• Anonym (Orolig anhörig)

Hur kan man hjälpa en missbrukare

Min pappa är drogmissbrukare och missbrukar mest amfetamin. Detta tar han även i röven och skjuter upp.

Men han bor med mina syskon och dom får inte bort honom. Han vägrar hjälp. Hur kan man gå tillväga? Socialen vägrar hjälpa.

Han är skrämmande och mina syskon mår psykiskt dåligt av att se honom och hans sjuka saker han gör!

Vi måste hjälpa honom. Ialla fall då ut honom ur deras hem.

Att prata med honom fungerar inte.

• Svar på tråden Hur kan man hjälpa en missbrukare
  • Anonym (Orolig anhörig)

Såklart att man vill ta hand om sina älskade. Sin familj.

Min pappa är världens finaste människa som nykter. Droger förstör honom helt.

Vi saknar våran pappa och lär aldrig få tillbaka honom. Mamma önskar han bara döden för han kommer aldrig förändras. Han är också sjuk, drogerna har förstört honom. Han hostar och spyr blod och det kommer stora blodklumpar ur analen. Han har värk i kroppen och fötterna och fingrarna är blåa.

• Anonym (Kontakta jurist)
    Anonym (smiley) skrev 2020-07-26 10:55:22 följande:

Det spelar ingen roll. Tror det är vägen att gå i vilket fall.

Hur vet du det?
    Anonym (Orolig anhörig) skrev 2020-07-26 11:10:58 följande:

Såklart att man vill ta hand om sina älskade. Sin familj.

Min pappa är världens finaste människa som nykter. Droger förstör honom helt.

Vi saknar våran pappa och lär aldrig få tillbaka honom. Mamma önskar han bara döden för han kommer aldrig förändras. Han är också sjuk, drogerna har förstört honom. Han hostar och spyr blod och det kommer stora blodklumpar ur analen. Han har värk i kroppen och fötterna och fingrarna är blåa.

Jag förstår att ni bryr er om honom och oroar er. Jag har två förslag:

1. Syskonen ställer ett ultimatum: antingen söker han hjälp för sit drogmissbruk eller så åker han ut.

2. Syskonen ser sig om efter annat boende snarast. Sedan är det upp till mamman om hon vill sälja huset eller låta honom bo kvar.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Kontakta jurist) skrev 2020-07-26 10:52:11 följande:

Jag tänkte också först skriva något om avhysning och Kronofogden, men om jag fattar saken rätt, så har pappan inget kontrakt, utan bor bara där ändå. Kan man ändå få hjälp med vräkning/avhysning av Kronofogden?

Ja. Även om han inte har ett kontrakt så är det hans stadigvarande boende.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Orolig anhörig) skrev 2020-07-26 11:04:30 följande:

Ja jurist kan man tala med. De gjorde ett avtal skriftligt att om det förekommer droger så åker han ut med omedelbar verkan.

Verkar inte finnas så mycket mer att göra än att slänga ut han på gatan, det var detta vi ville undvika.

Vi är otroligt rädda. Vill inte att han ska bli hemlös, utan tak och mat. Vi tror att han kommer ta livet av sig iså fall. Han har försökt förut.

Ingen ska behöva bo på gatan. Vi vill bara hjälpa honom.

Ni hjälper inte, utan möjliggör att han kan fortsätta missbruka i lugn och ro. Medberoende.
  • Anonym (Välfärd2020?)
    Anonym (Orolig anhörig) skrev 2020-07-26 10:05:31 följande:

Min pappa är drogmissbrukare och missbrukar mest amfetamin. Detta tar han även i röven och skjuter upp.

Men han bor med mina syskon och dom får inte bort honom. Han vägrar hjälp. Hur kan man gå tillväga? Socialen vägrar hjälpa.

Är det inte just sådant här vi har sociala myndigheter för?

Vem ska annars hjälpa syskonen (och pappan)? Att göra honom hemlös är ju ett jävligt tungt beslut.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Välfärd2020?) skrev 2020-07-26 11:44:47 följande:

Vem ska annars hjälpa syskonen (och pappan)? Att göra honom hemlös är ju ett jävligt tungt beslut.

Vad ska socialtjänsten göra? Vi kan inte tvinga ut nån från sitt hem. Finns inget sådant lagutrymme. Och behandlingsinsatser måste vederbörande själv vilja ta emot.
    Anonym (Soc.) skrev 2020-07-26 11:32:47 följande:
    Ja. Även om han inte har ett kontrakt så är det hans stadigvarande boende.
    Ok, då kan mamman skicka en ansökan om avhysning till Kronofogden.
  • Anonym (smiley)
    Anonym (Välfärd2020?) skrev 2020-07-26 11:44:47 följande:

Alla vuxna ansvarar för sitt eget liv. Syskonen tar hand om sig själva och pappan tar hand om sig själv.

Syskonen kan inte göra pappan bostadslös. Han är redan det. Tack vare sig själv. Han kan inte tränga sig på andra. Det är hans ansvar att hitta en egen bostad precis som det är för andra vuxna.
  • Anonym (Välfärd2020?)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-07-26 11:48:37 följande:
    Vad ska socialtjänsten göra? Vi kan inte tvinga ut nån från sitt hem. Finns inget sådant lagutrymme. Och behandlingsinsatser måste vederbörande själv vilja ta emot.
    Och om barnen anlitar kronofogden för vräkning och pappan blir hemlös. Vad kan de då göra för att hjälpa honom?
Svar på tråden Hur kan man hjälpa en missbrukare