• Anonym (Fundersam)

Faderskapstest efter otrohet

För flera år sen hade min partner en långvarig otrohet. Kvinnan gifte sig med en annan man och fick barn.

Hur går man tillväga för att göra ett faderskapstest? Alltså att få reda på så det inte är min partner som är pappa till barnet?

• Svar på tråden Faderskapstest efter otrohet
  • PappaAnnorlunda
    Anonym (Fundersam) skrev 2020-07-27 23:54:19 följande:

Vad konstigt egentligen. Att en kvinna kan vara hur otrogen som helst, men den/dom hon är otrogen med har i princip ingen rätt att få veta vem som är pappa vid en ev graviditet.

Jag håller med. Jag tycker att lagen skulle ändras så att biologiskt fadeskap fastställs genom DNA för alla barn. Numera är det enkelt och en låg kostnad.
  • Anonym (Fundersam)

Ja, det vore nog bra. Mammor kan ju bestämma vem som ska stå som pappa, verkar det som. Oavsett om man är sambo eller gift kan kvinnan välja om hon vill berätta om en ev annan man. Annars blir det den hon uppger.

Mycket märkligt att en man som senare uppger att han varit med kvinnan inte har rätt till faderskapstest utan kvinnans eller på papper pappans godkännande.

• Anonym (E.)
    Bagar Bengtsson skrev 2020-07-24 21:25:49 följande:

Så om man vet om att man varit med en kvinna under den aktuella tiden kan man som man inte kräva ett test om det redan finns en pappa på pappret?

Det låter ju väldigt märkligt, då finns det inget skydd för biologiska pappan alls?

Det finns tyvärr inte det. Jag förstår inte hur det kan vara så i Sverige? Även om du misstänker att du är far till ett barn, som blir illa behandlat av sin mor och sin styvfar (som står som den riktige fadern i papperen) - så kan du inte göra ett skit åt det. Du har inga rättigheter alls. 

Det här borde någon göra något åt! 
  • Anonym (Alice)

Men alltså. Är du helt säker på att dom inte redan gjort faderskapstest, då? Om alla inblandade vet vad som hänt är det ju inte helt orimligt att de säkerställt vem som är barnets pappa och bara inte berättat det för er. Varför skulle dom, liksom?

• Anonym (Besserwisser)
    Anonym (Fundersam) skrev 2020-07-28 11:56:05 följande:

Mammor kan ju bestämma vem som ska stå som pappa, verkar det som. Oavsett om man är sambo eller gift kan kvinnan välja om hon vill berätta om en ev annan man. Annars blir det den hon uppger.

Om kvinnan är gift när barnet föds så görs ingen faderskapsutredning. Hon uppger alltså inte vem som är fader till barnet, för myndigheterna frågar inte.
  • Anonym (DNA)

Vill man göra ett billigt test utan att blanda in myndigheter köper man två tester, ett till barnet och ett till den misstänkte pappan. Det är enkel topsning av insidan av kinderna. Det kommer visa om de har "föräldra-barn match" med varandra.

Det har dock ingen juridisk giltighet, men fullt tillräckligt för att få gehör att gå vidare med en riktig  faderskapsutredning hos myndighterna. Visar svaret att det är som det sägs vara, ja då behöver man inte blanda in myndigheterna i onödan.

https://www.myheritage.se/dna

P
    s En bekant hittade sin okände far med detta test. De är 100%  tillförlitliga och seriösa. Jag har förväntade matchvärden med alla mina släktingar som är testade där.

Däremot de sk eticitetkartorna ska man ta med en nypa salt, de beror på hur lika man är referensgruppen.

• Anonym (DNA)
    Anonym (Fundersam) skrev 2020-07-28 11:56:05 följande:

Ja, det vore nog bra. Mammor kan ju bestämma vem som ska stå som pappa, verkar det som. Oavsett om man är sambo eller gift kan kvinnan välja om hon vill berätta om en ev annan man. Annars blir det den hon uppger.

Mycket märkligt att en man som senare uppger att han varit med kvinnan inte har rätt till faderskapstest utan kvinnans eller på papper pappans godkännande.

Nja, hon kan bara bestämma om den utpekade godkänner det. Är han tveksam och eller säger nej görs DNA-test. Är hon gift behöver hon inte säga något alls, då blir maken per automatik fadern.
  • Anonym (DNA)
    Anonym (Q) skrev 2020-07-24 21:57:45 följande:
    Om det nu gör det... Tig för alltid eller berätta nu.
    Att tiga för alltid eller ta med sig hemligheten i graven är ingen säker metod. Det har numera blivit populärt med släktforsknings DNA-tester och där kan hemligheter avslöjas.

En bekant till mig hade okänd far och modern tog med hemligheten i graven, men sen kom sanningen fram ändå genom MyHeritageDNA. 
  • Anonym (E.)
    Anonym (DNA) skrev 2020-08-09 12:18:57 följande:

Vill man göra ett billigt test utan att blanda in myndigheter köper man två tester, ett till barnet och ett till den misstänkte pappan. Det är enkel topsning av insidan av kinderna. Det kommer visa om de har "föräldra-barn match" med varandra.

Det har dock ingen juridisk giltighet, men fullt tillräckligt för att få gehör att gå vidare med en riktig  faderskapsutredning hos myndighterna. Visar svaret att det är som det sägs vara, ja då behöver man inte blanda in myndigheterna i onödan.

https://www.myheritage.se/dna

P
    s En bekant hittade sin okände far med detta test. De är 100%  tillförlitliga och seriösa. Jag har förväntade matchvärden med alla mina släktingar som är testade där.

Däremot de sk eticitetkartorna ska man ta med en nypa salt, de beror på hur lika man är referensgruppen.

Jo, men det är svårt att topsa barnet utan föräldrarnas vilja och vetskap. Ska TS och hennes man kidnappa barnet för att utföra topsningen? Frågan är om det inte är olagligt bara att söka upp barnet någonstans, och övertala barnet att gå med på topsningen med någon vit lögn. Skulle nog kunna räknas som något slags övergrepp juridiskt. 
  • Anonym (DNA)
    Anonym (E.) skrev 2020-08-09 13:37:06 följande:

Jo, men det är svårt att topsa barnet utan föräldrarnas vilja och vetskap. Ska TS och hennes man kidnappa barnet för att utföra topsningen? Frågan är om det inte är olagligt bara att söka upp barnet någonstans, och övertala barnet att gå med på topsningen med någon vit lögn. Skulle nog kunna räknas som något slags övergrepp juridiskt. 

Nej så kan de såklart inte göra. Svarade generellt då jag inte känner till omständigheterna runt.
  • Anonym (Myndigheternas ansvar)

Som sagt tycker jag att det enda rimliga är att lagstiftarna och myndigheterns tar ansvar för att fastställa biologiskt faderskap genom DNA-test för alla barn redan i samband med förlossningen. Som läget är nu kommer många barn ändå till slut att få veta att deras pappa inte är deras biologiska pappa, men det kan vara en mycket smärtsam upptäckt när man är 15, 30, 50 eller 70 år!

• Anonym (E.)
    Anonym (Myndigheternas ansvar) skrev 2020-08-09 15:47:05 följande:

Som sagt tycker jag att det enda rimliga är att lagstiftarna och myndigheterns tar ansvar för att fastställa biologiskt faderskap genom DNA-test för alla barn redan i samband med förlossningen. Som läget är nu kommer många barn ändå till slut att få veta att deras pappa inte är deras biologiska pappa, men det kan vara en mycket smärtsam upptäckt när man är 15, 30, 50 eller 70 år!

Sådant här är så svårt, för det finns alltid andra fall också - där det skulle kunna innebära en katastrof. T.ex. att en kvinna blir ihjälslagen av sin man, för att hon varit otrogen. (Eller hedersmördad, om familjen kommer från en sådan kultur.)

Det kan också vara så att en kvinna har tagit sig loss ifrån ett förhållande med en våldsam man, innan mannen märkte att hon var med barn. Hon bereder sig på att skapa ett bra liv åt sitt barn, bara de två på tu man hand. Ska samhället då ta DNA-test, spåra upp pappan, tvinga kvinnan att samarbeta med honom och lämna ut barnet till honom på umgänge? Nästan alla pappor får umgänge idag, vad de än har gjort...
  • Anonym (Violet)
    Anonym (Alice) skrev 2020-08-09 09:27:48 följande:

Men alltså. Är du helt säker på att dom inte redan gjort faderskapstest, då? Om alla inblandade vet vad som hänt är det ju inte helt orimligt att de säkerställt vem som är barnets pappa och bara inte berättat det för er. Varför skulle dom, liksom?

Jag tänker också i dem här banorna. Alla verkar ju veta om otroheten. Tog dom ett test efter barnets födelse och det visade sig vara "rätt" pappa, varför skulle dom berätta det för killen hon var otrogen med..? 
  • Anonym (DNA)
    Anonym (Violet) skrev 2020-08-10 16:42:12 följande:
    Jag tänker också i dem här banorna. Alla verkar ju veta om otroheten. Tog dom ett test efter barnets födelse och det visade sig vara "rätt" pappa, varför skulle dom berätta det för killen hon var otrogen med..? 
    Fast om test tas vis familjerätten ska väl ALLA inblandade testas direkt. Inte först maken för att sedan fortsätta utredningen. 
  • Anonym (Violet)
    Anonym (DNA) skrev 2020-08-10 17:52:34 följande:
    Fast om test tas vis familjerätten ska väl ALLA inblandade testas direkt. Inte först maken för att sedan fortsätta utredningen. 
    Dom kan ju lika gärna ha tagit ett test hemma.
  • Anonym (Besserwisser)
    Anonym (DNA) skrev 2020-08-10 17:52:34 följande:

Det är väl enklast att börja med maken? Varför ska man blanda in utomstående om det inte behövs? När man får träff behöver man inte testa fler.
Svar på tråden Faderskapstest efter otrohet