• presente

    Hjälp dåligt resultat vid kub

    Idag var jag och gjorde KUB i Huddinge. Allt bara blev fel känns det som, fick en okunnig amatör till barnmorska.

    Hon var 20 minuter sen. Hennes system hade laggat. Hon frågade samma frågor om och om igen. Avslutningsvis så sa hon ?Det går inte att säga vad bra siffror är men vi kommer inte betala någon nipt iaf?.

    Jag är 29 år gammal och fick 1:500 på downs syndrom resterande fick jag 1:20 000.

    Jag är i vecka 12+4 och nackspalten var 2.9mm. Det var nackspalten som drog ner på resultatet.

    Jag har läst mycket och alla får information om hjärtat och näsbenet.

    Jag är sjukt missnöjd med mitt besök känner att jag inte fick något visat eller förklarat.

    Hon var 20 minuter sen. Tryckte runt skit snabbt och sa en fot där en fot där. Hjärtat tickar. Jag såg ingenting av det hon pratade om. Sen tog det 45 minuter för henne att mäta nackspalten. Varje mått hon tog var annorlunda. Det hamnade mellan 2.5 och 2.9. Hon blev ganska irriterad och sa till sist Aa men vi tar 2.9mm. Jag frågade är inte de ganska högt vilket hon svarade på ?högt och högt?. Hon vägrade ge mig intervallerna.

    Jag tycker hon såg puckad ut och var en riktigt amatör. Är såååå sjukt besviken. Har så många frågor. Vad kan jag göra?

  • Svar på tråden Hjälp dåligt resultat vid kub
  • Vanessa89

    Betala och gör NIPT så får du svart på vitt om det föreligger några kromosomavvikelser

  • Anonym (Ring)
    presente skrev 2020-07-23 18:30:26 följande:

    Idag var jag och gjorde KUB i Huddinge. Allt bara blev fel känns det som, fick en okunnig amatör till barnmorska.

    Hon var 20 minuter sen. Hennes system hade laggat. Hon frågade samma frågor om och om igen. Avslutningsvis så sa hon ?Det går inte att säga vad bra siffror är men vi kommer inte betala någon nipt iaf?.

    Jag är 29 år gammal och fick 1:500 på downs syndrom resterande fick jag 1:20 000.

    Jag är i vecka 12+4 och nackspalten var 2.9mm. Det var nackspalten som drog ner på resultatet.

    Jag har läst mycket och alla får information om hjärtat och näsbenet.

    Jag är sjukt missnöjd med mitt besök känner att jag inte fick något visat eller förklarat.

    Hon var 20 minuter sen. Tryckte runt skit snabbt och sa en fot där en fot där. Hjärtat tickar. Jag såg ingenting av det hon pratade om. Sen tog det 45 minuter för henne att mäta nackspalten. Varje mått hon tog var annorlunda. Det hamnade mellan 2.5 och 2.9. Hon blev ganska irriterad och sa till sist Aa men vi tar 2.9mm. Jag frågade är inte de ganska högt vilket hon svarade på ?högt och högt?. Hon vägrade ge mig intervallerna.

    Jag tycker hon såg puckad ut och var en riktigt amatör. Är såååå sjukt besviken. Har så många frågor. Vad kan jag göra?


    Hej! Du skulle kunna ringa dit å be å få tala med nån ansvarig för avdelningen. Be om ett nytt KUB och annan BM å säg att du är missnöjd, berätta om din upplevelse. Det kan ju inte bli värre och det värsta du kan få är ett nej. Man får gratis nipt om det är 1:200.
  • presente
    Vanessa89 skrev 2020-07-23 18:33:03 följande:

    Betala och gör NIPT så får du svart på vitt om det föreligger några kromosomavvikelser


    Ja, jag kommer boka tid imorgon. Är besviken att jag bara inte gjorde det från början.

    Har läst här i forumet att vissa fått falsk positiva svar på nipt kommer nog inte kunna slappna av resten av graviditet även om nipt visar på bra resultat.

    Är orolig för nackspalten 2.9mm. Har läst och läst och tydligen kan det innebära missbildningar och hjärtfel. Kan inte sluta gråta
  • presente
    Anonym (Ring) skrev 2020-07-23 18:54:51 följande:

    Hej! Du skulle kunna ringa dit å be å få tala med nån ansvarig för avdelningen. Be om ett nytt KUB och annan BM å säg att du är missnöjd, berätta om din upplevelse. Det kan ju inte bli värre och det värsta du kan få är ett nej. Man får gratis nipt om det är 1:200.


    Imorgon kommer jag att ringa dit och klaga på bemötandet jag fick. Idag var jag alldeles för svag för att prata med någon. Har inte ens kunnat prata med min sambo utan att gråta.
  • Anonym (Anonym)

    Vad tråkigt att det inte kändes som någon bra upplevelse! Förstår att det måste kännas jobbigt för dig.

    Men 1/500 är säkert ingen fara! Det innebär att det är 99,8% sannolikhet att ditt barn föds utan kromosomavvikelser.

    Jag gjorde också KUB idag och även hennes journalsystem låg nere. Så kanske gäller hela Stockholms län?

    Gällande hjärtat och näsbenet... Min barnmorska förklarade att man vid detta ultraljud bara gör en mer överskådlig kontroll av anatomin då allt fortfarande är så litet och inte helt utvecklat. Sedan vid RUL kontrolleras detta och göra en noggrann bedömning.

    Hon sa, här är ögon, näsa, mun och där ser du hjärtat slå.

    Hon sa även ?Det som kan ta lite tid är att mäta nackuppklarningen?

    Så KUB är ju framförallt till för att utreda de olika trisomierna, så att du inte har felaktiga förväntningar.

  • Solblomma30

    Vad tråkigt att du fick en så dålig upplevelse! Att det tar tid att mäta nackspalten är inte så konstigt, det kan bero på att bebisen ligger fel, exempelvis att den sträcker på sig eller rör sig för mycket på nåt annat vis. Jag var med om samma sak med ett av mina barn. Det tog jättelång tid att mäta nackspalten och måtten varierade mellan 2,1 mm och 3,6 mm. Tillslut valde barnmorskan måttet 2,6 mm. Jag vet att hon är duktig för jag känner henne, så det behöver inte vara lätt för en erfaren barnmorska att få rätt mått.

    Med det sagt så är det såklart inte säkert att det blev rätt i ditt fall. När min son fick 2,6 i nackspalt så blev siffrorna 1:800 för DS och liknande siffror som dina för de andra avvikelserna. Min region erbjuder NIPT för siffror under 1000 så vi gick vidare med NIPT. Egentligen var jag dock inte speciellt orolig för allt över 1:100 upplevelser jag som väldigt låg risk. Hoppas att det känns bättre för dig snart.

  • Anonym (Ring)
    presente skrev 2020-07-23 19:12:08 följande:

    Imorgon kommer jag att ringa dit och klaga på bemötandet jag fick. Idag var jag alldeles för svag för att prata med någon. Har inte ens kunnat prata med min sambo utan att gråta.


    Det förstår jag absolut!, det hade inte jag heller klarat.

    Kanske din sambo kan ringa imorrn å berätta läget.

    Jag var också på kub idag och hon sa att hela Stockholms journalsystem låg nere och att de typ aldrig hänt så länge, men nu var de bara så. Hon hittade infon men kunde inte fylla i något själv å fick göra i efterhand. Kanske låg det nere olika mycket vid olika tidpunkter.
  • emmy87

    Var oxå på kub idag och fick dåliga resultat. Frågade om blodprov men min läkare sa att det redan är tagit och inräknat i risken så slutade med att jag fick göra moderkaksprov så nu får man vänta 1-2 veckor på de :(

    Typiskt med corona att inte sambon fick följa med var så chockad o ledsen att jag inte uppfattade vad hon sa :(

  • Anonym (Anonym)
    emmy87 skrev 2020-07-23 19:45:48 följande:

    Var oxå på kub idag och fick dåliga resultat. Frågade om blodprov men min läkare sa att det redan är tagit och inräknat i risken så slutade med att jag fick göra moderkaksprov så nu får man vänta 1-2 veckor på de :(

    Typiskt med corona att inte sambon fick följa med var så chockad o ledsen att jag inte uppfattade vad hon sa :(


    Jag beklagar!

    Vilket värde fick du?

    Du blev inte erbjuden att göra nipt?

    Tycker du ska ringa din barnmorska imorgon, så att du får prata ut om detta och kanske lite mer hjälp att förstå.

    Ta hand om dig!
  • presente
    Anonym (Anonym) skrev 2020-07-23 19:12:27 följande:

    Vad tråkigt att det inte kändes som någon bra upplevelse! Förstår att det måste kännas jobbigt för dig.

    Men 1/500 är säkert ingen fara! Det innebär att det är 99,8% sannolikhet att ditt barn föds utan kromosomavvikelser.

    Jag gjorde också KUB idag och även hennes journalsystem låg nere. Så kanske gäller hela Stockholms län?

    Gällande hjärtat och näsbenet... Min barnmorska förklarade att man vid detta ultraljud bara gör en mer överskådlig kontroll av anatomin då allt fortfarande är så litet och inte helt utvecklat. Sedan vid RUL kontrolleras detta och göra en noggrann bedömning.

    Hon sa, här är ögon, näsa, mun och där ser du hjärtat slå.

    Hon sa även ?Det som kan ta lite tid är att mäta nackuppklarningen?

    Så KUB är ju framförallt till för att utreda de olika trisomierna, så att du inte har felaktiga förväntningar.


    Ja, det kanske är så att jag hade felaktiga förväntningar på vad för slags information jag skulle få. När jag läser här i forumet så känns det som att alla ändå fått information om hjärtrytm och näsbenet.

    Jag förstår inte heller hur trisomi 21 kunde vara 1:500 medan trisomi 13 och 18 var 1:20 000.

    Det känns bra att veta att det inte bara hennes dator som inte kunde få fram journalen och jag är glad att ni ändå verkar blivit bemötta av bättre barnmorska än jag. Hon var så himla vag. Jag tror inte att jag gick ett enda rakt svar av henne och när jag försökte titta på skärmen för att förstår så typ blev hon skrämd. Hon ville typ inte att man skulle komma nära varken henne eller skärmen kände jag hela tiden. Säkerligen pga Corona men jag känner bara jag har aldrig blivit så dåligt bemött. Jag tror inte hon själv visste vad hon gjorde. Under hela under sökningen sa hon ingenting som kändes positivt. Jag fick typ prata fråga frågor för att förstå vad hon ens gjorde och ändå fick man inget svar.

    Jag höll på gråta mot slutet för att jag blev frustrerad för att jag inte fick något tydligt svar. Och ja kände typ att hon tyckte ja va larvig och typ hån log! Aldrig varit med om detta. Hon va typ i samma ålder som jag man kan ju tro att någon skulle vara mer förstående.

    Jag sa mot slutet men 1;500 är inte låg risk för min ålder. Då sa hon vi kan tvär inte erbjuda dig något mer utan läs på om nipt.

    Kan jag fråga vad fick du för resultat?
Svar på tråden Hjälp dåligt resultat vid kub