• RenLuft

    Hur kan man börja skriva till en ny funnen tjejkompis utan att det verkar som om man är intresserad på ett kärleksfulla sättet?

    Hej!

    Jag gillar att chatta och brukar oftast välja att chatta med mina killvänner. Jag har dock en tjejkompis som jag OFTAST chattar med. Jag fann henne på Internet och vi chattar med varandra dagligen. Båda vet att det har med vänskap att göra.

    Jag är aktiv i kyrkan och umgås där med både tjejer & killar utan problem. Men i andra sammanhang så som Internet eller på andra ställen så umgås jag väl kanske med tjejer om det är inblandad med killkompisar och andra bekanta.

    Jag har nämligen märkt att det lätt kan missuppfattas som om man är intresserad. Antingen kanske är det jag som sänder ut fel signaler eller så har tjejerna märkt att killar tar första steget i baktanken om att vilja dejta eller vill ha samlag.

    Idag t.ex fann jag en ny bekant. Hon var väldigt trevlig och hon hade intressant ambition. Hon la själv till mig på Facebook. Jag vill gärna skriva till henne, men på grund av mina tidigare erfarenheter, vill jag inte sabotera något med att få henne att misstolka något.

    Jag har tankar om att bjuda hem vänner på middag och då tänkte jag på att jag kan passa på och fråga henne om hon vill komma över.

    Men just det, så slog det mig. Skall det alltid vara såhär? Skall jag inte kunna chatta elle rumgås ensam med tjejer utan missuppfattningar. Jag kanske gör fel? Jag kanske sänder ut fel signaler.

    Jag vet att bjuda hem en ensam tjejkompis på fika eller bara allmänt umgänge, kan absolut få en tjej att tro att killen vill ha någonting annat/baktankar. Men överlag. Skall allt missuppfattas som om man vill något mer?

    Om jag t.ex börjar skriva till denna nya vännen som la till mig i sociala medier, kommer allt bara misstolkas?

    Tacksam för svar! För jag är en social person och jag tycker kommunikationen med mina manliga vänner och kvinnliga vänner ser olika ut. Just därför tycker jag att det är kul att snacka. Hade varit kul att någon gång ensamt snacka, man skulle dels lära känna personen och så skulle man kanske komma i en ny ''nivå''. Men jag vill inte sända ut fel signaler.

  • Svar på tråden Hur kan man börja skriva till en ny funnen tjejkompis utan att det verkar som om man är intresserad på ett kärleksfulla sättet?
  • Anonym (ooo)

    eftersom hon lade till dig, så kan du skriva till henne. 

  • Anonym (Matilda)

    1. Håll dig till neutrala ämnen i början. Tex prata om det som gjorde att ni blev vänner. Kolla läget.

    2. Var vaksam på hur du uttrycker dig. En vänskaplig neutral relation innehåller aldrig flirtiga smailys, kramar eller liknande intima uttryck. Sånt hör hemma hos den man eventuellt vill dejta.

    3. Skippa personliga frågor som gränsar till att bli "dejt-frågor". Är hon singel så fråga inte vad hon vill ha för typ av partner eller liknande. Såna frågor uppfattas som raggning.

    4. Prata inte hela tiden, inte varje dag. Hur trevlig personen än är känns det lite gränslöst att ha Messenger som blippar och plingar konstant dagligen. Ett sådant beteende kan absolut tolkas som att du vill ha mer än vänskap.

  • Anonym (Vänta lite)

    Nu menade du säkert inte att du skulle göra det direkt, men för säkerhets skull, vänta lite innan du frågar om hon vill komma på middagen.

  • RenLuft
    Anonym (Vänta lite) skrev 2020-08-02 20:49:38 följande:

    Nu menade du säkert inte att du skulle göra det direkt, men för säkerhets skull, vänta lite innan du frågar om hon vill komma på middagen.


    Nej precis, jag tänkte inte på att göra det detsamma. Jag menade som ett exempel. Att jag måste nästintill alltid vara med en grupp och bjuda personen. Jag är så van vid att det misstolkas. Antingen är det kvinnor som bär på en erfarenhet där män alltid haft baktankar om annat eller så är det jag som sänder ut fel signaler.


     


    Jag har inte fått trubbel. Men jag har noterat på ett annat sätt som har slagit mig att det helt enkelt missuppfattas. När jag i själva verket enbart ville kanske snacka, lära känna personen och ha en trevlig vänskapsband.

  • Anonym (Vänta lite)
    RenLuft skrev 2020-08-02 21:27:39 följande:

    Nej precis, jag tänkte inte på att göra det detsamma. Jag menade som ett exempel. Att jag måste nästintill alltid vara med en grupp och bjuda personen. Jag är så van vid att det misstolkas. Antingen är det kvinnor som bär på en erfarenhet där män alltid haft baktankar om annat eller så är det jag som sänder ut fel signaler.


     


    Jag har inte fått trubbel. Men jag har noterat på ett annat sätt som har slagit mig att det helt enkelt missuppfattas. När jag i själva verket enbart ville kanske snacka, lära känna personen och ha en trevlig vänskapsband.


    Jag tror inte att det är du som sänder ut fel signaler, utan att det alltid är så i nya kontakter mellan män och kvinnor. Man är lite på sin vakt, innan man vet avsikten. För mig som kvinna, är det ofta så att man mannen velat något annan än vänskap när kontakt har inletts. Tror faktiskt inte att jag kan komma på en enda situation när det enbart var vänskap som söktes. Men du verkar ju verkligen tänka på det här och det är fint tycker jag. Du är medveten om vilka signaler du sänder ut, så oroa dig inte för mycket.
  • RenLuft
    Anonym (Vänta lite) skrev 2020-08-02 21:32:50 följande:
    Jag tror inte att det är du som sänder ut fel signaler, utan att det alltid är så i nya kontakter mellan män och kvinnor. Man är lite på sin vakt, innan man vet avsikten. För mig som kvinna, är det ofta så att man mannen velat något annan än vänskap när kontakt har inletts. Tror faktiskt inte att jag kan komma på en enda situation när det enbart var vänskap som söktes. Men du verkar ju verkligen tänka på det här och det är fint tycker jag. Du är medveten om vilka signaler du sänder ut, så oroa dig inte för mycket.

    Jättetråkigt att det blivit en sådan grej att ni/kvinnor känner att ni är tvungna att vara på sin vakt. Positiva är ju att ni kan egentligen välja dem bland högen Flört


    Skämt åsido!


    Jag hade mina misstankar att det skulle handla om kvinnornas erfarenheter och inte direkt jag som råkar sända ut fel signaler.


    Hur skulle du vilja att män skall bete sig om det är av en ren vänskap? Du skrev att man bör vänta på middagsinbjudan. Vad för bekräftelse eller bekräftelser behöver du för att du skall förstå att mannen faktiskt är enbart en vän och han känner ingenting annat.

    Tack för svar!


     

  • Anonym (Kristallklart)

    Killar kan inte bara var kompis med en tjej. Han tänker på hennes tuttar.
    Tjejer vet detta. Tjejer har själv bekräftat att de vet att killkompisar med största sannolikhet är attraherade.

  • Anonym (Gäster)

    Nya tjejkompisar kanske du ska träffa i ett större sällskap 

  • Anonym (***)
    RenLuft skrev 2020-08-02 21:27:39 följande:

    Nej precis, jag tänkte inte på att göra det detsamma. Jag menade som ett exempel. Att jag måste nästintill alltid vara med en grupp och bjuda personen. Jag är så van vid att det misstolkas. Antingen är det kvinnor som bär på en erfarenhet där män alltid haft baktankar om annat eller så är det jag som sänder ut fel signaler.


     


    Jag har inte fått trubbel. Men jag har noterat på ett annat sätt som har slagit mig att det helt enkelt missuppfattas. När jag i själva verket enbart ville kanske snacka, lära känna personen och ha en trevlig vänskapsband.


    När du skriver så här så tolkas det som att du ska ha middagen snart, annars hade du väl inte frågat om det var ok? Självklart kan man bjuda kompisar på middag utan baktanke,  men din TS handlar om tjej du inte känner överhuvudtaget.

    Jag har tankar om att bjuda hem vänner på middag och då tänkte jag på att jag kan passa på och fråga henne om hon vill komma över.
Svar på tråden Hur kan man börja skriva till en ny funnen tjejkompis utan att det verkar som om man är intresserad på ett kärleksfulla sättet?