• Anonym (Lilla My)

    Hur mycket i underhåll?

    Vi ska separera och jag är nyfiken på vad ni som läser tänker kring underhåll. Jag är alltså inte intresserad av diskussioner om huruvida vi borde strunta i att separera.

    Vi har ett barn som ännu ej börjat förskola, och nästa kommer om någon månad.

    Jag ska vara föräldraledig i ca 2 år från nu. När jag jobbar heltid får jag ut ca 26 000 netto, min man får ut ca 29 000 netto. Enligt fk får jag ut ca 13 000 netto en månad om jag tar ut 5 sgi-dagar i veckan (syftar på dagar med högst ersättning). Kommer alltså bli lägre när lågdagar blandas in.

    Vad tycker DU är rimligt att han betalar för barnen? Vi är alltså överens om att jag tar fl. Så småningom kommer han ha varannan helg och lite lov/semestrar, men tills dess blir det umgänge tillsammans.

  • Svar på tråden Hur mycket i underhåll?
  • Anonym (H)

    Hälften av din förlorade inkomst plus den vanliga summan för underhåll som minst.

  • Tow2Mater

    Under föräldraledighet under ett år kan jag se att han kan betala dig lite mer an minimum, men sen har du fsk och kan faktist återga i jobb. Om inte får du stå for dina fulla kostnader. Men egentligen ska du låta honom ta del av fl-ledigheten 6 månader vardera!

  • Anonym (H)
    Tow2Mater skrev 2020-07-26 23:32:34 följande:

    Under föräldraledighet under ett år kan jag se att han kan betala dig lite mer an minimum, men sen har du fsk och kan faktist återga i jobb. Om inte får du stå for dina fulla kostnader. Men egentligen ska du låta honom ta del av fl-ledigheten 6 månader vardera!


    Om jag förstått det rätt så är de överrens om föräldraledigheten. Det ligger alltså i bådas intresse att ts är hemma i två år och inte bara minsta möjliga innan barnet har rätt till förskola
  • Anonym (Mormor)

    Jag kan ingenting om de nuvarande reglerna om föräldrapenning så därför får du ta mitt svar för vad det är.

    Om ni är överens om att du ska ta hand om barnen på heltid trots att ni separerar så ser jag det som att det är ditt jobb. Dvs du ska ha en inkomst plus pension som motsvarar din normala lön. Ett ytterligare problem är ju om du kommer vara/varit hemma så länge att du förlorar SGI. Detta måste då kompenseras. Dessutom kommer du förmodligen ha svårt att ta dig tillbaka till arbetsmarknaden efter flera års frånvaro.

    Min slutsats är att du är föräldraledig i 6 månader efter att den ny bebisen har fötts. Därefter börjar du jobba och din fd är föräldraledig. All ekonomisk olikhet from nu och tom dess får han kompensera.

    Tänk om, tänk rätt!

  • Tow2Mater
    Anonym (H) skrev 2020-07-26 23:44:24 följande:
    Om jag förstått det rätt så är de överrens om föräldraledigheten. Det ligger alltså i bådas intresse att ts är hemma i två år och inte bara minsta möjliga innan barnet har rätt till förskola
    Nja, de är överens om att TS tar fl, det står inte de är overens om en så lång tid som 2 år.
  • Anonym (H)

    Jag svarar igen för att tydliggöra mitt resonemang.

    Jag utgår från att ni båda vill ha barnet hemma i två år eftersom du inte skrivit annat.

    Jag anser att ni bör tänka som ni hade gjort om ni inte var separerade.

    Då hade det varit rimligt att han genom att kompensera dig såg till att ni förlorade lika mycket på föräldraledigheten. Efterso ni har ganska lika inkomst tycker jag därför att han bör kompensera med halva ditt inkomstbortfall.

    Eftersom du kommer ta större delen av ansvaret även kvällstid och helg så anser jag att han utöver detta skall betala det normala underhållet för barnen.

    Din pension kommer kompenseras genom ?barnåren? (googla) så den behöver han inte kompensera för.

    Jag hoppa också du har koll på reglerna och sparar dagar tills barnet fyllt ett så att du kan ta fem dagar i veckan fram till barnets tvåårsdag för att inte förstöra din sgi.

    Ni kanske också bör diskutera vårdnaden. Om nu skriver på för gemensam kommer han ha 90 dagar som han inte kan föra över till dig. Om tanken är att han inte ska vara ledig alls kan det därför vara smart att inte skriva på för gemensam vårdnad inledningsvis. Då får du tillgång till alla 480 dagar.

    Detta hindrar ju inte att han ändrar sig om ledigheten och att ni helt enkelt då skriver på för gemensam och du för över dagar till honom.

    Jag menar nu alltså att detta är en lösning för er i samförstånd. Inte att du ska neka pappan vårdnaden utan bara en bra lösning för er båda om han ändå inte tänker vara ledig.

  • Anonym (Eget ansvar)

    Din försörjning är ditt ansvar och inte din exmakes. Vill du vara ledig i två år så får du givetvis planera DIN ekonomi efter det. Det är inte hans ansvar att försörja dig.

  • Anonym (H)
    Anonym (Eget ansvar) skrev 2020-07-27 11:50:42 följande:

    Din försörjning är ditt ansvar och inte din exmakes. Vill du vara ledig i två år så får du givetvis planera DIN ekonomi efter det. Det är inte hans ansvar att försörja dig.


    Om de båda har ett intresse i att barnet är hemma i två år så kan jag tycka att det är rimligt att ts kompenseras.

    Om fallet inte är så så är det rimligt att ts kompenseras i ett år, under förutsättningen att pappan inte tänker vara ledig själv.

    Rent juridiskt är pappan till barnen bara skyldig att betala vanligt underhåll (som jag inte kan summan av här). Men jag uppfattar det som att vi här pratar om ett pappa som faktiskt vill ta sitt ansvar och då är det rimligt att kompensera på samma sätt som om man varit i ett förhållande
  • Anonym (Lilla My)
    Tow2Mater skrev 2020-07-27 00:54:30 följande:

    Nja, de är överens om att TS tar fl, det står inte de är overens om en så lång tid som 2 år.


    En del av de 2 åren är med det äldre syskonet. Sedan är vi överens om att de båda börjar förskola augusti om två år. Vi tycker båda att 12 månader är för tidigt.
  • Anonym (Lilla My)
    Anonym (Mormor) skrev 2020-07-27 00:47:43 följande:

    Jag kan ingenting om de nuvarande reglerna om föräldrapenning så därför får du ta mitt svar för vad det är.

    Om ni är överens om att du ska ta hand om barnen på heltid trots att ni separerar så ser jag det som att det är ditt jobb. Dvs du ska ha en inkomst plus pension som motsvarar din normala lön. Ett ytterligare problem är ju om du kommer vara/varit hemma så länge att du förlorar SGI. Detta måste då kompenseras. Dessutom kommer du förmodligen ha svårt att ta dig tillbaka till arbetsmarknaden efter flera års frånvaro.

    Min slutsats är att du är föräldraledig i 6 månader efter att den ny bebisen har fötts. Därefter börjar du jobba och din fd är föräldraledig. All ekonomisk olikhet from nu och tom dess får han kompensera.

    Tänk om, tänk rätt!


    Jag förlorar ingen sgi på att vara fl.

    Känns fel att ha delat boende med så små barn. Du tänker då att bebisen i princip får en ny förälder när hen är 6 månader?
Svar på tråden Hur mycket i underhåll?