• Torvald3

Är ni emot hbtq/feminism ska ni bojkotta ordet "partner"

Precis som ordet "hen" skapades ordet "partner" av mediafeminister. Och då menar jag skapandet av användningen av ordet, att man bytt ut "man", "hustru", "pojkvän" och "flickvän" mot "parter". Anledningen att feministerna ville göra detta är för att "partner" är könsneutralt. Genom att använda detta ord har man lyckats nå en normalisering av homosexuella förhållanden och alla andra sorters förhållanden.

I framtiden kommer samma krafter försöka få bort orden "mamma" och "pappa" och ersätta det med "vårdnadshavare". Allt för att normalisera en extremliberal syn på familjen och eliminera allting som inte är könsneutralt.

Det är naturligtvis fritt för alla att använda vilka ord de vill, men om ni som jag är less på feminismen och hbtq-rörelsen ska ni bojkotta ordet "partner", så länge det rör sig om kärleksförhållanden. Det är ett ord som påtvingats svenska folket via den ideologiskt styrda liberalmedian.

• Svar på tråden Är ni emot hbtq/feminism ska ni bojkotta ordet "partner"
  • Torvald3
    Överste Senap skrev 2020-07-23 09:20:27 följande:

Har du inte sovit tillräckligt? Prova byt madrass.

Istället för att använda memes, vara spydig eller komma med förolämpningar rekommenderar jag att du använder dig av argument. Om du har några då.
  • myskmalva

Inte för att jag är emot hbtq+ eller feminism, men oavsett så är ju ordet partner inte bara praktiskt på det viset att det är könsneutralt utan även att det inte anger huruvida personerna bor ihop eller är gifta. Man kan skriva partner för att slippa rada upp flickvän/sambo/fru eller pojkvän/sambo/man. Den könsneutrala varianten av mamma/pappa är förälder. Vårdnadshavare är en juridisk term.

• Torvald3
    myskmalva skrev 2020-07-23 09:33:43 följande:

Inte för att jag är emot hbtq+ eller feminism, men oavsett så är ju ordet partner inte bara praktiskt på det viset att det är könsneutralt utan även att det inte anger huruvida personerna bor ihop eller är gifta. Man kan skriva partner för att slippa rada upp flickvän/sambo/fru eller pojkvän/sambo/man. Den könsneutrala varianten av mamma/pappa är förälder. Vårdnadshavare är en juridisk term.

På vilket sätt är det opraktiskt att skriva "pojkvän/flickvän" istället för "partner", menar du?
  • Anonym (Men va?)

Fast ordet partner är ju könsneutralt på så sätt att man kan använda ordet utan att just syfta på fru/man/sambo.

Typ "Hur många barn har ni med er nuvarande partner?" istället för man/fru/sambo/särbo och Gud vet vad.

Är själv inte feminist och stödjer inte hbtq-rörelsen men förstår inte problemet med att använda partner, hen osv.

• Torvald3
    Anonym (Men va?) skrev 2020-07-23 09:37:15 följande:

Fast ordet partner är ju könsneutralt på så sätt att man kan använda ordet utan att just syfta på fru/man/sambo.

Typ "Hur många barn har ni med er nuvarande partner?" istället för man/fru/sambo/särbo och Gud vet vad.

Är själv inte feminist och stödjer inte hbtq-rörelsen men förstår inte problemet med att använda partner, hen osv.

Hur många barn har ni med er nuvarande pojkvän/flickvän? Det där tog mig exakt en sekund extra att skriva. Det är inte det som är problemet.

Dessutom är det så att "partner" används till allting, inte bara som en del här skriver av "praktiska" anledningar. Folk har slutat använda "pojkvän/kille/man" helt och hållet och säger "partner", även när deras killar sitter bredvid dem.

Och de vet precis vad de gör. Språk är makt. Språkbruk påverkar folks uppfattningar. Därför ska man bojkotta "partner" om man inte står på den vänsterliberala sidan.
  • Anonym (L)

Jag använder ordet när jag inte vet vilket kön personens partner har. Jag tar aldrig för givet att någon är heterosexuell, det är korkat.

Jag har ingenting alls emot feminismen. Jag tycker det är bra att vi har rösträtt och annat som vi har tack vare just feminismen.

• Torvald3
    Anonym (L) skrev 2020-07-23 09:48:14 följande:

Jag använder ordet när jag inte vet vilket kön personens partner har. Jag tar aldrig för givet att någon är heterosexuell, det är korkat.

Jag har ingenting alls emot feminismen. Jag tycker det är bra att vi har rösträtt och annat som vi har tack vare just feminismen.

På vilket sätt är det korkat när den övervägande majoriteten av befolkningen inte är homo?
  • fjanten
    Torvald3 skrev 2020-07-23 09:41:29 följande:

Hur många barn har ni med er nuvarande pojkvän/flickvän? Det där tog mig exakt en sekund extra att skriva. Det är inte det som är problemet.

Dessutom är det så att "partner" används till allting, inte bara som en del här skriver av "praktiska" anledningar. Folk har slutat använda "pojkvän/kille/man" helt och hållet och säger "partner", även när deras killar sitter bredvid dem.

Och de vet precis vad de gör. Språk är makt. Språkbruk påverkar folks uppfattningar. Därför ska man bojkotta "partner" om man inte står på den vänsterliberala sidan.

Nja, så blir det ju inte. Utan:

Hur många barn har du med din nuvarande pojkvän/sambo/särbo/make/fästman? Blir ju rätt långt när man inte vet deras förhållande utöver att pojkvännen/sambon/särbon/maken/fästmannen är av just manligt kön. Då är det väldigt lätt att säga partner. Det är ju inte bara könsneutralt - utan också officiell-status-neutralt. Om någon har sagt "jag och min sambo Göran", då skulle jag ju inte använda partner, då vet jag ju att det är en sambo som heter Göran och ordet partner är onödigt att använda.
  • Torvald3
    fjanten skrev 2020-07-23 09:50:49 följande:
    Nja, så blir det ju inte. Utan:

Hur många barn har du med din nuvarande pojkvän/sambo/särbo/make/fästman? Blir ju rätt långt när man inte vet deras förhållande utöver att pojkvännen/sambon/särbon/maken/fästmannen är av just manligt kön. Då är det väldigt lätt att säga partner. Det är ju inte bara könsneutralt - utan också officiell-status-neutralt. Om någon har sagt "jag och min sambo Göran", då skulle jag ju inte använda partner, då vet jag ju att det är en sambo som heter Göran och ordet partner är onödigt att använda.
    Varför ska du skriva ut alla dem orden? Du behöver ju inte använda rätt juridisk term i vardagligt tal. Så nu gör du problemet mycket större än vad det egentligen är.
Svar på tråden Är ni emot hbtq/feminism ska ni bojkotta ordet "partner"