presente skrev 2020-07-23 20:12:22 följande:
Jag måste erkänna att det är en liten lättnad att din barnmorska också hade svårt att mäta och att det varierade så mellan måtten. Det kanske bara var att hon var dåligt på att visa medkänsla och förklara. Jag kände verkligen sen ja kom att hon ville att ja skulle gå. Hon frågade: hur gammal är du ? Röker du? Hur mycket väger du? Röker du? När vi va klara så frågade hon igen röker du? Och då blev jag lite smått irriterad vilket hon märkte och sa gud det har jag ju redan frågat. Ber om ursäkt.. jag kände bara man frågar inte 2 gånger på raken en och samma fråga om man är närvarande.
Tack för att ni alla delar med er av era erfarenheter. Jag har bokstavligen gråtit sen ja kom hem men nu när ja läser allt så känns de inte lika hemskt.
Va du orolig för hjärtfel eller liknande i och med att nackspalten var 2.6mm. Jag frågade henne om hon kunde ge mig intervallerna för vad som va normalt och hon vägrade bokstavligen svara. Jag trodde under en kort stund att hon inte ens visste men sedan tänkte jag att hon kanske ej ville skrämma mig.
Jag förstår att du blev jättestressad och att det var jobbigt! Så dåligt av henne att inte bemöta dig fint i en ganska utsatt situation! Men, som sagt, att det tog tid att mäta nackspalten är inget farligt i sig. Min barnmorska mätte säkert 15-20 gånger. Hon sa dock att hon inte fick till måtten och att han inte låg så bra, så då förstod jag ju att det var normalt. Hade hon inte sagt något hade jag såklart blivit stressad också.
Jag frågade henne om vad som räknas som normalt när det gäller nackspalt, och då sa hon att de räknade allt under 3,5 mm som normalt. Jag googlade ihjäl mig efteråt och fick fram att allt under 3 är bra. Vissa sjukhus drar gränsen vid 3,2 mm men de flesta i Sverige verkar dra gränsen vid 3,5 mm. Ju äldre fostret är desto större mått är ok. Och ditt foster är ju hela 12+4 veckor så 2,9 är inte alarmerande. Men man får ju lite högre risk ju större nackspalten är såklart. Dina siffror är fortfarande jättebra tycker jag. Som nån skrev så är risken extremt liten att det är något fel.
Jag oroade mig inte alls för hjärtfel pga min sons nackspalt. Jag tror att den risker ökar när det gäller mått över 3,5mm.