• Anonym (M)

    Jag hatar barnvecka

    Jag och min dotter är halvt inflyttade till min pojkvän och hans tre barn vv. Vi är här nästan jämt och tanken är att vi bor här på heltid om några veckor. Jag vill verkligen flytta och min dotter trivs bra här också, och med honom och hans barn. Jag är lite orolig bara eftersom jag redan nu hatar barnveckan och tycker att den sniglar sig fram. Jag har absolut ingenting emot barnen. De är fina och snälla, tar hand om min dotter på ett bra sätt etc. Men ljudvolymen ibland är hemsk, de vaknar tidigt på morgonen, och det blir så fruktansvärt stökigt. När det bara är min dotter behövs det städas en gång i veckan, när alla är här städar och plockar och diskar jag hela tiden känns det som. Har inte tid till något annat nästan.

    dessutom ställs alla rutiner på ända till förmån för deras rutiner, och deras matvanor. Det är jag och min dotter som får anpassa oss eftersom vi flyttar in till dem och de är flera. Det funkar inte riktigt alltid. Gällande kvällsrutinerna så har jag och min dotter vanligtvis en bra rutin, som gör att hon kan varva ner innan sovdags och vet vad som komma skall. Middag-ev leka lite-städa undan-titta på tv och efter det tandborstning etc. Och fast läggningstid. Här har de inga såna rutiner, utan kan leka med hög ljudvolym ända till nattning. Det funkar inte för min dotter. Hon blir upptrissad och tar tid på sig att varva ner, dessutom blir tandborstning etc skrikigt och gapigt och jag behöver skälla på henne vilket jag inte tycker om och inte behöver göra annars. Barnveckan brukar hon somna vid 22 och då måste jag ligga hos henne för att inte hon ska springa in till någon och ingen annan in till henne. I vanliga fall så kan jag lämna henne vid 20. Så jag förlorar mycket kväll och egentid, vilket jag behöver extra av den veckan pga stressen. Städat blir det inte heller, eftersom inga såna rutiner finns här, så oftast ligger det kläder, skor, leksaker etc överallt att snubbla på, min dotter förlorar också den rutinen vi fått in kring det.

    Gällande matrutiner så är det oftast hans barns vilja som får gälla, korv, köttbullar, pizza och pannkakor hela veckan. Min mage klarar inte riktigt av det så uppe på det andra är jag ofta illamående hela den veckan. Min pojkvän tycker inte om att jag lagar något separat till mig om det inte funkar för mig. Han tycker att alla ska äta samma. De äter också lunch som huvudmål, och hoppar ibland över middag. Det är inte jag och min dotter vana vid, utan vi brukar göra motsatsen. Samma här så klarar inte min mage riktigt av det, dvs tung mat till lunch, och både jag och min dotter blir hungriga på kvällen utan riktig middag.

    Jag skulle önska att vi skulle diskutera de här sakerna innan. Men ofta är det så att han bestämmer något som passar utifrån hans barn, och jag kommer sen med min åsikt. Han hävdar då att jag inte kan anpassa mig och att barnens vilja ska gälla, förmodligen då hans barn eftersom han aldrig frågar vad som passar mitt barn.

    Uppe på detta så är han oftare sur och stressad och ger mindre närhet och ömhet under barnveckan. Vi har kyssts ordentligt en gång den här veckan och det är viktigt för mig. Ytterligare ett minus alltså.

    Det som är plus är att min dotter tycker att det är roligt att leka med hans barn, de tar fin hand om henne, jag blir glad av att se dem tillsammans, och som sagt tycker jag om hans barn och att umgås med dem. De är inte problemet, han är.

    Vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag pratar med honom men allt blir liksom två timmars diskussion. Att jag t.ex tyckte det inte passade så bra med grillat till lunch och ingen middag, utan att det skulle vara bättre med lätt lunch och tidig grillmiddag. Jag försökte underlätta genom att säga att jag sparar grillmat till mig och min dotter till senare, men då var jag krånglig och oanpassningsbar. Enklaste vore ju bara att suck it up känner jag och köra deras rutiner, mat etc. Så slipper man sura miner och diskussioner. Men det känns ju inte så kul för mig och min dotter att behöva ha det så varannan vecka när vi sedan innan har bra rutiner etc som förebygger onödig stress och illamående.

  • Svar på tråden Jag hatar barnvecka
  • Anonym (Mp)
    Anonym (M) skrev 2021-08-04 21:33:45 följande:

    Kände för att uppdatera denna tråd. På grund av min envishet och obotliga optimism stod jag ut i ett halvår med att bo med honom och hans barn. Nu är jag lyckligt utflyttad sen ett halvår tillbaka och dumpade honom helt och hållet för en vecka sedan. Jag förstår inte hur någon människa överhuvudtaget orkat bo med honom i 8år med de fruktansvärda narcissistiska drag han hade. Jag hade ingenting att säga till om ifråga om bonuslivet, hans ungar fick skrika och gapa och kasta skit omkring sig och ta sönder mitt barns leksaker hur de än ville med förklaringen "barn är barn" samtidigt som han i perioder glodde på mig som något som katten släpat in, anklagade mig för allt (jag hatar hans barn, jag kan inte anpassa mig, jag döljer saker, jag vill egentligen inte vara med honom, jag utnyttjar honom etc etc), höll tre timmar långa förhör, tog bort all närhet och bekräftelse, kommenterade mitt beteende konstant som en överkritisk sportkommentator m.m.

    När jag slutligen äntligen flyttade tillbaka hem friade puckot och trodde att det skulle lösa allt. Haha! att jag inte alls svarade höll han över mig i resterande del av vårt förhållande, "jag friade faktiskt till dig" och trodde att det skulle väga upp att han efter en lugn period fortsatte med sitt idiotiska beteende med fruktansvärda diskussioner, anklagelser, utbrott etc. Som sagt groteskt förvånad att någon kunnat stå ut med skiten i 8år, när jag knappt överlevde 2.

    Jag är så tacksam för att jag aldrig hyrde ut min lägenhet, trots att det var något som narcissistaset störde ihjäl sig på, så att vi enkelt kunde flytta tillbaka. Nu har vi det lugnt och skönt och härligt i vår gamla lägenhet och hemvist:)

    Aldrig mer en narcissist och aldrig mer bonusfamilj.


    Bonus blir det aldrig, du kan gott välja en man med barn men välj bort förväntningarna. Och genomskåda lata/okunniga mansföräldrar i god tid. Alternativt, ställ högra krav om att de faktiskt föräldrar sina egna barn.

    Grattis till att du tog dig därifrån. Allt för många kvinnor ifrågasätter sig själva så till den grad att de står ut med mer än vad som borde vara tillåtet.

    Kram och god fortsättning:)
  • Anonym
    Anonym (Mp) skrev 2021-08-15 16:16:36 följande:
    Bonus blir det aldrig, du kan gott välja en man med barn men välj bort förväntningarna. Och genomskåda lata/okunniga mansföräldrar i god tid. Alternativt, ställ högra krav om att de faktiskt föräldrar sina egna barn.

    Grattis till att du tog dig därifrån. Allt för många kvinnor ifrågasätter sig själva så till den grad att de står ut med mer än vad som borde vara tillåtet.

    Kram och god fortsättning:)
    Nej, snarare malus. Fy tusan för att ha en man med ungar sedan innan, då lever jag hellre själv. JAg gillar inte ens barn rent generellt.

    Spelar ingen roll om ungarna är vuxna, då ska man låtsas gilla deras avkommor istället.
  • Anonym (Mp)
    Anonym skrev 2021-08-15 16:24:39 följande:

    Nej, snarare malus. Fy tusan för att ha en man med ungar sedan innan, då lever jag hellre själv. JAg gillar inte ens barn rent generellt.

    Spelar ingen roll om ungarna är vuxna, då ska man låtsas gilla deras avkommor istället.


    Jag gillar barn "generellt". Men att bli ihop med en man med barn sen tidigare har varit det mest utmanande för mitt psyke. Främst för det totala oförståendet och fördomarn från omgivningen. Tack och lov inte från mina syskon och föräldrar, jag är tack och lov uppväxt i en förstående familj med perspektiv.

    Jag hade absolut inget emot hans son men det förväntade motståndet från hans barn och mamma, om än så litet, allra mest pappans rädsla för deras reaktioner. Och där stod jag och trodde att bara jag ville väl så var det allt som räcker...
  • Anonym
    Anonym (Mp) skrev 2021-08-15 16:43:22 följande:
    Jag gillar barn "generellt". Men att bli ihop med en man med barn sen tidigare har varit det mest utmanande för mitt psyke. Främst för det totala oförståendet och fördomarn från omgivningen. Tack och lov inte från mina syskon och föräldrar, jag är tack och lov uppväxt i en förstående familj med perspektiv.

    Jag hade absolut inget emot hans son men det förväntade motståndet från hans barn och mamma, om än så litet, allra mest pappans rädsla för deras reaktioner. Och där stod jag och trodde att bara jag ville väl så var det allt som räcker...
    Det är som att be om problem när det ska dras in andras ungar i livet.
    Själv har jag varken tålamod eller lust att engagera mig i kids som är fullständigt likgiltiga för mig.
  • Anonym (Mp)
    Anonym skrev 2021-08-15 16:48:11 följande:

    Det är som att be om problem när det ska dras in andras ungar i livet.

    Själv har jag varken tålamod eller lust att engagera mig i kids som är fullständigt likgiltiga för mig.


    Hans barn var inte någon jag var likgiltig inför när vi träffades. Jag tyckte att det var fint att han hade barn och såg inget problem med det. Jag hade inga barn själv. Kanske var min syn på att han hade barn väldigt romantisk. Vi har gemensamma barn idag. Om jag tänker mig att vi går isär, och jag träffar någon ny... helst någon med barn men om den personen inte tar sitt ansvar så... Men första gången man går in i det, och utan andra som delar med sig av den erfarenheten... så lätt att tro att mam är den som det är fel på...
  • Anonym
    Anonym (Mp) skrev 2021-08-15 17:57:52 följande:
    Hans barn var inte någon jag var likgiltig inför när vi träffades. Jag tyckte att det var fint att han hade barn och såg inget problem med det. Jag hade inga barn själv. Kanske var min syn på att han hade barn väldigt romantisk. Vi har gemensamma barn idag. Om jag tänker mig att vi går isär, och jag träffar någon ny... helst någon med barn men om den personen inte tar sitt ansvar så... Men första gången man går in i det, och utan andra som delar med sig av den erfarenheten... så lätt att tro att mam är den som det är fel på...
    Tja, det är väl tur att vi alla är olika.

    För mig är en man med barn otänkbart, en med vuxna barn... ytterst tveksamt av skäl jag nämnt tidigare.
  • Anonym (Mp)
    Anonym skrev 2021-08-15 18:11:41 följande:

    Tja, det är väl tur att vi alla är olika.

    För mig är en man med barn otänkbart, en med vuxna barn... ytterst tveksamt av skäl jag nämnt tidigare.


    Jaha. Men varför väljer du att skriva med kvinnor och män som gjort det valet? Du befinner dig i "känsliga rummet", för "styvförälder", vad ger det dig att skriva här?
  • Anonym
    Anonym (Mp) skrev 2021-08-15 18:20:55 följande:
    Jaha. Men varför väljer du att skriva med kvinnor och män som gjort det valet? Du befinner dig i "känsliga rummet", för "styvförälder", vad ger det dig att skriva här?
    Att upplysa folk innan de har satt sig i den sitsen.
    Hur så?
    Har du mer rätt att skriva här än jag? För att jag inte håller med dig? Klarar du inte andras åsikter så kanske du inte ska medverka i ett forum.
  • Anonym (Jisses)
    Anonym (M) skrev 2020-08-02 20:02:56 följande:

    Det är han som mest velat det här med ihopflytten. Han gjorde slut i mars pga att han tyckte att det gick för långsamt, att inget hände. Han önskade att vi flyttat dit tidigare. Jag förstår inte vad hans problem är nu, när vifaktiskt håller på med just det. I dagens samtal hakade han upp sig på just matlagning!? Att jag inte lagat mat den här veckan. La ingen vikt på att jag städat, plockat, diskat, tvättat mycket mer än vad han har gjort. Och jag bor inte ens här än och har uppenbarligen inte mycket att säga till om vad gäller just måltider. Då lämnar jag det åt honom. Men nä. Jag har inget engagemang. Jag vet inte hir jag nånsin ska göra rätt i denna mannens ögon. Får som sagt aldrig höra nåt positivt utan bara allt jag inte gör. Jävla sugen man blir då på att göra nånting alls.

    Han stör sig också fruktansvärt mycket på när jag använder min telefon och påpekar det varje gång. Så nu har jag gått över till att bara använda den när han inte ser. Därav sena och uteblivna svar.


    Men vad tvekar du ens om? Fortsätt med ihopflytten och bli snart hans dörrmatta eller sätt ned foten och skit i flytten. Bli en självständig, stark kvinna om inte för din egen del så för din dotters! Ta till dig vad varenda en har talat om för dig i tråden och genomför inte flytten. Fattar inte ens vad det är att tveka om? Han har inte minsta respekt för dig och tro inte att det kommer att bli bättre när du väl har flyttat dit. Visa lite jävla anamma och gör det som är bäst för både dig och din dotter och tala om för den egotrippade typen att du inte kommer flytta in. Och väljer han att avsluta för det så låt han göra det. Helst ska du nog avsluta hela detta förhållande själv och satsa på dig och dottern till du träffar någon som visar dig respekt. Denna man kommer bryta ner dig totalt inom mycket snar framtid annars.
  • Anonym (M)
    Anonym (Jisses) skrev 2021-08-16 00:08:55 följande:

    Men vad tvekar du ens om? Fortsätt med ihopflytten och bli snart hans dörrmatta eller sätt ned foten och skit i flytten. Bli en självständig, stark kvinna om inte för din egen del så för din dotters! Ta till dig vad varenda en har talat om för dig i tråden och genomför inte flytten. Fattar inte ens vad det är att tveka om? Han har inte minsta respekt för dig och tro inte att det kommer att bli bättre när du väl har flyttat dit. Visa lite jävla anamma och gör det som är bäst för både dig och din dotter och tala om för den egotrippade typen att du inte kommer flytta in. Och väljer han att avsluta för det så låt han göra det. Helst ska du nog avsluta hela detta förhållande själv och satsa på dig och dottern till du träffar någon som visar dig respekt. Denna man kommer bryta ner dig totalt inom mycket snar framtid annars.


    Jag uppdaterade med ett inlägg. Flyttade tillbaka efter ett halvår och dumpade aset helt för några veckor sen. Förstår inte hur hans ex stod ut i 8år med honom!
  • Anonym (Jisses)
    Anonym (M) skrev 2021-08-16 00:29:57 följande:

    Jag uppdaterade med ett inlägg. Flyttade tillbaka efter ett halvår och dumpade aset helt för några veckor sen. Förstår inte hur hans ex stod ut i 8år med honom!


    Toppen! Du har gjort helt rätt. Lycka till med ditt och din dotters liv.
  • Anonym (M)
    Anonym (Jisses) skrev 2021-08-16 00:38:58 följande:

    Toppen! Du har gjort helt rätt. Lycka till med ditt och din dotters liv.


    Tack! Vi har det mycket bättre och lugnare nu:)
  • Anonym (ooo)

    Vilken lättnad! Jag är en av dem som skrev tidigare i tråden, och jag såg aldrig hur detta skulle kunna fungera. 

Svar på tråden Jag hatar barnvecka