• Anonym (Fundersam)

Faderskapstest efter otrohet

För flera år sen hade min partner en långvarig otrohet. Kvinnan gifte sig med en annan man och fick barn.

Hur går man tillväga för att göra ett faderskapstest? Alltså att få reda på så det inte är min partner som är pappa till barnet?

• Svar på tråden Faderskapstest efter otrohet
  • PappaAnnorlunda

Under förutsättning att barnet är minderårigt så kan endast den som är registrerad som barnets pappa eller mamma väcka talan i ett faderskapsmål. Det innebär att det bara är den som är registrerad som pappa eller som mamma som kan tvinga fram ett faderskapstest. Inte ens kommunens familjerättsenhet kan tvinga fram ett sådant test mot deras vilja.

Du måste alltså vända dig till föräldrarna och BE om att få göra testet.

Jag har svårt att tro att barnets juridiska pappa eller mamma eller din man tycker att det är en särskilt bra ide om du gör det, men det ligger förstås i barnets intresse att få veta vem som faktiskt är biologisk pappa.

Lyckas du övertyga barnets juridiska pappa eller mamma om att ni ska göra ett test så vänder ni er enklast till kommunens familjerättsenhet för att få hjälp.

• Anonym (Q)
    Anonym (Fundersam) skrev 2020-07-24 15:14:25 följande:

För flera år sen hade min partner en långvarig otrohet. Kvinnan gifte sig med en annan man och fick barn.

Hur går man tillväga för att göra ett faderskapstest? Alltså att få reda på så det inte är min partner som är pappa till barnet?

Var alltså din man otrogen, och älskarinnan blev gravid under samma period?

Känner hennes make till otrohetsaffären? Tror han att han är pappan? Är han den officiella pappan?

Vad vill du/ni åstadkomma?

• Anonym (Fundersam)

Det finns inget direkt som säger emot att dom träffats under den tid då barnet blivit till.

Kvinnans man vet om detta. Har inte pratat med dom om barnet, och det vill jag inte heller.

Tänkte Isf att min partner genom en advokat kan kontakta mamman om faderskapstets. Men verkar vara lite krångligare än jag tänkt då.

Är jobbigt för mig att ha tankar på att han kanske har ett till barn. Och att det Isf kanske ändå kommer fram i framtiden. Skulle hellre vilja veta nu istället för att gå och undra.

• Anonym (Q)
    Anonym (Fundersam) skrev 2020-07-24 20:21:29 följande:

Det finns inget direkt som säger emot att dom träffats under den tid då barnet blivit till.

Kvinnans man vet om detta. Har inte pratat med dom om barnet, och det vill jag inte heller.

Tänkte Isf att min partner genom en advokat kan kontakta mamman om faderskapstets. Men verkar vara lite krångligare än jag tänkt då.

Är jobbigt för mig att ha tankar på att han kanske har ett till barn. Och att det Isf kanske ändå kommer fram i framtiden. Skulle hellre vilja veta nu istället för att gå och undra.

Vill din man att det ska utredas? Vill andra mannen att det ska utredas? Han kanske är glad pappa och vill så förbli.
  • Bagar Bengtsson

Så om man vet om att man varit med en kvinna under den aktuella tiden kan man som man inte kräva ett test om det redan finns en pappa på pappret?

Det låter ju väldigt märkligt, då finns det inget skydd för biologiska pappan alls?

• Anonym (Q)
    PappaAnnorlunda skrev 2020-07-24 17:03:52 följande:

men det ligger förstås i barnets intresse att få veta vem som faktiskt är biologisk pappa.

Om det nu gör det... Tig för alltid eller berätta nu.

• PappaAnnorlunda
    Bagar Bengtsson skrev 2020-07-24 21:25:49 följande:

Så om man vet om att man varit med en kvinna under den aktuella tiden kan man som man inte kräva ett test om det redan finns en pappa på pappret?

Det låter ju väldigt märkligt, då finns det inget skydd för biologiska pappan alls?

Det stämmer. När faderskapet väl är fastställt har den förmodade biologiska pappan ingen talerätt i faderskapsmål. Om du däremot kvickt som attan anmäler till kommunens familjerättsenhet i samband med barnets födelse att du anser att du är pappa finns en chans att det blir en utredning ifall mamman är ogift. Är mamman gift när barnet föds gäller fadeskapspresumtionen, dvs mammans man registreras som pappa ovavsett om någon ifrågasätter det elker inte.
  • Anonym (Besserwisser)

Om "föräldrarna" var gifta när barnet föddes blir det väldigt svårt, kanske omöjligt, att tvinga fram ett faderskapstest. Hade de inte varit gifta så hade det varit enklare. Då hade mamman vid faderskapsutredningen varit skyldig att uppge alla "tänkbara" pappor.

• Anonym (Fundersam)

Vad konstigt egentligen. Att en kvinna kan vara hur otrogen som helst, men den/dom hon är otrogen med har i princip ingen rätt att få veta vem som är pappa vid en ev graviditet.

Svar på tråden Faderskapstest efter otrohet