• Anonym (Ts)

    Ska de äldre fira jul och vara ensamma hela vintern i år?

    Jag oroar mig för hur det ska gå för de äldre om Corona håller i sig hela vintern. Ska alla Sveriges 70-plussare fira jul ensamma och sitta i sina hem hela vintern? Hur kommer de må då?

    Min mamma dog i år. Det innebär då att min pappa blir oerhört ensam om han inte-när det blir kallt och man inte kan ses utomhus- kan träffa andra människor. I flera månader? Och sitta ensam jul och nyår?

    Hur tänker ni andra med äldre släktingar?

  • Svar på tråden Ska de äldre fira jul och vara ensamma hela vintern i år?
  • Anonym (f)

    Jag åker och hälsar på min förälder som är ensam.
    Vi håller avstånd. 
    Jag har inga symptom
    Jag tar inte med barnen
    Jag åker inte ofta

  • Anonym (S)

    Detta har jag också funderat på. Men jag räknar med att det kommer att komma specifika restriktioner kring detta om det är aktuellt till jul. För det kommer ju bli ett stort problem för många.

  • elmadumle

    Mina föräldrar är 80+, pappa i riskzon, vi umgås bara utomhus nu, jag och mitt syskon hjälps åt med inköp och apotek, i vinter lär det inte bli så mycket mer än när vi lämnar över varor i dörren. Julen får bli som den blir, hellre att de får vara själva än att vi träffas alla med barnbarn och de blir sjuka OM någon av oss mot förmodan skulle bära på något utan symtom. Jag och mitt syskon håller stenhårt i det här, vi får prata i telefon när vi inte kan träffas ute. 
    De är ute och går minst en gång dagligen och har gjort så hela tiden, klarar sig själva än. 
    Jättetråkigt men så får det vara ett tag till.

  • Anonym (litet ljus)

    Jag skrev precis en tråd om våran familj och hemtjänsten och hur vi tänker om i frågan träffa de gamla. Mitt svar på din fråga TS är nej, våra äldre ska inte sitta ensamma på jul, nyår eller imorgon söndag 2a Augusti.

  • Mint

    För många är nog isoleringen en större risk än covid.

    Man får helt enkelt väga risken för depression och ångest och annat som kan följa av isoleringen, mot risken att bli allvarligt sjuk i covid.

  • Anonym (överdrivet)
    Mint skrev 2020-08-01 20:55:07 följande:

    För många är nog isoleringen en större risk än covid.

    Man får helt enkelt väga risken för depression och ångest och annat som kan följa av isoleringen, mot risken att bli allvarligt sjuk i covid.


    Precis. Min pappa på 70+ skulle gå under psykiskt av att vara isolerad, han tar hellre den, ändå relativa lila, risken att dö. 


    Vi träffas som vanligt och han är ute på ärenden och träffar folk precis som vanligt. Han håller dock avstånd till okända i affärer. Har hansprit och tänker på handhygienen och tar inte i ansiktet med otvättade händer.


    Viruset kanske aldrig någonsin försvinner. 


    Folk är hysteriska. Ja , jag har sett människor dö i infektionsjukdomar (dock ej covid) lunginflammationer, sepsis och influensa.

  • Anonym (rr)

    Detta är så typiskt kvinnligt. Bara för att ts inte klarar av att vara ensam tror hon att alla andra har samma problem.
    Nej ts det går alldeles utmärkt att inte träffa folk hela tiden och man klarar sig utan stora födelsedagsfester.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (rr) skrev 2020-08-01 21:39:15 följande:

    Detta är så typiskt kvinnligt. Bara för att ts inte klarar av att vara ensam tror hon att alla andra har samma problem.

    Nej ts det går alldeles utmärkt att inte träffa folk hela tiden och man klarar sig utan stora födelsedagsfester.


    Min pappa förlorade alltså sin fru för några månader sedan. Och mår dåligt av att vara ensam... men du känner förstås honom bättre?
  • Anonym (rr)
    Anonym (Ts) skrev 2020-08-01 22:09:50 följande:
    Min pappa förlorade alltså sin fru för några månader sedan. Och mår dåligt av att vara ensam... men du känner förstås honom bättre?
    Nej du oroar dig för alla äldre som ska fira julen själva. Men jag ser igenom det.
  • Anonym (AT)
    Anonym (Ts) skrev 2020-08-01 17:05:26 följande:

    Jag oroar mig för hur det ska gå för de äldre om Corona håller i sig hela vintern. Ska alla Sveriges 70-plussare fira jul ensamma och sitta i sina hem hela vintern? Hur kommer de må då?

    Min mamma dog i år. Det innebär då att min pappa blir oerhört ensam om han inte-när det blir kallt och man inte kan ses utomhus- kan träffa andra människor. I flera månader? Och sitta ensam jul och nyår?

    Hur tänker ni andra med äldre släktingar?


    FHM kommer i december utlysa Coronapaus. Från 1 december till 6 januari måste Coronaviruset ta paus och sluta smitta. Därför kommer vi under den perioden kunna umgås helt fritt med våra äldre. Julen är räddad!
  • Postman

    Jag hälsar på min pappa ofta. Vi håller avstånd. Kramats har vi aldrig gjort innan så det är inget problem. Min mamma åkte in på ett boende för en tid sen så henne ser vi nog tyvärr inte mer i år.

  • Anonym (.)

    Jag jobbar inom omsorg och min avdelning tar emot många äldre. De är ofta svårt plågade redan nu av isoleringen från nära och kära.  Sen vet man sedan länge att ensamma personer dör tidigare än de som har släkt och vänner omkring sig.

    Jag tänker så här att det alltid finns en risk att smittas eftersom många inte har symptom. Eftersom covid-19 troligen är luftburet så finns risken där bara av att vistas i samma utrymme.

    Det kommer att dröja innan det finns ett effektivt vaccin, kanske det blir klart innan nästa jul, kanske det aldrig blir det. Man vet inte idag hur det ser ut i framtiden helt enkelt.

    Man får alltså väga för- mot nackdelar. Fördelar med att träffas är att alla får bättre livskvalitet.
    Nackdelen är att det finns en viss risk för smitta och att någon blir mycket svårt sjuk eller avlider.

    Är det värt denna risk? Ja, ibland tycker jag det. Att eftersom de är i slutet av sina liv är det ibland bättre att de får en bättre livskvalitet den tid som finns kvar även om det innebär att livet förkortas något.

Svar på tråden Ska de äldre fira jul och vara ensamma hela vintern i år?