• Anonym (food)

    Mattips till kalas

    Mitt ena barn fyller snart år och jag behöver tips på enkel och billig mat att bjuda på. Beställer ibland smörgåstårta men tycker det är överdrivet dyrt och jag vill inte göra egen eftersom jag inte känner för att spendera så lång tid i köket.
    Vi blir ca 15 personer. 

    Tacksam för tips!

  • Svar på tråden Mattips till kalas
  • Anonym (K)

    Senast vi bjöd och vi var vi ca 12 vuxna + 1 barn gjorde vi tacogratäng. Men det landade på ca 700-800 kr med läsk, sallad, nachochips, tacosåser och maten. Dock är det smidigt och inte så mycket jobb att göra.

  • Anonym (food)
    Anonym (K) skrev 2020-08-02 16:39:02 följande:

    Senast vi bjöd och vi var vi ca 12 vuxna + 1 barn gjorde vi tacogratäng. Men det landade på ca 700-800 kr med läsk, sallad, nachochips, tacosåser och maten. Dock är det smidigt och inte så mycket jobb att göra.


    Tack för svar! Vad hade du i gratängen förutom färs?
  • Anonym (K)
    Anonym (food) skrev 2020-08-02 16:58:13 följande:

    Tack för svar! Vad hade du i gratängen förutom färs?


    Finns olika recept men brukar ha ca 800 g färs och 2 påsar tacokrydda som man steker ihop. Sen lägger ner i en ungsfast form. 1st paprika i bitar ovanpå färsen. Sen blanda creme fraice 2,5 dl och 400 gram färskost, lägg på färsen . Och toppa med riven ost. In i ugnen på 200 grader i 15-20 min. Ca 8 pers.

    Man kan ta smaksatt cremefraiche eller färskost om man vill t.ex. chili & paprika. Byta ut paprikan mot färsk tomat. Ibland har vi salsa i ett lager med. Lök i färsen.

    Googla tacogratäng så finns det många olika recept som har lite olika varianter. Vi håller det enkelt då min man är petig.
  • Kiyah

    Sommartid brukar vi bjuda på pastasallad.
    Antingen att man blandar ihop allt innan och har i en eller två i stora skålar eller delar upp allt så får man blanda hur man vill efter vad man tycker om. Brukar inte bli så dyrt heller att bjuda många på,

Svar på tråden Mattips till kalas