Inlägg från: Solblomma30 |Visa alla inlägg
  • Solblomma30

Hjälp dåligt resultat vid kub

Vad tråkigt att du fick en så dålig upplevelse! Att det tar tid att mäta nackspalten är inte så konstigt, det kan bero på att bebisen ligger fel, exempelvis att den sträcker på sig eller rör sig för mycket på nåt annat vis. Jag var med om samma sak med ett av mina barn. Det tog jättelång tid att mäta nackspalten och måtten varierade mellan 2,1 mm och 3,6 mm. Tillslut valde barnmorskan måttet 2,6 mm. Jag vet att hon är duktig för jag känner henne, så det behöver inte vara lätt för en erfaren barnmorska att få rätt mått.

Med det sagt så är det såklart inte säkert att det blev rätt i ditt fall. När min son fick 2,6 i nackspalt så blev siffrorna 1:800 för DS och liknande siffror som dina för de andra avvikelserna. Min region erbjuder NIPT för siffror under 1000 så vi gick vidare med NIPT. Egentligen var jag dock inte speciellt orolig för allt över 1:100 upplevelser jag som väldigt låg risk. Hoppas att det känns bättre för dig snart.

• Solblomma30
    presente skrev 2020-07-23 20:12:22 följande:

Jag måste erkänna att det är en liten lättnad att din barnmorska också hade svårt att mäta och att det varierade så mellan måtten. Det kanske bara var att hon var dåligt på att visa medkänsla och förklara. Jag kände verkligen sen ja kom att hon ville att ja skulle gå. Hon frågade: hur gammal är du ? Röker du? Hur mycket väger du? Röker du? När vi va klara så frågade hon igen röker du? Och då blev jag lite smått irriterad vilket hon märkte och sa gud det har jag ju redan frågat. Ber om ursäkt.. jag kände bara man frågar inte 2 gånger på raken en och samma fråga om man är närvarande.

Tack för att ni alla delar med er av era erfarenheter. Jag har bokstavligen gråtit sen ja kom hem men nu när ja läser allt så känns de inte lika hemskt.

Va du orolig för hjärtfel eller liknande i och med att nackspalten var 2.6mm. Jag frågade henne om hon kunde ge mig intervallerna för vad som va normalt och hon vägrade bokstavligen svara. Jag trodde under en kort stund att hon inte ens visste men sedan tänkte jag att hon kanske ej ville skrämma mig.

Jag förstår att du blev jättestressad och att det var jobbigt! Så dåligt av henne att inte bemöta dig fint i en ganska utsatt situation! Men, som sagt, att det tog tid att mäta nackspalten är inget farligt i sig. Min barnmorska mätte säkert 15-20 gånger. Hon sa dock att hon inte fick till måtten och att han inte låg så bra, så då förstod jag ju att det var normalt. Hade hon inte sagt något hade jag såklart blivit stressad också.

Jag frågade henne om vad som räknas som normalt när det gäller nackspalt, och då sa hon att de räknade allt under 3,5 mm som normalt. Jag googlade ihjäl mig efteråt och fick fram att allt under 3 är bra. Vissa sjukhus drar gränsen vid 3,2 mm men de flesta i Sverige verkar dra gränsen vid 3,5 mm. Ju äldre fostret är desto större mått är ok. Och ditt foster är ju hela 12+4 veckor så 2,9 är inte alarmerande. Men man får ju lite högre risk ju större nackspalten är såklart. Dina siffror är fortfarande jättebra tycker jag. Som nån skrev så är risken extremt liten att det är något fel.

Jag oroade mig inte alls för hjärtfel pga min sons nackspalt. Jag tror att den risker ökar när det gäller mått över 3,5mm.
  • Solblomma30
    Anonym (K) skrev 2020-07-23 20:51:56 följande:

Hur kan du INTE förstå att du kunde få olika risk på olika trisomier? Det är väl rätt uppenbart.

Men alltså. Om du inte kan säga något vänligt till någon som är i en tuff situation så kanske du ska avstå från att svara. Eller hur?
  • Solblomma30
    Anonym (K) skrev 2020-07-23 20:58:51 följande:

Blev du kräänkt?

Har man inte förstått syftet med kub kanske det är bättre att avstå? De flesta förstår att det är TRE trisomier man tittar efter. Självklart kan man få olika siffror då.

Hahaha, nej, jag tycker bara att du borde ägna din tid åt bättre saker än att vara elak på internet ;)
  • Solblomma30
    presente skrev 2020-07-23 20:22:08 följande:

Beklagar verkligen! Hoppas du får ett bra resultat på moderkakaprovet. Tänker på dig! Det är ju mycket säkrare. Nästa gång kommer jag hoppa över kub och bara betala nipt istället.

Vad fick du för resultat och var det läkaren för föreslog att du skulle göra moderkakaprovet? Tycker det är dåligt att de inte erbjuder nipt om du ändå blir erbjuden moderkakaprov.

Anledningen till att de inte erbjuder NIPT i det här fallet är troligtvis för att siffrorna var sämre än 1:50. I min region går man då direkt vidare med moderkaksprov eller fostervattenprov. NIPT är inte ett diagnostiskt test. Det betyder alltså att NIPT precis som KUB ger en sannolikhet att fostret har kromosomavvikelser. Med moderkaksprovet får man veta säkert om barnet har en kromosomavvikelse eller ej. Så om man bortser från (den väldigt lilla) risken för missfall efter moderkaksprov så är det ju egentligen ett väldigt mycket bättre test eftersom det ger ett riktigt svar och inte en sannolikhet.
  • Solblomma30
    presente skrev 2020-07-23 21:46:22 följande:

Jag förstår inte det men du får gärna förklara!

Detta är min första graviditet och tyvärr finns det ingen som har förklarat mer för mig än att de kommer kolla kromosomavvikelser. Jag önskar jag visste mer! Även nu när jag har spenderat flera timmar på internet och sökt så förstår jag fortfarande inte mina resultat.

Vad mäter det för att se sannolikheterna på de andra avvikelserna! Snälla förklara!

Hon sa att hon tittade på mitt blod som tydligen var bra! Min ålder och vikt som är bra! Det som drog ner på mina resultat var ENDAST nackspalten så JA, jag förstår INTE hur det kan vara sån enorm skillnad. Du får JäTTE GÄRNA förklara!!!!!! Du verkar ha all tid i världen så snälla förklara så att någon som mig förstår!

Anledningen till att man får olika risk för T21, T13 och T18 är att hormonerna i ditt blod visar vilken trisomi du har ökad risk för.

Om du har lågt beta-HCG och lågt PAPP-A så ökar risken för att fostret har T13 eller 18. Om du däremot har högt beta-HCG och lågt PAPP-A så ökar risken för T21.

Bred nackspalt är vanligt vid alla tre trisomierna 21/18/13.
  • Solblomma30
    annabellelee skrev 2020-07-24 21:19:00 följande:

Det låter inte som ett konstigt besök. Min bm har varit försenad vid båda mina kub, jag antar för att de kanske haft ett besvärligt fall innan mig och kanske fått ge en blivande mamma ett väldigt jobbigt besked. Jag tycker det är bra att de tar sig tid till det och förstår om det kanske blir förseningar (det är ju knappast av lathet som de är sena).

Kub är till för diagnos, så mina bm har inte heller förklarat och berättat medan de mätt utan mest stressat igenom allt, och ja, nackspalten tog lång tid att mäta båda gångerna och fick mätas flera gånger med olika mått beroende på läget. Det är heller inget konstigt.

Det bästa är väl att man får foton efteråt som man kan mysa med. Men 1:500 anses vara ett bra värde. Det innebär att risken är 0,2%. Inga landsting betalar nipt vid det värdet.

Att olika trisomier har olika sannolikhet beror ju på att det är olika symdrom som ger olika symtom.

När jag har gjort kub har barnmorskan förklarat allt väl och visat hjärta, hjärtslag, magsäck och njurar. Så det behöver inte alls gå snabbt och utan förklaring. Du har för övrigt fel i att KUB-ultraljudet är till för diagnos, det är på inget vis ett diagnostiskt test utan ger bara en siffra som visar sannolikheten att fostret har en kromosomavvikelse.

Dessutom stämmer det inte att 1:500 inte är NIPT-grundande i något landsting. Jag tillhör ett landsting där man erbjuder NIPT vid värden på 1:50-1:1000. Min son fick 1:800 och jag gjorde NIPT på sjukhuset 15 minuter efter ultraljudet.
Svar på tråden Hjälp dåligt resultat vid kub