• Anonym (Kläder)

    Storlekar / självbild (kläder)

    Jag är i behov av kläder men det år så svårt att hitta rätt storlek. Alla skiljer så mycket och beställer man på nätet måste man nästan ta 3 olika eftersom att de ev. Passar. Det gör att om jag kan ha small i en butik, men måste ha L i en annan blir min självbild helt upp och ner. När jag var liten var tanterna som kollade på storlek 40 rätt feta, nu behöver jag själv handla 42. Jag är 168 och väger ca 70/72. Har lite mage men i övrigt inte sån tjock tycker jag... Fasen vad jobbigt. Är det bara jag!?

  • Svar på tråden Storlekar / självbild (kläder)
  • Anonym (nej)

    När man var liten tyckte man ju att 25-åringar var gamla. Hade inte lagt någon vikt vid man tyckte då. Sedan beror ju storlekar mycket på modell också. 42 är väl där plusstorlekar börjar. Lite åt det större, men verkigen inte superstort.

  • Fjäril kär

    Sanningen är att storleken skiljer beroende på i vilket land det är tillverkat, hur modellen på plagget ser ut, om det är ett löst sittande plagg eller tajt åtsittande, vilket material det är, plaggets skärning, hyr stora bröst du har, hur bred rumpa och lår du har, hur lång du är etc.

    Dvs storleken är aldrig exakt utan en uppskattning på ungefär vad du ska utgå ifrån.

    Om jag själv enbart tittar på storlek blir jag både schizofren och deprimerad eftersom jag är timglasformad med rejäl byst, smal midja och breda höfter. Good luck att hitta något som passar.... En mjuk topp i 40 funkar fint men måste ha 44 i lite stelare jeansskjorta/blus om brösten ska få plats... Mjuka billiga stretchjeans/jeggings i 40 går asbra men ett par bättre jeans med rätt passform i stel denim blir oftast 44... Klänning kan bli allt från en rak t-shirtklänning i 38/40 till ett tajt sidenfodral i 46...

  • Anonym (Skevt?)

    Du verkar ha en skev självbild. Man är inte fet om man har storlek 40. Skulle inte säga att man är fet om man har storlek 42 heller. Jag har gått ner mycket i vikt det senaste året och är nu inom normalt BMI, ser mig själv som relativt smal men har lite mjuk mage (hud) kvar och jag har nu storlek 42. Tidigare hade jag storlek 48 och var hänvisad till rymliga plus size-kläder. Tro mig, det är en jäkla skillnad. 

    Däremot kan det vara svårt att hitta kläder som passar ens kroppsform, t.ex. har jag ganska platt rumpa och alla byxor som heter något med "curvy" blir som en påse på min rumpa, det ser ut som en säck bakifrån. Jag måste ha skinny jeans som sitter tight. Jag beställer aldrig från nätet för det är så svårt att veta hur det passar utifrån bilder. Köper bara kläder i butik. Då blir det rätt. 

  • Anonym (Skevt?)
    Fjäril kär skrev 2020-08-02 22:31:27 följande:

    Sanningen är att storleken skiljer beroende på i vilket land det är tillverkat, hur modellen på plagget ser ut, om det är ett löst sittande plagg eller tajt åtsittande, vilket material det är, plaggets skärning, hyr stora bröst du har, hur bred rumpa och lår du har, hur lång du är etc.

    Dvs storleken är aldrig exakt utan en uppskattning på ungefär vad du ska utgå ifrån.

    Om jag själv enbart tittar på storlek blir jag både schizofren och deprimerad eftersom jag är timglasformad med rejäl byst, smal midja och breda höfter. Good luck att hitta något som passar.... En mjuk topp i 40 funkar fint men måste ha 44 i lite stelare jeansskjorta/blus om brösten ska få plats... Mjuka billiga stretchjeans/jeggings i 40 går asbra men ett par bättre jeans med rätt passform i stel denim blir oftast 44... Klänning kan bli allt från en rak t-shirtklänning i 38/40 till ett tajt sidenfodral i 46...


    Instämmer i detta. Modell, tillverkningsland, material, skärning etc spelar egentligen större roll än storlek, storlek är en fingervisning men det kan skilja mycket. Jag har alltid haft små axlar och små bröst och har kunnat ha mindre storlekar på skjortor och blusar än vad jag kunnat ha på t.ex. jeans. Jag har långa ben så ibland på vissa jeansmodeller blir benen för korta. Man får prova sig fram helt enkelt. 
  • Anonym (stora storlekar)

    Som de andra säger så skiljer det mycket, massor till och med, beroende på var man handlar, vilken modell det är och så vidare.

    Jag är stor. för mig är varken 40 eller 42 någon stor storlek eftersom du måste lägga på 10 för att komma till mig. Men även jag kan ha L i vissa käder, XL i andra och ibland XXL också. Jag har till exempel 2 par jeans köpt i samma affär. Det ena paret är stuprör och det andra är bootcuts. Annars är det samma märke, från samma affär, samma material, samma färg, men olika storlekar. Stuprören är en storlek större. Och bootcutsen är snart för stora, de glider ner hela tiden om jag inte har ett skärp i. Jo, jag har gått ner några kg sedan jag köpte dem. Tröjor har jag alla storlekar från medium, ja det är sant, till storlek 56, ja, det är lika sant. Jeansjackan jag har haft i nästan 20 år är en large, den nya vinterjackan jag köpte förra hösten är stolek XL. Mina XL mjukisbuxor är för stora. Och så vidare.

    Kläder är som djungler. Man tror att man hittat rätt men så fort man vänder sig om så är man vilse igen.

  • Anonym (Kläder)

    Skönt att höra att ändra är lika vilsna.. Ja försöker att inte stirra mig blind på storleken men de sitter fast ändå verkar de som

  • McIris

    När jag var yngre minns jag att HM:s stl var 38/40 M och nu är 36/38 S och 40/42 M. Så jag som nedtill alltid haft 38 har fått fatta att stl 40 sitter bättre haha. Det tog ett tag. Undra varför de gör så?

  • Anonym (Matilda)
    Anonym (Kläder) skrev 2020-08-02 23:31:05 följande:

    Skönt att höra att ändra är lika vilsna.. Ja försöker att inte stirra mig blind på storleken men de sitter fast ändå verkar de som


    Bästa exemplet från verkligheten var när jag beställde jeans från två sajter på nätet.

    Ett par från USA med Harley Davidson-logga på jeansen.

    Ett annat par från Wish och Kina. Samma typ av jeans och fejklogga från Harley.

    Beställde utifrån deras respektive måttabeller. Det skiljde nån cm hit och dit enligt tabellen

    Jeansen från USA i storlek L. Och jeansen från Kina i XL. Är lika lång som dig men väger 85 kg

    Jeansen från USA var för långa och för stora fast de skulle vara en slim modell.

    Jeansen från Kina kunde jag inte ens prova. De fastnade på vaderna.
  • Anonym (Anonym)

    Handlar en hel del second hand, och upplever ofta att moderna kläder är mindre än äldre.
    Jag har storlek 38-40 på överkroppen och 40-42 på underkroppen i moderna kläder. I second-hand fyndade kläder, ofta från 70-90-talet, har jag 36 på överkroppen och 38 på underkroppen. Är 162 cm och väger ca. 58 kg kan tilläggas.
    Sen beror det givetvis på passform och modell av kläder också, men tycker generellt att moderna kläder blivit mindre i storlekarna.

  • Anonym (U)

    En kollega med komplex för sin 80 A-kupa bröt ihop på Change när expediten kom med 75B. Jag fick medla och förklara att de kör sina egna storlekar. Jag som har F tycker inte att det är kul att ta G där, men vet att jag är densamma fast klädlappen säger olika siffror och bokstäver.

    Köp det som sitter bra och klipp sedan ur lappen!

  • Anonym (Olika)

    Jag är 166 cm och väger 54 kg.

    Jag kan ha allt från 34-38 beroende på märke.

    På kappahls jeans har jag alltid 34, medan jag på andra butiker kan ha 34/36 och ibland 38.

    På några byxor har jag till och med haft 32, men den storleken ser man sällan nu för tiden.

  • Anonym (46)
    Anonym (Kläder) skrev 2020-08-02 22:13:57 följande:
    Jag är i behov av kläder men det år så svårt att hitta rätt storlek. Alla skiljer så mycket och beställer man på nätet måste man nästan ta 3 olika eftersom att de ev. Passar. Det gör att om jag kan ha small i en butik, men måste ha L i en annan blir min självbild helt upp och ner. När jag var liten var tanterna som kollade på storlek 40 rätt feta, nu behöver jag själv handla 42. Jag är 168 och väger ca 70/72. Har lite mage men i övrigt inte sån tjock tycker jag... Fasen vad jobbigt. Är det bara jag!?
    Om du bara tänker på svenska storlekar som var storlek 40 Large för 15 år sedan. Idag har man bytt så att Large är 44.  

    Behöver du 42 idag så var du 38 i det gamla systemet.

    Själv har jag gått och blivit ungefär 46.

    Sedan har du andra länders måttsystem och traditioner. Asiatiska storlekar (S, M, L osv) är är alltid mindre än våra motsvarigheter.

    Särskilt nu med näthandelns ökning har det blivit ett jädra problem med dessa skilnader.
  • Anonym (Mullig)

    Jag är 163 lång och väger 62, men drar ändå storlek large eller 40-42. För ca 10 kg sen drog jag storlek s eller tom xs. Så storlekarna bara måste blivit mindre med åren. Köper allt på second hand. HM är ju hysteriskt smala i modellerna, jag kunde inte ens ha deras gravidbyxor hela graviditeten pga de smala benen. Tydligen ska man ha sylfidben och enbart bli tjock över magen. Timglasfigur med breda höfter ska man inte ha nånstans. För att byxor ska passa mig öht blir de som hösäckar längre ner över benen. Gett upp det där med kläder...

  • Physalis

    Som flera redan sagt så skiljer sig storlekar åt mellan butiker, material, modell, din egen preferens osv. Dessutom ser alla kroppar olika ut. Storleken är inget betyg.


    Korrekturläser som en kratta
  • Physalis

    Obs blev skickat innan jag skrivit allt.

    Har man svårt att hitta kläder som passar rakt från butiken så kan man köpa plagg som passar bra på största stället och sedan betala för att skräddarsy dem för sin kropp.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Storlekar / självbild (kläder)