• Hawk

Hjälp dåligt resultat vid kub

Jag förstår att det kan kännas jobbigt för dig men det här är ett av de stora problemen med KUB-testerna som jag verkligen hoppas de helt slutar med snart. Du har inte vad som räknas förhöjd risk och blir således inte erbjuden något mer. Marginalerna på förhöjd risk är dessutom mycket väl tilltagna. De borde över huvud taget inte presentera de där jävla skitsiffrorna de räknar fram utan endast förhöjd risk eller ej, om de nu ska envisas med KUB. De flesta får inga avvikelser när de går vidare med test efter förhöjd risk. Köp ett NIPT om du behöver det för att lugna dig, men försök också acceptera att det resultat du fått inte räknas som förhöjd risk.

• Hawk

Jag gick igenom samma november 18. Dock var min avvikelse så stor att det syntes på ultraljudet vid KUB. Jag fick därför avbryta omgående, utan vidare tester. Turners behöver inte vara så allvarligt dock, så jag vill inte oroa dig i onödan. Många lever helt som vanligt.

Jag gjorde ett privat NIPT innan KUB, fick först inkonklusivt och någon dag efter KUB fick jag resultatet utan avvikelse. Alla NIPT testar inte för könskromosomer så jag är ändå lite glad att resultatet inte kom innan KUB-ultraljudet. Till det positiva så föddes jag en dotter exakt ett år efter, fullt frisk. Denna gången såg jag till att få ett utökat NIPT för att i den mån man kan släppa oron.

Hoppas det går bra för dig!

emmy87 skrev 2020-08-04 14:50:58 följande:

Har fått tillbaka mitt resultat visade sig vara eb flicka som saknar ena x-kromosomen så hon har fått diagnosen turner syndrom. Så just nu går jag o väntar på rul så dom kan kollar så hjärta o njurar är okej. Denna oro varje dag är inte rolig. Skönt att de gick bra för dig :)

• Hawk

Jag gjorde det först i Örebro, då vi bodde där då. På en privat klinik, inte en mvc, som jag tror skickade utomlands.

Nu senast hade vi flyttat hem till Malmö igen och då gick jag på mama Mia mvc och gjorde ett privat test där. De skickade till karolinska.

Det kändes tryggt att göra testet inom den ?vanliga vården?, även om jag fick betala det själv. Örebro hade dock lovat utökad fosterdiagnostik till nästan graviditet men det gällde ju inte när vi flyttade.

presente skrev 2020-08-05 08:33:53 följande:

Får jag fråga vart någonstans du gjorde NIPT?

Svar på tråden Hjälp dåligt resultat vid kub