• Tue 28 Jul 2020 19:09
    290 visningar
    14 svar
    14
    290

    Hur viktigt är det med hemförsäkring?

    Hej!

    När jag kom flyttade så fick jag ett ekonomisk problem. Detta gjorde att jag skippade skaffa hemförsäkring och prioterade annat tills jag fick stabil ekonomi tänkte jag för mig själv. Men därefter har jag abra inte orkat skaffa sådant. Hur viktigt är det me dhemförsäkring? VAD GÖR DEM?

    Jag tänkte skaffa Ica Hemförsäkring. Tips på annat hemförsäkring är jag inte intresserad av. Utan jag vill bara höra vad fördelen är? Varför skall man ha det?

  • Svar på tråden Hur viktigt är det med hemförsäkring?
  • S23
    Tue 28 Jul 2020 19:12
    #1

    Skaffa förlamning nu!

    Om det börjar brinna i din lägenhet pga att du exempelvis glömt spisplatta på och resten av fastigheten skadas så kommer du få stå för fastighetsägarens självrisk. Har du hemförsäkring så står försäkringen för detta.

    Utan hemförsäkring kan du med otur hamna i en situation med stora skulder

  • S23
    Tue 28 Jul 2020 19:13
    #2
    S23 skrev 2020-07-28 19:12:46 följande:

    Skaffa förlamning nu!

    Om det börjar brinna i din lägenhet pga att du exempelvis glömt spisplatta på och resten av fastigheten skadas så kommer du få stå för fastighetsägarens självrisk. Har du hemförsäkring så står försäkringen för detta.

    Utan hemförsäkring kan du med otur hamna i en situation med stora skulder


    Hemförsäkring ska det naturligtvis stå
  • Tue 28 Jul 2020 19:13
    #3

    Extremt viktigt tycker jag.
    Om du bor i hyresrätt/bostadsrätt och tex glömmer en gryta på spisen och det börjar brinna så har du själv orsakat branden = du kommer få betala vad det kostar att renovera/bygga upp både din egen och grannarnas boende om branden sprider sig.

    Så du riskerar inte bara att bli av med dina egna möbler och grejor, utan att behöva betala alla grannarnas grejor+möbler + vad det kostar att bygga upp hela huset igen!

    Googla lite vad det innebär...

  • Pilsne­r
    Tue 28 Jul 2020 19:13
    #4
    RenLuft skrev 2020-07-28 19:09:59 följande:

    Hej!

    När jag kom flyttade så fick jag ett ekonomisk problem. Detta gjorde att jag skippade skaffa hemförsäkring och prioterade annat tills jag fick stabil ekonomi tänkte jag för mig själv. Men därefter har jag abra inte orkat skaffa sådant. Hur viktigt är det me dhemförsäkring? VAD GÖR DEM?

    Jag tänkte skaffa Ica Hemförsäkring. Tips på annat hemförsäkring är jag inte intresserad av. Utan jag vill bara höra vad fördelen är? Varför skall man ha det?


    För att inte bli hemlös om huset du bor i brinner upp, eller liknande. Hyresvärden har inget ansvar i sådana fall utan det är hemförsäkringen som räddar dig i nöden.

  • Tue 28 Jul 2020 19:14
    #5

    Eller iallafall alla grannars självrisker + fastighetens självrisk.
    Och det är ingen vanlig liten självrisk på ett sådant hus...

  • Tue 28 Jul 2020 19:22
    #6

    Att det är viktigt med hemförsäkring, kan grannen ovanför mig intyga (för hon hade det inte.) 


    En dag upptäckte jag konstiga bubblor i innertaket i min lägenhet. Det visade sig att ett rör hade gått sönder hos grannen ovanför mig. Hon märkte ingenting, eftersom det var under badkaret på något vis, men vattnet forsade i alla fall ner genom hennes golv och in i mitt tak. De var tvungna att riva hela hennes badrum och sätta in avfuktare i både mitt badrum och i hennes, innan de kaklade om hennes badrum och målade om mitt badrumstak. Dessvärre saknade hon hemförsäkring och fick slanta upp nästan 300.000 kronor för det där. Hade hon haft hemförsäkring, så hade det bara kostat henne självrisken som låg på en tusenlapp.

  • Tue 28 Jul 2020 19:34
    #7

    De viktigaste anledningarna är redan nämnda. Utöver det brukar de också innehålla rättskydd, ansvarsförsäkring, reseförsäkring mm.

    (Har inte koll specifikt icas)

  • Tue 28 Jul 2020 19:35
    #8

    Och kan vara krav från både hyresvärd och huslån.

  • Tue 28 Jul 2020 19:52
    #9

    Väldigt viktigt.

  • Tue 28 Jul 2020 20:18
    #10

    Rätt dumt att inte ha om det brinner...

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/utan-socialen-hade-vi-fatt-bo-pa-gatan


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /Themis
  • Tue 28 Jul 2020 20:18
    #11

    När det brann hemma hos mig (en ny lampa fick kortslutning) och när det var inbrott, tyckte jag det var väldigt bra med hemförsäkring.

  • Tue 28 Jul 2020 20:48
    #12

    Ja, det är bara att sälla sig i kören.

    Själv fick jag ett lägenhetsförråd uppbrutet och länsat. I förrådet (väl gömt så det var inte därför de valde mitt förråd, utan det valde de för att förådet är placerat längst in och bakom ett hörn, så ostört värre) stod tavlor värda närmare 70 papp (enligt försäkringbolaget), som jag alltså blev av med. 


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • compli­cit
    Tue 28 Jul 2020 23:01
    #13

    Väldigt viktigt! När jag var ung och dum och inte hade hemförsäkring brann grannens lägenhet ner. Jag hade sådan ångest tills allt var släckt och det var ren tur att branden inte spred sig. Skaffade hemförsäkring dagen efter och har aldrig mer varit utan.

    En hemförsäkring behöver inte vara alls dyr, du kan ringa runt lite olika ställen och ta reda på vad de kostar och vad de ersätter och vad självrisken ligger på. Om du jobbar och är med i facket kan det hända att du redan har en hemförsäkring då det kan ingå.

  • Wed 29 Jul 2020 00:03
    #14

    Skaffa hemförsäkring direkt!

    Jag har haft ICAs och kan rekommendera den.

Svar på tråden Hur viktigt är det med hemförsäkring?