• eleo95

    Arv - kan barnet han gav bort ärva fortfarande

    Hej,

    Kag vill skulle vilja ställa en fråga som handlar om arv och vem som har rätt till den.

    Min partner och en annan tjej blev med barn för flera år sedan av olyckhändelse som han träffade på en krog, och han gav tjejen ensam vårdnard till barnet då han ville ej ha barnet som hon beslöt sig att behålla trots han bad henne om abort.

    I vilket fall, jag undrar om det barnet kommer få ärva något av honom om han dör en dag eller om min partner kan förhindra att det barnet får mindre eller ingenting alls.

    Han har inte haft kontakt med det barnet sen barnet föddes mer än 3-5 gånger som max som nyfödd. Barnet är nu 8 år gammal. Utan enda anknytningen han har är underhållet han betalar för barnet.

    För min partner och jag vill ha barn inom kort och jag grubblar alltid om den frågan om ärvet. För jag vill ej det ska bli komplicerat när vi har barn.

    OBS!! Och nej jag tänker ej på pengar utan jag vill ej bara att mitt framtida barn ska få en chock om någon annan kallas in och kräver pengar.

    Mvh,

    "Grubblaren"

  • Svar på tråden Arv - kan barnet han gav bort ärva fortfarande
  • Fjäril kär

    Vårdnaden har inget att göra med arvsrätt. Det är faderskapet som styr arvsrätt. Har han skrivit under faderskapet och står som barnets biologiska pappa så är barnet arvsberättigat.

    Skulle däremot en annan man adoptera barnet så upphävs rätten till arv. Då kan barnet bara ärva om din partner skriver det i sitt testamente.

  • Moniqe1979

    min pappa har alldrig känt till sin far men blev kallad till boupprättning. "bästa arvet" var inte något ekonomiskt utan att han fick 5 halvsyskon helt plötsligt, de var såklart chockade då de inte vetat om att han existerade (äldsta visste men inte resten) 


    mitt råd är att om ni får gemensamma barn låta dem veta att de har ett halvsyskon som pappa aldrig haft kontakt med och gör itne anledningen mer komplicerad än att det barnets mamma och pappa tyckte det skulle vara bäst så.

  • Anonym (C)

    Har han alltså seriöst gått i typ 9 år utan att ens tänka på arvsfrågan och skrivit ett testamente? Som det är nu ärver ju barnet allt.

    Dålig stil av honom att inte ha någon kontakt med barnet. Nu är ju barnet så pass stor att det säkert har en egen mobil så han skulle kunna ha kontakt med barnet utan att prata så mycket med mamman. Han har ju ändå på ett sätt valt att skaffa barn i och med att han inte skyddat sig och antagligen inte använt kondom.

  • Anonym (L)

    Är du säker på att det är smart att skaffa barn med honom..? Han verkar inte ha några vettiga värderingar.

  • Annita

    Jag tycker det är väldigt oattraktivt med män som inte tar ansvar för barn de satt till världen. På sätt och vis tycker jag att det här barnet är extra värd att ärva, som kompensation för en usel far.

  • hawthorne

    Man ska aldrig döma någon ohörd.

    Varför har han inte haft någon kontakt med sitt barn?

  • Annita
    hawthorne skrev 2020-07-30 09:10:04 följande:

    Man ska aldrig döma någon ohörd.

    Varför har han inte haft någon kontakt med sitt barn?


    TS skrev ju att han inte ville ha barnet pga olyckshändelse. Vilka orsaker att inte ha kontakt med sitt barn tycker du är legitima? Jag kan inte komma på en enda faktiskt.
  • FuckGoggleAskMe

    Barnet han gav bort? Du menar barnet han struntade i? Låter ju inte så frestande att skaffa barn med honom ... Men ok, de barn han har när går bort (där faderskapet är fastställt) får dela lika på arvet mellan sig. Om tre barn - 1/3 till vart barn, utan testamente.

    Han kan testamentera bort 50% av sina ägodelar till valfri person eller organisation, då skulle de tre barnen få 1/6 var i laglott av det totala, dvs 1/3 av 50%.

  • Anonym (.)

    1. Jag skulle aldrig bli tillsammans med någon som övergivit sitt barn. Väldigt oattraktiv "egenskap".

    2. OM ni skaffar barn ihop tycker jag att era barn ska få veta om sitt syskon, de behöver inte veta hela historien om varför men i alla fall att barnet existerar.

    3. Man kan inte göra sina barn helt utan arv.

Svar på tråden Arv - kan barnet han gav bort ärva fortfarande