Inlägg från: Anonym (smiley) |Visa alla inlägg
  • Anonym (smiley)

Hur kan man hjälpa en missbrukare

Det är per definition bara möjligt att hjälpa någon som vill ha hjälp. Vill din pappa inte ha hjälp så finns det inget någon kan göra.

Även om pappan inte vill ha hjälp så vill dina syskon förmodligen ha hjälp. Så är det någon du ska försöka hjälpa så är det dem. Hur gamla är de? Är de omyndiga?

• Anonym (smiley)
    Anonym (Kontakta jurist) skrev 2020-07-26 10:52:11 följande:

Jag tänkte också först skriva något om avhysning och Kronofogden, men om jag fattar saken rätt, så har pappan inget kontrakt, utan bor bara där ändå. Kan man ändå få hjälp med vräkning/avhysning av Kronofogden?

Det spelar ingen roll. Tror det är vägen att gå i vilket fall.
  • Anonym (smiley)
    Anonym (Välfärd2020?) skrev 2020-07-26 11:44:47 följande:

Är det inte just sådant här vi har sociala myndigheter för?

Vem ska annars hjälpa syskonen (och pappan)? Att göra honom hemlös är ju ett jävligt tungt beslut.

Alla vuxna ansvarar för sitt eget liv. Syskonen tar hand om sig själva och pappan tar hand om sig själv.

Syskonen kan inte göra pappan bostadslös. Han är redan det. Tack vare sig själv. Han kan inte tränga sig på andra. Det är hans ansvar att hitta en egen bostad precis som det är för andra vuxna.
  • Anonym (smiley)
    Anonym (Välfärd2020?) skrev 2020-07-26 11:54:41 följande:

Och om barnen anlitar kronofogden för vräkning och pappan blir hemlös. Vad kan de då göra för att hjälpa honom?

Tror de flesta kommuner har tak över huvudet-garanti. Det innebär att ingen behöver sova utomhus. Man blir anvisad ett enklare boende typ härbärge, vandrarhem eller hotell.
  • Anonym (smiley)
    Anonym (Kontakta jurist) skrev 2020-07-26 11:29:47 följande:

Jag förstår att ni bryr er om honom och oroar er. Jag har två förslag:

1. Syskonen ställer ett ultimatum: antingen söker han hjälp för sit drogmissbruk eller så åker han ut.

2. Syskonen ser sig om efter annat boende snarast. Sedan är det upp till mamman om hon vill sälja huset eller låta honom bo kvar.

Det är syskonens hus.
  • Anonym (smiley)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-07-26 12:06:47 följande:

Som missbrukare tiilhör han den särskilt utsatta grupp dör socialtjänsten faktiskt har ansvar att hjälpa till med boende i någon form. Brukar krävas att man också tar emot insatser för att komma till rätta med sitt missbruk.

Innebär det att missbrukare som ej vill sluta med sitt missbruk inte erbjuds tak över huvudet?
Svar på tråden Hur kan man hjälpa en missbrukare