Inlägg från: Anonym (Orolig anhörig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig anhörig)

Hur kan man hjälpa en missbrukare

Min pappa är drogmissbrukare och missbrukar mest amfetamin. Detta tar han även i röven och skjuter upp.

Men han bor med mina syskon och dom får inte bort honom. Han vägrar hjälp. Hur kan man gå tillväga? Socialen vägrar hjälpa.

Han är skrämmande och mina syskon mår psykiskt dåligt av att se honom och hans sjuka saker han gör!

Vi måste hjälpa honom. Ialla fall då ut honom ur deras hem.

Att prata med honom fungerar inte.

• Svar på tråden Hur kan man hjälpa en missbrukare
    Anonym (Fröken Lind) skrev 2020-07-26 10:17:18 följande:

Ts, du kan inte hjälpa din pappa om han inte själv tycker han har några problem eller är motiverad, Hur gamla är dina småsyskon som måste bo med honom? Om de är minderåriga är det soc man anmäler till, men då gäller det deras hemsituation som man anmäler och inte pappans situation. 

Dom är myndiga.

Man känner sig hjälplös. Familjen kan inte kasta ut honom. Han behöver hjälp.
    Anonym (Soc.) skrev 2020-07-26 10:34:50 följande:

Du kan inte tvinga bort någon ur sitt hem Pga att denne missbrukar. Om andra vuxna som missbrukaren bor med är missnöjda med situationen får dessa flytta.

Om dina syskon inte är vuxna är läget annat.

Nån mor med i bilden?

Det är inte ens hans hus. Det är min mammas hus som hon gav till mina syskon. Så mina syskon flyttade in och sen kom pappa dit för hans fru lämnade honom. Han skulle bara bo där ett tag men han tror att det är hans hus och dom får inte ut honom. Dom har sagt att han måste flytta! Men han vägrar.

Ja jurist kan man tala med. De gjorde ett avtal skriftligt att om det förekommer droger så åker han ut med omedelbar verkan.

Verkar inte finnas så mycket mer att göra än att slänga ut han på gatan, det var detta vi ville undvika.

Vi är otroligt rädda. Vill inte att han ska bli hemlös, utan tak och mat. Vi tror att han kommer ta livet av sig iså fall. Han har försökt förut.

Ingen ska behöva bo på gatan. Vi vill bara hjälpa honom.

Såklart att man vill ta hand om sina älskade. Sin familj.

Min pappa är världens finaste människa som nykter. Droger förstör honom helt.

Vi saknar våran pappa och lär aldrig få tillbaka honom. Mamma önskar han bara döden för han kommer aldrig förändras. Han är också sjuk, drogerna har förstört honom. Han hostar och spyr blod och det kommer stora blodklumpar ur analen. Han har värk i kroppen och fötterna och fingrarna är blåa.

Svar på tråden Hur kan man hjälpa en missbrukare