• Anonym (förvi­rrad)
    Sun 2 Aug 2020 14:24
    1381 visningar
    84 svar
    84
    1381

    Orolig över vad som händer

    Hej,

    Jag har "dejtat" en man i 4-5 månader. Vi är exklusiva med varandra dvs. som ett par. MEN har inte haft snacket. Jag har träffat hans familj o vänner och han min. Han har varit väldigt mån att få med mig i kompisgänget och har varit med på massvis aktiviteter. Jag o hans vänner kommer även bra överens o han med mina. Vi två har även nyligen åkt iväg på en weekend tillsammans under sommaren.

    Han har har varit väldigt kärleksfull och öppen mot mig för att få mig att känna mig trygg. Vi har pratat om förväntningar i ett förhållande och vad vi ej tycker om.
    Allt har verkligen varit perfekt och respektfullt.

    Den senaste veckorna har vi dock haft det lite "svajigt". De har varit dödsfall i hans familj, ekonomiska omständigheter + att jag varit känslig över vissa saker och låtit det gå ut över honom lite mer än jag borde ha gjort..så att han känt sig stressad, hörnad och nedstämd av allt och uttryckte sig att det är något som inte känns 100...Han är typen att lägga locket på och låtsas som allt är bra tills det kokar över.


     


    Vi pratade hursomhelst ut om det ordentligt och han försäkrade mig om att detta inte kommer resultera i ett dumt beslut från hans sida o att jag inte skall oroa mig.. Han behövde några dagar o sova ensam och. vara med vänner o familj för att rensa skallen men att vi skulle sms:a/ringa. Han uttryckte även att de ev. blev så mycket större på grund av allt annat som hänt samtidigt. Detta respekterade jag såklart och gav honom andrum dvs. hörde bara av mig om han skrev först och var uppmuntrande till hans aktiviteter och allmänt positiv. Jag tog även tillfället i akt att tänka på mig själv och umgås med mina vänner för att kunna alstra positiv energi. För jag behövde ladda om mina batterier också.


     


    Efter 3 dagar frågade han om jag ville ses nästa dag. Det gjorde mig ju såklart glad. Vi träffades och han var sådär fin och kärleksfull som innan o jag lät honom ta initiativ till närhet för att inte vara för på/ klängig. Allt var jättebra med mycket kärlek o skratt.. 


    2 dagar senare reste vi iväg på weekend som vi tidigare bokat och hade det mysigt..resan bjöd på närhet, skratt och kärlek och snack om framtida saker han vill vi ska göra ihop o annat i framtiden relaterat till oss.


     


    MEN, något ligger och gror i min mage då jag mer eller mindre nästan söker efter bekräftelse. Sådan var jag inte innan. Notera att detta är inget jag visar utåt utan mer går runt och tänker på. Vilket inte är så hälsosamt för mig o tar massa energi. Vi har ju inte pratat vidare kring det som fick honom att behöva utrymme.


    Och nu efter vår lilla resa så har han hört av sig mindre igen under 2 dagar och känns lite distanserad..tar inga direkt intiativ eller visar ett större intresse för vad jag gör. Förstår ju att han behöver lite andrum efter vi hängt 3 dagar i rad..men vet inte riktigt hur jag skall hantera detta? Hur kan jag utan att vara krävande få svar eller skall jag bara fortsätta ge han andrum?


     


    Vill verkligen inte förstöra något mellan oss genom att vara gnällig..


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-08-02 14:24
    Sorry för mellanrummen.
  • Svar på tråden Orolig över vad som händer
  • Anonym (förvi­rrad) Trådstartaren
    Sun 2 Aug 2020 19:46
    #4

    Okej, jag fortsätter att ta det passivt ett tag till. Nu skickade han iallafall ett spontant meddelande till mig och frågade om min dag..Kan ju dock säga att det är svårt att INTE skriva något först när hela dagen tickar förbi.


    Den här killen är väldigt självsäker med god självkänsla och från skillnad från mitt ex som var känslig med dålig självkänsla så är jag inte riktigt bekant med att de vill vara ifred och sluter sig. Mitt ex krävde mkt kontakt/ bekräftelse..och att jag var hans stöttepelare/tom psykolog. Så de här är raka motsatsen. Dvs. att lämna en herre ifred och låta honom komma till dig.


    Ja, som sagt vi har inte haft snacket. Lite dumt kanske i efterhand..då hade detta kanske varit lite mer lättare att hantera. Men jag avvaktar med att fråga honom kring denna biten lite eftersom hans behov av utrymme för att rensa huvudet för att må bättre ligger så nära i tiden. Vill inte få han o känna sig mer "kvävd" för att jag kräver massa utav honom... Men vill gärna prata om det när vi ses framöver iallafall.

    Kan tilläga att han även berättat för sin chef på sitt jobb + kollegor att han träffar mig och att de gratulerat honom (vi arbetar på samma stora företag) + berättat för sitt ex som han delar kompisgäng med..så även om detta var innan våran lilla "svaka" känns våran relation ändå mer än dejtingstadie..

  • Anonym (förvi­rrad) Trådstartaren
    Mon 3 Aug 2020 01:27
    #6

    Liten fortsättning..efter han skrev så frågade jag om hur hans dag varit. Då svarade han att den faktiskt vart helt okej o han inte gjort mycket alls o varpå jag skrev det kanske var skönt det med? Han svarade då "Ja det är väl precis de jag bör göra" eller något i den stilen. Kunde då inte hålla mig från att iallafall flika in med - "Men du vill väl träffa mig snart iaf + lite emojis för att inte få de låta "surt".

    Fick då ett kort "Jadå" (+ puss emoji + ler emoji) och sedan var han snabb att i samma mening skriva att han skall sova nu.


    Över analyserar jag hans svar om jag tycker det kändes rätt tafatt? Antar jag är sjukt känslig just nu för att han varit rätt distanserad / kort sedan resan. Och om han nu behöver ytterligare utrymme bör han då inte förmedla detta?

    Eller borde jag bara fatta att de hänger ihop me de innan och bara bita ihop... Hur lång tid skall jag vänta?

  • Anonym (förvi­rrad) Trådstartaren
    Mon 3 Aug 2020 19:07
    #10

    Jag har verkligen inte varit på... Idag har jag inte skrivit på hela dagen förutom ett svar flera timmar senare på ett massutskick snap som han skickade. Den öppnade han bara och har inte hört något mer överhuvudtaget. Jag hade vart OK med att ge honom detta utrymmet ifall vi iaf hade pratat om det/ vad han behöver. Men att bara dra sig undan tycker jag är lite fult? Funderar på att ringa honom ikväll och be honom förtydliga vad han tänker..?

  • Anonym (förvi­rrad) Trådstartaren
    Tue 4 Aug 2020 09:36
    #15

    Ringde igår och samtalet var inte det bästa.
    Han frågade mig först varför jag varit så tyst idag. "Det var något nytt". Vilket förvånade mig .. Han verkade iaf irriterad av det. Försökte förklara varför eftersom han knappt skriver något och när han väl svarat har det inte direkt känts super bra. Att jag då ville ge utrymme...

    Rent allmänt övergick samtalet med en negativ underton... Han berättade att han kan hålla med att han varit mindre pratsam och dragit sig undan och det beror på att han fortfarande känner sig osäker över allting att han inte gått vidare från det. Ja precis....det jag gav honom tid för innan resan... Han visste inte om de va allt eller om de bara va jag. Ja frågade hur vi skulle lösa detta? Att jag blir olycklig av denna situationen. Det förstod han också. Jag sa att jag blir förvirrad eftersom han varit glad och kärleksfull... fick mig att tro att vi går vidare.. Han inflikade att de gör honom förvirrad också för att han tycker så himla mycket om mig.


    Detta handlar om en situation som uppstod där han kände sig kontrollerad av mig... En situation vi pratat om och visat förståelse för honom. MEN enligt honom så är jag numera kontrollerande pga av denna saken. En situation som uppkom som han också hade en del i (vilket han bett om ursäkt för) + att jag hade svår pms mitt i allt o var extremt känslig  = allt blev fel...dock verkar tidigare diskussioner kring detta övergått från hur han tog en del ansvar o att jag inte skall vara för hård mot mig själv...till att jag skulle måla upp en falsk bild om mig dvs. att jag visst är kontrollerande.


    Medans han pratar kastar han ut sig "Det är inte som att vi ens är ett par ännu" "Vi har inte träffats så länge..det är fortfarande nytt".....Vilket kändes väldigt sårande pga av allt vi delat och gjort ihop..alla månader av intensivt träffande sova över nästan varje natt...Han fick oss verkligen att låta obetydliga..något man bara kan avsluta.

    Och eftersom vi knappt träffats de senaste sedan han tog upp problemet så har jag inte kunnat bevisa att jag ej är kontrollerande. Vilket jag inte håller med om helt då hela skit situationen uppstod från distans. Jag har inte gjort något annat än att uppmuntra honom och varit positiv till varje situation där en klassisk kontrollerade partner hade agerat annorlunda. Sedan förstår jag ju att en sådan sak tar tid att visa...är ju inte över en natt...vilket jag sagt till honom..

    Han gick även så långt att han lätt sa "och sen att du sagt att ditt ex var kontrollerade"....lät som han sa detta för att jag på något vis skulle ljugit och att det är jag som är den....otroligt kränkande kommentar..

    Sanningen är att han kastade ur sig massa saker igår som bara kändes så arga och känslokalla gentemot mig. Verkligen från ingenstans...Känner mig så sårad.
    Har han pratat med någon vän som vänder honom mot mig?...

    Sedan sa han att det inte slutar bra om vi håller på att ta detta över telefon..att de är bättre vi ses idag, pratar igenom allt och så kommer vi på en plan.

    Efter vi la på skickade han Sov gott med hjärtan...

    Allt detta har tagit väldigt hårt på mig.. tiden ensam fick mig att se på mig själv och mitt agerande. Jag har tagit det fullaste ansvar för att inte låta mina "hormonella besvär" gå ut över honom igen. Ex. min pms har jag loggat mer, börjat föra dagbok om mina känslor och tänkt på att avreagera mig på andra vis och tänka om en extra gång. Har knivskarp koll, är även i min svåra del av cykeln just nu o har hanterat allt bra med honom trots situationen..Bara det bör ju va ett litet bevis att jag kan rikta irritation och känslor åt annat håll och att jag faktiskt tar det på allvar till att förbättra för vår skull.

    Vet bara inte hur jag skall få honom att inse att jag inte är ett projekt att vara tillsammans med... Vi har ju så mycket positivt som bör överväga denna händelsen....

  • Anonym (förvi­rrad) Trådstartaren
    Tue 4 Aug 2020 10:40
    #18

    Har varit öppen om min PMS från början. Berättat hur den är och hur jag mår. Allt för att köra öppna kort så tidigt som möjligt. Har även varit noggrann med att säga att jag jobbar på det varje dag för att det skall bli bra. Dvs. det är ingen nyhet för honom plus han var stöttande och har funnits där när jag vart nere. Då detta är egentligen är mitt största problem..nedstämdhet och känslig. Kan gråta åt vad som helst och behöver tydlighet o lite extra närhet ibland.


    Denna händelse är en isolerad sak....Det handlar om en resa som han och hans vänner pratat om med mig om i flera månader. Att jag skulle med på den under semestern...såg framemot den. Sedan när jag vet att den skall ske inom kort..nämner han inget om det längre..vet bara att den är lite framflyttad. Sedan under en konversation med annan under en lunch får han frågan vad han skall göra under sommaren och säger att han ska åka på denna resan nästa vecka..Jag har alltså inte fått veta något. Jag frågar honom och han säger att det inte är bestämt riktigt och vi kan prata om det sedan.


    Jag frågar då inte mer om det och dagarna går. Han har spenderat natten hos mig och nästa morgon säger han att han åker på den där resan imorgon och då skall han passa på att berätta för sitt ex om mig. För tydligen är det hennes födelsedag och de skall fira henne o bo i hennes lägenhet..Därav är inte jag inkluderad..för han har inte lyckats berätta något för henne ännu.. Jag blir såklart ledsen och känner mig exkluderad o ville att han skulle hanterat de på ett annat vis och iallafall berättat för mig om situationen..inte bara vart tyst när han vet att jag varit inräknad och bara säga hej då. Jag blir tyst och känner mig lite chockad....Han blir ledsen o börjar gråta och känner att han bara gör allting fel..o säger att han har svårt för motgångar..jag håller om honom o vi släpper det...och vi tar iaf avsked på ett bra vis..

    Kände mig sårad när han åkte och här eskalerar de då hela situationen känns konstig. Känner mig inte prioriterad. Och är allmänt nere när han åkt och han känner att jag stressar honom till att berätta det för hans ex då jag frågar om han sagt något ännu första dagen..De hade han inte och skall vänta tills efter hennes födelsedag...sedan sista dagen där skriver jag och frågar igen och skickar att jag hade mått bra om han sa de så snabbt som möjligt..


    Detta är situationen...
    Vi bråkade inget här..inte efter heller...utan vi sågs en del o hade kul o planera saker..bokade resan... Utan hans "det känns inte 100" kom fram veckor senare...

    Kan även tilläga att han känt att jag inte litat på honom då jag frågat saker som varför vissa av hennes saker finns kvar i lägenheten ex...för mig är de bara en ny situation när ett EX är fortfarande närvarande och har ärligt känt mig försiktig..sedan har han varit tydlig med att jag säga om det är något jag tänker på så han kan dementera det för han vill jag ska känna mig trygg...


     Aja nu är alla kort lagda..jag skulle inte själv kalla mig kontrollerande.. "situationen" blev mer intensiv pga av att jag var känslig och blev sårad innan.

  • Anonym (förvi­rrad) Trådstartaren
    Tue 4 Aug 2020 14:33
    #26
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-08-04 12:46:58 följande:

    Det med firandet är inte ok tycker jag.
    Han har ju dessutom ljugit hela tiden?
    Vilselett dig gällande resan, tror aldrig att det var meningen att du skulle med.
    Och bo i hennes lägenhet?
    Tillsammans med henne?
    Det är inte att vara kontrollerande att säga nej till det.

    Min man hade nycklar till sitt ex för att vattna hennes blommor vid behov, det var helt ok för mig.
    Men skulle han sova där?


    Jadå hade vi haft något att prata om.
    Rejält.

    Dumpa.


    Jag har inget problem eg. med resan o att de skulle fira henne.. De var runt 10st personer som sov i lägenheten..


    Problemet jag har är att han inte berättade om de ändrade planerna och hans tankegång.. Det var jag mest sviken över... 


    Tror allt det var tanken att jag skulle med. Vi pratade om boka eget boende men många folk ställde in så de blev en mindre tillställning än vanligt..plus han hade väl tänkt att han skulle träffat henne tidigare o fått chansen.


     


    En sak jag verkligen inte släppa är att han kastade ur sig "vi är inte ens ett par än...vi har inte träffats länge"..känns som han försöker förminska oss..kallar mig kontrollerade för att lättare lämna mig.....eller för att rättfärdiga något han gjort? Otroligt sårande. Gett allt av mig till honom...att åka på resan ihop betydde något för mig..när han tog min hand på restaurangen o titta in djupt i mina ögon med massa värme...det betydde något..

    Kan verkligen inte släppa hur defensiv och kall han var mot mig igår..


    Nu skall han ju komma hem till mig ikväll för att prata ut o "göra en plan"..Och ju mer jag tänker tillbaka på hur jag var känns det som mitt beteende, även om jag kunde hanterat de bättre och kanske inte skrivit meddelanden som lätt misstolkas..inte gör mig till en kontrollerade person..Jag var känslig och ledsen..jag menade inte att stressa honom att berätta...men pga av mitt meddelande valde han att berätta för henne i en stressad situation. Han skrev typ - "nu blev de konstigt o stressat men nu är det gjort"...de var inte mitt mål. Jag skrev alltså "det hade känts bättre för mig om du sa de så snart som möjligt" för jag verkligen ville få honom att förstå att de hade fått mig att må bättre i denna udda situationen.. inte att han MÅSTE säga nu på språng..och kontrollera honom till det.

    Tycker de blir väldigt hårda ord o orättvist att säga du är kontrollerande..och du har inte bevisat motsatsen för vi har inte träffats så mycket...när alla våra misstolkningar skett över sms....när vi ses är allting toppen eg...

  • Anonym (förvi­rrad) Trådstartaren
    Tue 4 Aug 2020 15:57
    #30
    Annita skrev 2020-08-04 15:37:39 följande:

    Konstigt att det skulle vara en så krånglig procedur att berätta om dig för exet. Är han verkligen över henne? Hade ingen av de gemensamma vännerna ens nämnt dig för henne? Vill inte sätta griller i huvudet på dig men det var en ganska udda situation, det skulle nog de flesta ha tyckt. Vad han än tror.

    Vem var det som dog? Kan det ha fått honom att fundera på det förgångna?


    Till mig har han sagt att det aldrig mer skulle kunna bli de två igen. Att även om hon bönade o bad skulle han aldrig ta tillbaka henne. Hon gjorde slut med honom och de fanns många anledningar till de inte fungerande. Men de valde att vara vänner pga att de har samma vänner och vill inte splittra på gänget och göra de konstigt.


    Han skall även ha haft ett längre samtal med henne i slutet av resan som han sa var positivt att hon verkade glad för hans skull...


    Angående att berätta för henne...Vi har pratat om detta tidigare och han har känt sig förvirrad hur han skall säga det och om det ens är en stor sak. Han har aldrig varit i den situationen innan. Han har undrat om han förstorar det. Detta då endast för han värnar om kompisgängen och ville de skulle bli rätt.


    Han har även innan sagt att de finns en stor chans att hon vet om mig eftersom jag träffat vänner till henne. Men det var inget han visste om.

    Det var en äldre släkting.

    Jag hoppas verkligen inte de skulle va fallet. De har varit det jag velat försäkra mig om som mest innan jag lät min känslor ta över helt. Därför har jag frågat saker om exet...rädsla att bli sårad..inte för att jag inte litar på honom..som de fick honom att känna.

  • Anonym (förvi­rrad) Trådstartaren
    Tue 4 Aug 2020 19:38
    #36

    Inte hört något om när ikväll...bara en snap om att han tränar nu.
    Så får väl gissa att han kommer sent som vanligt...tråkigt att han inte ens kollar med mig.

  • Anonym (förvi­rrad) Trådstartaren
    Tue 4 Aug 2020 20:39
    #40
    Anonym (Mhm) skrev 2020-08-04 19:54:43 följande:

    Det är nog lätt att förstärka vissa saker så att de spär på hans negativa sidor. Det blir lättare att lämna då för man tänker att det var så mycket som var dåligt. " Han kollade aldrig med mig, han kom alltid sent" etc. . 

    Sen förstår jag inte de som säger att de inte tror du kom bli lycklig med honom. Nej, det kanske man inte tror utifrån informationen du gett oss. Men jag tror inte man kan bedöma hela ert förhållande utifrån vad skrivit heller. Självklart har han många sidor som du uppskattar, kanske fler än du vill erkänna nu när han beter sig som han gör. Du vet mer om honom än någon annan på FL.  

    Ta inga beslut när du är upprörd och gå inte på vad folk skriver här. Vi reagerar på det du skrivit men jag är säker på att det finns mycket mer än allt detta dåliga.

    Lyssna på honom ikväll. Ta inget beslut om han nu vill fortsätta. Sen tar du några dagar och tänker på vad du själv vill och vad du tror blir bäst för dig.  

    Hade han varit en rakt igenom idiot så hade du inte haft de här funderingarna, då hade du lagt ner projektet tidigare. 


    Nej jag vet. Skall inte ta något beslut idag...Men de blir rätt förvirrande allting just nu känner jag. Känner mer eller mindre att min bild av honom börjar fallera. Har jag varit så korkad? Att jag ännu en gång träffat en man som manipulerar och utnyttjar mig? Jag var ju så himla mån efter mitt ex att kolla efter alla varningstecken. Och har jag igen varit så dum att jag låter min familj träffa honom.. och inkludera syskon barn som tycker bra om honom...

    Blir bara väldigt ledsen att jag inte får någon uppdatering om när vi skall ses och prata. Får bara snaps.. han tränar fortfarande.. filmar när de lyfter vikter. Varje gång innan jag öppnar en snap tänker jag att de skall stå ?påväg till dig snart finis. Är det okej?? Men nej.. inget är väl som innan.. känner mig som luft. Hans ?välgörenhets resa? med mig bara för de va min födelsedagspresent... antar de va avslutet. Hade jag vetat hur han kände hade jag aldrig åkt och igen investerat känslor för honom...

    Känner mig lurad..och jag vill bara han ska bevisa mig motsatsen.
Svar på tråden Orolig över vad som händer