• Torvald3

Bör horeri vara olagligt?

Alltså att sälja sex. Idag är det lagligt, medan det är olagligt att köpa? Denna lag är enligt mig sexistisk mot män, eftersom det ska vara lika åt båda hållen om det ska vara jämställt. Vill man motverka människohandel, så gör DEN olaglig! Det är inte bara fattiga kvinnor som säljer sex i Sverige, det finns gott om tjejer som gör det självmant för att tjäna snabba och stora pengar också.

Är dagens lag sexistisk? Hur försvarar man att det är lagligt att sälja, men olagligt att köpa? Spelar lagen ens någon roll, då sexköp är lika vanligt som drogförsäljning på öppen gata idag?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör horeri vara olagligt?
  • Anonym (Oink)
    Anonym (A) skrev 2020-07-24 08:10:44 följande:

Det finns rätt många problem i samhället som var och en har rätt att lyfta till högre instans och påpeka till gemene man om att det här behöver vi prata om.

Detta har alla rätt att göra utan att själv behövt göra direkta åtgärder på egen hand. Om det skulle vara krav på att allt man lyfter upp på bordet man ska ha gjort något eget så skulle många problem bli olösta.

Det finns mycket i samhället en individ inte kan eller har resurser till att lösa eller påverka. Men varje person har ändå sin fulla rätt att påverka makthavarna och i och med det belysa problemet så det kommer upp på bordet.

Prova att läsa allt jag skrivit innan du slår in öppna dörrar. Nej man ska faktiskt låta bli att gnälla på att andra inte gör något om man själv inte heller gör något.

Att påtala ett problem är bra och rätt men att sen gnälla över att andra inte gör något åt det samtidigt som man själv vägrar det är bara gnäll och att putta vidare ansvaret till andra.
  • Anonym (A)
    Anonym (Oink) skrev 2020-07-24 08:28:09 följande:

Prova att läsa allt jag skrivit innan du slår in öppna dörrar. Nej man ska faktiskt låta bli att gnälla på att andra inte gör något om man själv inte heller gör något.

Att påtala ett problem är bra och rätt men att sen gnälla över att andra inte gör något åt det samtidigt som man själv vägrar det är bara gnäll och att putta vidare ansvaret till andra.

Javisst om gnället gäller en annan privatperson. Men om gnället gäller samhället i stort, makthavarna eller de styrande på annat sätt så tycker jag det är helt ok att gnälla att de inte gör tillräckligt även om man själv inte gör något.
  • Anonym (Oink)
    Anonym (A) skrev 2020-07-24 08:33:08 följande:

Javisst om gnället gäller en annan privatperson. Men om gnället gäller samhället i stort, makthavarna eller de styrande på annat sätt så tycker jag det är helt ok att gnälla att de inte gör tillräckligt även om man själv inte gör något.

Ja det får du tycka. Men det var inte ämnet. Personen här gnällde över att de som pratar om kvinnliga prostituerades problem inte också pratar och om uppmärksammar manliga prostituerades problem. Men hen uppmärksammar själv inte problemet på något sätt mer än att gnälla över att andra jobbar för att stärka kvinnors svårigheter.
  • Anonym (Oink)
    Anonym (Oink) skrev 2020-07-24 08:39:39 följande:

Ja det får du tycka. Men det var inte ämnet. Personen här gnällde över att de som pratar om kvinnliga prostituerades problem inte också pratar och om uppmärksammar manliga prostituerades problem. Men hen uppmärksammar själv inte problemet på något sätt mer än att gnälla över att andra jobbar för att stärka kvinnors svårigheter.

Menar så klart: gnälla över att andra jobbar för att belysa kvinnors svårigheter.
  • Anonym (A)
    Anonym (Oink) skrev 2020-07-24 08:39:39 följande:

Jag förstår. Men i tex inlägg 67 där du citerat ett inlägg så pratar han om polisen inte sätter dit och att män inte har instanser att vända sig till osv.

För mig är polisen en myndighet o instanser är ofta större organisationer som privatpersoner har svårt att skapa. Lite därför jag reagerade. Men han kanske har riktat in sig på kvinnliga privatpersoner nån annanstans o då förstår jag dig.

I det inlägget tyckte jag i alla fall att han riktar sig emot samhällets större resurser. Där jag också är benägen att hålla med att fokus är för dåligt på mäns problem inom det här området.
  • Anonym (Oink)
    Anonym (A) skrev 2020-07-24 08:56:37 följande:

Jag förstår. Men i tex inlägg 67 där du citerat ett inlägg så pratar han om polisen inte sätter dit och att män inte har instanser att vända sig till osv.

För mig är polisen en myndighet o instanser är ofta större organisationer som privatpersoner har svårt att skapa. Lite därför jag reagerade. Men han kanske har riktat in sig på kvinnliga privatpersoner nån annanstans o då förstår jag dig.

I det inlägget tyckte jag i alla fall att han riktar sig emot samhällets större resurser. Där jag också är benägen att hålla med att fokus är för dåligt på mäns problem inom det här området.

Ja? Och på det var frågan om vad personen själv gör för att belysa problemet och väcka opinion. Svaret var inget men han anser att andra bör göra det.

Och här har vi grunden till varför mäns problem inom området inte belyses: för att män inte är villiga att belysa dem utan hellre gnölar om att kvinnor inte gör det åt dem.
  • jag är den jag är

Jag kan förstå ditt resonemang. Man kan ju tycka att om det är olagligt att köpa en produkt så bör det logiskt sett också vara olagligt att sälja samma produkt.

När det gäller själva kärnfrågan (alltså huruvida det bör vara olagligt att sälja sex) så är jag kluven. Det finns så mycket att fundera kring när det gäller det.

När det gäller frågan om huruvida lagen gällande sexköp/sexförsäljning är sexistisk så som den ser ut idag, så blir mitt svar NEJ. 
    Den är inte sexistisk. 

Det är olagligt för män att köpa sex, och det är olagligt för kvinnor att köpa sex.
    Det är lagligt för män att sälja sex, och det är lagligt för kvinnor att sälja sex.
    Lagen är således lika för män som för kvinnor.

• jag är den jag är
    Anonym (Oink) skrev 2020-07-24 09:22:26 följande:
    Och här har vi grunden till varför mäns problem inom området inte belyses: för att män inte är villiga att belysa dem utan hellre gnölar om att kvinnor inte gör det åt dem.
    Jag håller med dig! Och så är det i så mycket!
  • Anonym (A)
    Anonym (Oink) skrev 2020-07-24 09:22:26 följande:

Ja? Och på det var frågan om vad personen själv gör för att belysa problemet och väcka opinion. Svaret var inget men han anser att andra bör göra det.

Tyckte mer gnället handlade om varför inte polisen gör något och varför instanser i samhället gör något. Det tycker jag är fullt legitima saker att gnälla på oavsett du som person gör något eller ej. Det finns många saker som man bör gnälla på samhället för men det är en omöjlighet att själv göra nåt åt alla.
  • Anonym (För)
    Illusion skrev 2020-07-23 23:46:56 följande:

Eh, varför är den sexistisk mot män? Kvinnor kan väl också köpa sex. 

Att kvinnor säljer sex av biologiska skäl medan män köper sex av biologiska skäl.
Svar på tråden Bör horeri vara olagligt?