• RenLuft

    Varför förlorar min Skvättiväg sin färg?

    Min Skvättiväg som verkade så frisk, börjar ändra sin färg till mer gul aktig. Det är några blad som förlorat sin färg och ändrar sig till gula. Varför blir det såhär?

    Behöver den näringpinnar, samt byta jord?

    Den får tillräcklig med ljus och jag vattnar den inte för tok för mycket. Jag har haft den lite mer än ett år, tror jag. Och den har hållit sig frisk och fin. Det är nu som den börjar ändra sin färg. Jag vill inte att den skall dö eller må dåligt!

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Varför förlorar min Skvättiväg sin färg?
  • RenLuft

    Åhhh...Är det ingen som har något svar? :(

    En blad lossnade och den var inte ens hel gul.

    HJÄLP, SNÄLLA!

  • 100wfs

    Gula blad brukar oftast bero på övervattning. Men kan också vara något annat, dock behöver jag mer info för att utesluta dom grejerna. När planterade du om den senast? Hur mycket ljus får den? 

  • RenLuft
    100wfs skrev 2020-07-30 17:58:56 följande:

    Gula blad brukar oftast bero på övervattning. Men kan också vara något annat, dock behöver jag mer info för att utesluta dom grejerna. När planterade du om den senast? Hur mycket ljus får den? 


    Den får mycket ljus. Jag har inte planterat om den senast jag köpte den. SÅ den har kvar sin plastkruka. Jag tror jag köpte den förra året. Den har fått stora blad och jag tror att längden har ökat någon cm. Jag vet inte om krukan är trång. Jag vet inte hur stor kruka jag skall köpa.

    Förlorar jorden sin näring till slut? Den kanske behöver ny kruka och får ny jord på köpet vilket är gott för växten? Samtidigt som jag tänker på näringspinnar? Skulle de tre saker hjälpa mycket?

    Jag vart lite ledsen och orolig! Jag älskar min växt!
  • MsFry

    Plantera i större kruka och vattna mindre. Den där växten ska torka upp mellan vattningarna.

  • 100wfs
    RenLuft skrev 2020-07-30 18:12:36 följande:
    Den får mycket ljus. Jag har inte planterat om den senast jag köpte den. SÅ den har kvar sin plastkruka. Jag tror jag köpte den förra året. Den har fått stora blad och jag tror att längden har ökat någon cm. Jag vet inte om krukan är trång. Jag vet inte hur stor kruka jag skall köpa.

    Förlorar jorden sin näring till slut? Den kanske behöver ny kruka och får ny jord på köpet vilket är gott för växten? Samtidigt som jag tänker på näringspinnar? Skulle de tre saker hjälpa mycket?

    Jag vart lite ledsen och orolig! Jag älskar min växt!
    Om du inte planterat om den sen du köpte den så behöver den nog ny jord; ja. Men öka inte krukstorleken för mycket, ta bara 1-2 storlekar större. Många gör misstaget att sätta i alldeles för stor kruka. Bättre att öka sakta, låta rötterna fylla den nya krukan och plantera om allt eftersom. 

    Det skulle kunna vara näringsbrist den lider av eftersom du säger att den vuxit på längden, då innebär de gula bladen att den successivt gör sig av med blad längst ner för att den inte orkar ha kvar dom samtidigt som den växer. 

    Du ska inte(!) börja ge näring när du planterat om den i ny jord, den nya jorden innehåller massor med näring så du kan börja ge näring först en stund efteråt (jag brukar vänta 1,5-2 månader). Personligen undviker jag näringspinnar (svårt att veta hur mycket/lite näring växten faktiskt får) utan använder bara flytande näring. På vintern får i princip inga av mina växter näring eftersom det är mycket mindre ljus och växterna går in i vila och slutar växa så mycket. 
  • RenLuft

    Okej, nu har den inte ändrat sin färg sedan jag bytte kruka + nytt jord. Dock en blad som redan höll på bli gul. Men sedan dess har ingen av färgändring skett. Jag snålar med vatten, för det var någon som sa något om övervattning. SÅ jag tar det lugnt.

    Däremot börjar alla blad titta nedåt. Jag vet inte om detta är tillfällighet, betyder något negativt så som den börjar dö eller vad som?

    Den lilla ''bebisen'' verkade inte alls trivas i sin nya kruka/jord och börjar dö. Men den står upp i alla fall. Men enda två bladen som den hade/har åkt ner...

    Vad är det för fel med min växt. Utifrån bilden: Tycker ni det ser ut som om den mår dåligt? Bladen börjar titta nedåt.

    Tack på förhand!

  • 100wfs
    RenLuft skrev 2020-08-05 14:22:26 följande:

    Okej, nu har den inte ändrat sin färg sedan jag bytte kruka + nytt jord. Dock en blad som redan höll på bli gul. Men sedan dess har ingen av färgändring skett. Jag snålar med vatten, för det var någon som sa något om övervattning. SÅ jag tar det lugnt.

    Däremot börjar alla blad titta nedåt. Jag vet inte om detta är tillfällighet, betyder något negativt så som den börjar dö eller vad som?

    Den lilla ''bebisen'' verkade inte alls trivas i sin nya kruka/jord och börjar dö. Men den står upp i alla fall. Men enda två bladen som den hade/har åkt ner...

    Vad är det för fel med min växt. Utifrån bilden: Tycker ni det ser ut som om den mår dåligt? Bladen börjar titta nedåt.

    Tack på förhand!


    Jag tycker du ska ha tålamod :) Vissa växter kan bli lite griniga när man byter kruka och jord, det är sällan dom visar sin tacksamhet med en gång utan tjurar ihop lite först. Ett annat vanligt misstag är att man planterar om, växten blir lite sur, man får panik och börjar tokvattna eller ösa på med näring som är dåligt för växten, istället för att bara ha is i magen. 

    Om bladen slokar för mycket så kan du behöva vattna lite mer. Du ser ut att ha den i lerkruka(?) och dom kan suga ut mer vätska och fukt än man tror.

    Dom bladen som tappats nu var antagligen redan "på väg" innan du bytte kruka, blad brukar inte falla så direkt efter en omplantering. 
  • RenLuft

    Jag bytte en kruka så fort jag fick den rekomendationen + nytt jord för ny näring. Jag köpte Blomjord.

    I början var det alldeles toppen. Den slutade tappa blad/färg och såg allmänt piggare ut. Bladen var inte ned sjunkna.

    Jag vart så glad - Däremot så gjorde jag något fel där hela växten vart snett.

    Det här är som problemet börjande Jag tog nytt jord som vart över ändå och ''planterade'' om till samma kruka. Bara för att få hela växten rak.

    Därefter har bladenåterigen börjat sjunka. Jag har ingen aning om vad som är frågan om. Den såg ju så pigg ut när växten hamnade snett.

    Alla blad börjar sjunka. Jag tänkte det kan ju inte vara övervattning. Så jag körde ned fingret. Jag hade svårt att avgöra om det var fukt jag kände eller om det var det fräscha jorden. Eftersom det kändes så likt varandra. Jag vet inte alls vad jag skall göra och uppskattar alla vänliga inlägg, tips, råd och all nyttig info!

    Bladen på växten sjunker återigen. Varför?! :(

    En blad har hunnit gå bort och den ena byter färg och möjligtvis snart åker den också bort.

    Snälla hjälp mig!

    Tack på förhand!

Svar på tråden Varför förlorar min Skvättiväg sin färg?