kvinnor inte väljer att låta en främling invadera deras kroppar och utnyttja dem för en struntsumma i ersättning. Och jo; de flesta "hororna" är offer. Många av dem har utsatts för sexuella övergrepp, ofta redan som mycket små, och är trasiga själar.

    Jag är kluven i frågan om huruvida man ska kriminalisera säljande av sex. Som flera sagt; många kvinnor är redan utsatta. Får de höga böter skulle de bara tvingas sälja mer sex för att betala dem.

    Å ena sidan tycker jag att en kvinna som vill prostituera sig, som gör det helt frivilligt, ska få göra det. Det är hennes kropp och hon bestämmer vad hon ska använda den till, s.a.s. Å andra sidan har vi alla tjejer och kvinnor som tvingas att prostituera sig, som tvingas låta sin kropp invaderas av främmande män, kanske flera gånger per dygn. En legalisering skulle knappast hjälpa dem.


    Och var framgår det att TS är SD:are? Lägg dina fördomar på hyllan. Jag håller inte heller med i det TS skriver men jag gör inte antaganden av fördomar för det.
  • Anonym (A)
    Anonym (Oink) skrev 2020-07-23 23:07:00 följande:

    Ja det var ju bra gjort. Men då är det lite underligt att du är upprörd över att ?ingen vill kännas vid problemet?. Förväntar du sig att andra ska göra det åt dig?

    Grundproblemet kvarstår: män är villiga att köpa sig övergrepp, könet på motparten är i frågan ganska ointressant. Men eftersom fler kvinnor än män är prostituerade så är det kanske inte jättemärkligt att det är de man pratar mest om.

    Och så vill vi ju inte hamna i den gamla tradiga visan om att män minsann också har det kämpigt, som män som inte är villiga att själva lyfta ett finger för att få till en förbättring gärna sjunger och förväntar sig att kvinnorna ska ta även den kampen åt dem.


    Det finns rätt många problem i samhället som var och en har rätt att lyfta till högre instans och påpeka till gemene man om att det här behöver vi prata om.

    Detta har alla rätt att göra utan att själv behövt göra direkta åtgärder på egen hand. Om det skulle vara krav på att allt man lyfter upp på bordet man ska ha gjort något eget så skulle många problem bli olösta.

    Det finns mycket i samhället en individ inte kan eller har resurser till att lösa eller påverka. Men varje person har ändå sin fulla rätt att påverka makthavarna och i och med det belysa problemet så det kommer upp på bordet.
Svar på tråden Bör horeri vara olagligt?