• Anonym (spar)

    Orealistiskt att kunna sluta jobba om 10 år?

    Har i nuläget en total inkomst på ca 34000 netto. Två barn och är ensam vårdnadshavare för dem. Huslån på under 500000 och 5 år kvar att betala. Huset i nuläget värt runt 2 milj. CSN-lån som kommer vara avbetalt om ca 5 år. Inga övriga lån. Har bil men kan gå eller cykla till jobbet.
    Amorterar en hel del (ca 7500 per månad inkl. ränta) för att få ner huslånet och vill ha det så. Finns dock en hel del sparutrymme för övrigt om jag skärper till mig och om ca 5 år kommer jag att kunna spara ännu mer eftersom huset är avbetalt. Är hyfsat välbekant med börsen och vet att utan den kan jag inte realisera mina planer. Har i nuläget ca 200000 placerade i aktier och fonder samt en husbuffert på drygt 200000 men pga nödvändig förbättring av huset försvinner en stor del av dessa pengar snart. 

    Kan någon vänlig själ säga till mig hur mycket ni tror att jag kan spara per månad?

    Jag tror att jag kanske är lite väl optimistisk att kunna sluta jobba om 10 år men skulle vara trevligt att bli lite peppad att spara. 

    Fler som har mina planer? Dela gärna med er av era spartips!

  • Svar på tråden Orealistiskt att kunna sluta jobba om 10 år?
  • Anonym (D)

    Räkna ut hur mycket pengar du behöver för att kunna leva på det resten av livet och räkna ut hur mycket du då behöver spara ihop under dessa 10 år.

    Du kommer inte kunna sluta jobba om 10 år. Inte på långa vägar. Inte om du inte typ vinner på lotto eller får stora mängder oväntade pengar på annat sätt.

  • Anonym (Y)

    Har du nån som helst koll på vad din förväntade pension blir? Låter som du skulle bli fattigpensionär de luxe.

  • Godisbuske

    Exempel.

    Du startar med 200.000 och sparar 10,000 i månaden i 10 år.

    Börsen ger runt 8% historiskt per år.  Det ger dig ca 2,3 miljoner.
     
    Men vi drar till med att du hittar en fond som ger 12% per år i snitt.
    Det ger dig ca. 2,8 miljoner.

  • Anonym (Frugan)

    Min make ska sluta jobba nu. Han är dock nästan 55, kan börja ta ut pensionsförsäkringen snart, har väldigt låga omkostnader på huset, har mycket pengar sparade, har aktier som går mycket bra, har skog att sälja, kommer få ett stort arv snart. I din sits låter det osannolikt att du ska kunna sluta. 200000 är ingenting. Men spara för allt i världen! Lev ekonomiskt. Fortsätt drömma. Du kanske kan sluta en bra bit före pensionen ändå, vem vet. Glad

  • Anonym (spar)

    Glömde säga att jag nog säljer huset om 7-8 år och sätter en stor del av pengarna på börsen.

  • Anonym ((R)ealist)
    Anonym (spar) skrev 2020-08-02 16:54:50 följande:

    Jag tror att jag kanske är lite väl optimistisk att kunna sluta jobba om 10 år men skulle vara trevligt att bli lite peppad att spara. 


    Det går kanske bra, om du är runt 60 år nu.

  • Anonym (spar)
    Anonym (Y) skrev 2020-08-02 17:10:42 följande:

    Har du nån som helst koll på vad din förväntade pension blir? Låter som du skulle bli fattigpensionär de luxe.


    Om jag slutar jobba vid 50 blir den ju inte hög men alla får ju garantipension. Jag kommer i framtiden ha låga boendekostnader oavsett om jag bor kvar i huset eller inte.
  • Anonym (Y)
    Anonym (spar) skrev 2020-08-02 17:26:33 följande:

    Om jag slutar jobba vid 50 blir den ju inte hög men alla får ju garantipension. Jag kommer i framtiden ha låga boendekostnader oavsett om jag bor kvar i huset eller inte.


    Och garantipensionen är hur stor då tror du?
  • Anonym (spar)
    Godisbuske skrev 2020-08-02 17:12:10 följande:

    Exempel.

    Du startar med 200.000 och sparar 10,000 i månaden i 10 år.

    Börsen ger runt 8% historiskt per år.  Det ger dig ca 2,3 miljoner.

     

    Men vi drar till med att du hittar en fond som ger 12% per år i snitt.

    Det ger dig ca. 2,8 miljoner.


    Hittar en fond? Jag har redan flera portföljer med både fonder och utdelningsaktier. På ett år har jag gått 11+ och på 3 år 50+. Dock kommer det ju gå ner rejält framöver men det som går ner går ju upp.
  • Anonym (spar)
    Anonym (Y) skrev 2020-08-02 17:32:35 följande:

    Och garantipensionen är hur stor då tror du?


    Runt 7000+bost.tillägg.
Svar på tråden Orealistiskt att kunna sluta jobba om 10 år?