• Anonym (Orolig anhörig)

    Hur kan man hjälpa en missbrukare

    Min pappa är drogmissbrukare och missbrukar mest amfetamin. Detta tar han även i röven och skjuter upp.

    Men han bor med mina syskon och dom får inte bort honom. Han vägrar hjälp. Hur kan man gå tillväga? Socialen vägrar hjälpa.

    Han är skrämmande och mina syskon mår psykiskt dåligt av att se honom och hans sjuka saker han gör!

    Vi måste hjälpa honom. Ialla fall då ut honom ur deras hem.

    Att prata med honom fungerar inte.

  • Svar på tråden Hur kan man hjälpa en missbrukare
  • Anonym (Fröken Lind)

    Ts, du kan inte hjälpa din pappa om han inte själv tycker han har några problem eller är motiverad, Hur gamla är dina småsyskon som måste bo med honom? Om de är minderåriga är det soc man anmäler till, men då gäller det deras hemsituation som man anmäler och inte pappans situation. 

  • Anonym (smiley)

    Det är per definition bara möjligt att hjälpa någon som vill ha hjälp. Vill din pappa inte ha hjälp så finns det inget någon kan göra.

    Även om pappan inte vill ha hjälp så vill dina syskon förmodligen ha hjälp. Så är det någon du ska försöka hjälpa så är det dem. Hur gamla är de? Är de omyndiga?

  • Anonym (Soc.)

    Du kan inte tvinga bort någon ur sitt hem Pga att denne missbrukar. Om andra vuxna som missbrukaren bor med är missnöjda med situationen får dessa flytta.

    Om dina syskon inte är vuxna är läget annat.

    Nån mor med i bilden?

  • Anonym (Orolig anhörig)
    Anonym (Fröken Lind) skrev 2020-07-26 10:17:18 följande:

    Ts, du kan inte hjälpa din pappa om han inte själv tycker han har några problem eller är motiverad, Hur gamla är dina småsyskon som måste bo med honom? Om de är minderåriga är det soc man anmäler till, men då gäller det deras hemsituation som man anmäler och inte pappans situation. 


    Dom är myndiga.

    Man känner sig hjälplös. Familjen kan inte kasta ut honom. Han behöver hjälp.
  • Anonym (Orolig anhörig)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-07-26 10:34:50 följande:

    Du kan inte tvinga bort någon ur sitt hem Pga att denne missbrukar. Om andra vuxna som missbrukaren bor med är missnöjda med situationen får dessa flytta.

    Om dina syskon inte är vuxna är läget annat.

    Nån mor med i bilden?


    Det är inte ens hans hus. Det är min mammas hus som hon gav till mina syskon. Så mina syskon flyttade in och sen kom pappa dit för hans fru lämnade honom. Han skulle bara bo där ett tag men han tror att det är hans hus och dom får inte ut honom. Dom har sagt att han måste flytta! Men han vägrar.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Orolig anhörig) skrev 2020-07-26 10:37:39 följande:

    Det är inte ens hans hus. Det är min mammas hus som hon gav till mina syskon. Så mina syskon flyttade in och sen kom pappa dit för hans fru lämnade honom. Han skulle bara bo där ett tag men han tror att det är hans hus och dom får inte ut honom. Dom har sagt att han måste flytta! Men han vägrar.


    Då går de vidare med en formell vräkning via kronofogden. Först en skriftlig notis om vräkning och rimlig tid att flytta. Om han då inte flyttat ansöker man om avhysning via kronofogden. Antar att han är skriven på adressen?
  • Anonym (Kontakta jurist)
    Anonym (Orolig anhörig) skrev 2020-07-26 10:37:39 följande:
    Det är inte ens hans hus. Det är min mammas hus som hon gav till mina syskon. Så mina syskon flyttade in och sen kom pappa dit för hans fru lämnade honom. Han skulle bara bo där ett tag men han tror att det är hans hus och dom får inte ut honom. Dom har sagt att han måste flytta! Men han vägrar.
    Ok, men då är detta en juridisk fråga. Om din mamma fortfarande äger huset, så är det hon som får se till att pappan flyttar (om hon vill att han flyttar, vill säga). Jag tycker att hon ska vända sig till en jurist för att få veta vilka hennes möjligheter är. Kanske kan hon byta lås på huset vid något tillfälle då pappan inte är där, men jag skulle inte göra något innan jag pratat med jurist. Sedan kan man ju alltid polisanmäla pappan för droginnehav också.

    Att få pappan att sluta med droger är den långsamma och svåra lösningen på problemet. Som flera andra har påpekat, så kan man inte hjälpa någon som inte vill bli hjälpt. Och även om han vill ha hjälp, så är vägen till drogfrihet som sagt lång och svår. Det viktiga är ju att få bort pappan ur huset snarast möjligt, eftersom hans barn inte vill bo med en missbrukare.
  • Anonym (Kontakta jurist)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-07-26 10:42:57 följande:
    Då går de vidare med en formell vräkning via kronofogden. Först en skriftlig notis om vräkning och rimlig tid att flytta. Om han då inte flyttat ansöker man om avhysning via kronofogden. Antar att han är skriven på adressen?
    Jag tänkte också först skriva något om avhysning och Kronofogden, men om jag fattar saken rätt, så har pappan inget kontrakt, utan bor bara där ändå. Kan man ändå få hjälp med vräkning/avhysning av Kronofogden?
  • Anonym (smiley)
    Anonym (Kontakta jurist) skrev 2020-07-26 10:52:11 följande:

    Jag tänkte också först skriva något om avhysning och Kronofogden, men om jag fattar saken rätt, så har pappan inget kontrakt, utan bor bara där ändå. Kan man ändå få hjälp med vräkning/avhysning av Kronofogden?


    Det spelar ingen roll. Tror det är vägen att gå i vilket fall.
  • Anonym (Orolig anhörig)

    Ja jurist kan man tala med. De gjorde ett avtal skriftligt att om det förekommer droger så åker han ut med omedelbar verkan.

    Verkar inte finnas så mycket mer att göra än att slänga ut han på gatan, det var detta vi ville undvika.

    Vi är otroligt rädda. Vill inte att han ska bli hemlös, utan tak och mat. Vi tror att han kommer ta livet av sig iså fall. Han har försökt förut.

    Ingen ska behöva bo på gatan. Vi vill bara hjälpa honom.

Svar på tråden Hur kan man hjälpa en missbrukare