• Anonym (Emma)

    Vad kan personen ha för diagnos?

    Har en person som har samma fritidsaktivitet som jag och ibland hjälper till där extra. Personen har problematik och diagnoser som hon absolut inte vill prata om. (Säger att hon har men ingen får veta vad eller hur vi kan stötta) Dock märker jag och många andra att det blir stora problem så skulle behöva bolla lite vad det kan vara för att se hur vi kan hjälpa henne. Såhär upplever vi henne

    Tar extremt lång tid på sig att göra allt, liksom fastnari saker. Att svabba ett litet golv kan ta en timme

    Svårt att förstå instruktioner, ställer ofta följdfrågor som är totalt irrelevanta. Trots att vi försöker ligga steget före.

    Trippelkolla se saker är en underdrift, oftast är Messenger full när hon frågar samma sak om och om igen

    Extremt paranoid, hälsar man inte extremt glatt på henne och pratar en stund är hon säker på att alla hatar henne

    Får ofta för sig att ingen gillar henne, kan vara en blick, att man hälsat för kort. Då får hon tokångest och gråter och skriker att vi alla hatar henne och att vi inte vill se henne.

    Får utbrott eller gråter om något är det minsta stressat.

    Allt skall göras extremt noga, skall hon tex tvätta ett golv så tar det inte bara en timme utan en halv flaska Ajax går åt varje gång. Oavsett vad hon gör så blir det dyrt för oss andra (nu gäller det dyrare saker än Ajax, men exemplet är detsamma).

    Försöker man prata med henne kring detta har hon alltid samma mantra ?jag gör så gott jag kan, menar bara väl?. Ibland känns det som att så är det, ibland som ett mantra för att slippa ta något som helst ansvar för sitt beteende. Att ställa sig och gråta och böla som vuxen att ingen gillar henne skapar ju en ganska jobbig stämning för alla. Jag jobbar med personer med diagnoser men nån som henne har jag inte träffat förr. Försökt ligga steget före men det blir som att hon blir ett extra barn. Och jag har redan barn, jobbar med funktionsnedsatta och är redan stressad som bara den. Känner att jag inte orkar med henne alls utan behöver få vara ifred när jag utövar min fritidsaktivitet.

  • Svar på tråden Vad kan personen ha för diagnos?
  • Anonym (Alexandra)

    Min svägerska (25år) är precis sådär och lite till..

    Hon har diagnosen ADD som hon fick i tidig tonår. Men vi misstänker något mer men hon vägrar prata om allt som kan vara negativt ( allt kan bli negativt ur hennes vinkel).

  • Anonym (Emma)
    Anonym (Alexandra) skrev 2020-07-26 14:20:54 följande:

    Min svägerska (25år) är precis sådär och lite till..

    Hon har diagnosen ADD som hon fick i tidig tonår. Men vi misstänker något mer men hon vägrar prata om allt som kan vara negativt ( allt kan bli negativt ur hennes vinkel).


    På vilket sätt påminner hon om ?min person?? På alla plan?
  • Anonym (C)

    Det låter som mindervärdeskomlex och någon personlighetsstörning, borderline kanske?

  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Emma) skrev 2020-07-26 14:33:21 följande:

    På vilket sätt påminner hon om ?min person?? På alla plan?


    På alla plan du beskrev.
  • Anonym (FF)

    Det låter som autism eller intellektuell funktionsnedsättning när man har så svårt att tolka omgivningen korrekt och dessutom "loopa" så både vad gäller enkla göromål och samspel. Enligt min erfarenhet av funktionsnedsättningar och psykiatriska diagnoser.

  • Anonym (J)

    Går det att helt enkelt lätta hennes arbetsbörda och se till att hon inte har uppgifter som hon ändå inte klarar av?

  • Anonym (Emma)
    Anonym (FF) skrev 2020-07-26 14:57:36 följande:

    Det låter som autism eller intellektuell funktionsnedsättning när man har så svårt att tolka omgivningen korrekt och dessutom "loopa" så både vad gäller enkla göromål och samspel. Enligt min erfarenhet av funktionsnedsättningar och psykiatriska diagnoser.


    Tänker också åt Autismhållet. Men kanske även nåt tvång- att dubbelkolla 20 gånger. Vi kommunicerar ju mycket på Messenger så undrar man om en tid är det ju bara att kolla den. Inte fråga samma sak 20 gånger igen.

    Även inne på nån paranoid PS... att alla alltid hatar henne hela tiden. Tvärtom har alla varit mycket stöttande och inkluderande. Tills hon började gråta och skrika över ingenting. Är som att hon letar efter saker som gör att vi skulle hata henne... minsta blick, minsta att nån har brått, minsta tillsägelse/påminnelse om något... saker som en vanlig människa inte skulle reagerat över.
  • Anonym (FF)
    Anonym (Emma) skrev 2020-07-26 15:01:42 följande:

    Tänker också åt Autismhållet. Men kanske även nåt tvång- att dubbelkolla 20 gånger. Vi kommunicerar ju mycket på Messenger så undrar man om en tid är det ju bara att kolla den. Inte fråga samma sak 20 gånger igen.

    Även inne på nån paranoid PS... att alla alltid hatar henne hela tiden. Tvärtom har alla varit mycket stöttande och inkluderande. Tills hon började gråta och skrika över ingenting. Är som att hon letar efter saker som gör att vi skulle hata henne... minsta blick, minsta att nån har brått, minsta tillsägelse/påminnelse om något... saker som en vanlig människa inte skulle reagerat över.


    Har haft en sådan kollega. Är klockren aspergirl men också med mkt tvång och alltid ett utsatt offer i varenda diskussion, varenda liten mikrofråga. Jag sa upp mig. Då lever jag ändå med familjemedlemmar med bl.a autism och OCD, men det kommer inte i närheten av hur den här personen "gav sig på" oss andra med sin offerroll.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (J) skrev 2020-07-26 15:01:03 följande:

    Går det att helt enkelt lätta hennes arbetsbörda och se till att hon inte har uppgifter som hon ändå inte klarar av?


    Hon hjälper inte mig längre alls, däremot en annan person. Så känner att jag lämnar det där. Men får alltid en dålig magkänsla när hon är där.

    Jag var tydligen sjuk i huvudet och allt möjligt när jag tyckte att jag inte orkade mer. Och i samband med det hjälper hon inte mig längre
  • Anonym (Qyy45)

    Hur är personen anställd, är det en "vanlig" anställning eller någon form av praktik eller arbetsträning el dyl?

    Det låter som att hon skulle behöva en handledare som alltid kan vara med o stötta henne så att hon inte låser sig.

    Har ni pratat med chefen om att det inte funkar så bra.

    Det känns som att hon mer blir ett irritationsmoment än en arbetskamrat, vilket måste vara frustrerande för er alla.

Svar på tråden Vad kan personen ha för diagnos?