• Prit

    IVF hösten/vintern 2020

    Odengatan10 skrev 2020-09-15 18:25:52 följande:

    Det är mycket bättre miljö i din livmoder men jag förstår din oro, känner mig också väldigt orolig just nu. Jag fick plussade i sön så allt är vädigt tidigt, men innan det var jag helt säker på att mens var på g pga av molande värk i rygg. Kan ju lika väl vara så att du är gravid och därav molande smärta, hoppas!  


    Hade du andra symptom än molvärk? Hur blev dina bröst? Jag antar att de ska bli hårda och spända? Mina är helt mjuka nu och gör ont om man rör dem.

    Det känns så tråkigt att man ska behöva börja om på ruta 1 igen med sprutor och läkarbesök och smita från jobbet etc etc. Det är påfrestande på alla sätt. Men det är inte över än. Testdag på måndag så det är inte kört
  • Prit
    Always choklad skrev 2020-09-15 18:29:41 följande:

    Hej många i samma situation här. Inne på 2 IVF återföring med 3 dagar. Ljusrosa flytningar från igår eftm. Fortsatt idag med även ljusrött flytning/blod? Testning nu på tors men känns rätt kört just nu. Väntar just nu på telefonkö sjukvårdsupplysningen, vad skall jag göra sjukskriva mig och ej gå till jobbet och hoppas det ger bättre förutsättningar eller för det mentala kämpa på så man kan tänka på nått annat än gravid/baby/missfall 24h om dygnet. Hoppet är väl sista som överger en..Håller tummarna hårt.


    Vilken dag fick du de rosa flytningarna på ? Kan det inte vara nidblödning ? Det kan vara positivt snarare än negativt . Håller alla tummar för dig
  • Prit
    looottaliiina skrev 2020-09-17 19:07:50 följande:

    Hej alla hjältar! Puh tung dag idag då vi fick beskedet att inga av våra embryon klarat sig till nedfrysning. Alltså det beskedet- alla ni som fått det här kommer mycket kärlek till er. En liten 2-dagars fick flytta in i förra veckan men oddsen att den ska klara sig när övriga kastade in känns ju inte bra. En dag i taget och så får vi ta det därifrån. Tänker på er! Fasiken vad starka vi är som ska igenom detta. De som inte gjort resan själva förstår inte alls vad vi går igenom. 


    Detta hände mig också. Tappade allt hopp om det jag har i mig. Det går verkligen upp och ner och man känner sig så himla ledsen..börjar bli orolig nu att jag kanske har dåliga ägg? Jag har testdag på måndag. Känner mig inte gravid ...Hur går det för dig ?
  • Prit
    Sussna85 skrev 2020-09-17 20:11:59 följande:

    Vet precis den känslan och kramar till er!

    Av våra två försök hittils har vi inte fått ett enda ägg till frysen,och av två st ivf fått bara göra en insättning.

    Alla andra ägg har varit för fragmenterade för att odla vidare på.

    Sist satt de in ett ägg med grad 4  i fragmentering, de graderar 1-5, vilket 5 är odugligt...så den insättningen var dömt för att misslyckas.

    Det som inte dödar det härdar, och det får man verkligen erfara i denna resa,vi är tusans starka


    Hur får du reda på allt detta. Vilken klinik går du på? Jag har varit både privat (Nordic IVF) och nu landstinget via GBG och det enda de säger är "det ser fint ut" och utan att försöka ge dig ett löfte att det ska gå vägen men snarare lite hopp.... Hade gärna med velat veta mer
  • Prit
    Sussna85 skrev 2020-09-17 21:02:47 följande:

    Kliniken ligger i Åbo och heter Aurakliniken, en privat klinik.

    Där ringer de varje dag efter ÄP och meddelar hur det går, först hur många ägg som blev befruktade, och sen varje dag tills ev insättning håller de en uppdaterad och vad de kommer att göra härnäst.

    Ja men vad frustrerande att inte få veta vad som händer med ens ägg!


    Wow vad imponerande. Här har man ingen aning egentligen. Man blir bokad dag 2 eller 3 ser det bra ut och man har fler än 5 embryon får man komma dag 5 för insättning. Men för en som haft två omgångar där inga klarat sig till dag 5 känns det väldigt jobbigt. Detta borde vara standard för att underlätta för patienten
  • Prit
    Always choklad skrev 2020-09-17 21:29:44 följande:

    Har ändå överlevt den här dagen. Tror jag visste att det inte skulle bli nån graviditet denna gång redan mån, kanske tidigare. Brösten växte inte å ömmade på samma sätt. (Var bara magen som svall upp, glöm att ha mina skinnyjeans oavsett att de har massa stretch).

    Tänkte att tja det är väl olika. Hur har ni upplevt det som fått en graviditet och fästa oavsett om det blev en baby i slutändan eller tidigt eller sent missfall? Har alltid brösten varit starkaste indikatorn?

    Har druckit Cola ikväll kommer typ inte sova alls. Kommer nog hänga här. En oerhörd tröst faktiskt att se att man inte är ensam när släkt och vänner kring en känns som rena barnfabriken.

    Är egentligen lite anti sociala medier Instagram och Facebook går numera inte sen några år tillbaka. Går inte glädjas med alla barnfam och bäbislycka. Undviker aktivt att träffa folk som har barn under ca 1år. Verkar vara någon form av emotionell gräns för mig då de kan vara på förskolan ungefär..Vet jag låter bitter men ibland kan man behöva skriva av sig.

    Fler som ligger vakna?


    Haha...känner igen mig precis. Flera vänner är inne på andra barnet och man är kvar och räknar ruvardag. Hemskt hemskt hemskt.

    Jag tycker inte det är så jobbigt att se andras barn men däremot att höra att folk blir gravida till höger och vänster gör mig väldigt sårad. Och speciellt när det gått så lätt och det gnälls...

    Hoppas det är vår tur snart
  • Prit

    Hej allihopa. Vill uppdatera er här. Jag fick i ett tvådagars och har testdag imorgon. Jag hade 4 embryon som skulle odlas vidare men inget klarade sig. Jag förlorade allt hopp om det jag har i mig just nu. Mina symptom är väldigt milda. Mild molvärk som jag framförallt känner under kvällen. Brösten är ömma på sidorna om man rör dem och de senaste dagarna har de varit lite mer tunga/fasta men inget speciellt. Vi bestämde för att ta test idag eftersom det är söndag och vi båda kan vara med. Känner mig absolut inte gravid och pluset Kommer fram snabbt. Känns heeeeeeeeelt otroligt. Så många test som vi tagit under två års tid och jag började tvivla på mina ägg. Blev riktigt orolig och det satte sig. Jag hoppas att detta kan ge hopp till er där ute. Få ägg behöver inte vara sämre och att få tillbaka tvådagars behöver inte heller vara sämre än en blasto. Har testat blasto i stimulerad cykel men också en frysåterföring av blastcyst men en tvådagars funkade för mig. Tredje gången gilt.

    Konstigt nog är det svårt att ta in pluset. Vad gör man nu? Har inte jättetydliga symptom. Hur ska man kunna vänta 3 v till UL?

    Läste att jag ska fortsätta med lutinus två gånger om dagen morgon och kväll - tills paketet är slut. Det är väl ungefär en vecka. Låter det bra? Läste annat högre upp i tråden . Vilka tider tar ni?

  • Prit
    Sussna85 skrev 2020-09-21 07:44:33 följande:

    Grattis till er!! <3

    Ja,det visar ju på att man inte ska ge upp hoppet! :)

    Här sitter jag och är just påväg in till kliniken för ÄP,och jag hoppas innerligt att det finns någe ägg att plocka...tredje gången gillt för oss oxå.


    Heja er! Önskar er all lycka
  • Prit
    Javelina skrev 2020-09-21 12:54:31 följande:

    Hej och grattis till alla som plussat! Ni är så värda det :)

    Här är det deppig måndag. Rd4 och mår lika kasst som när jag började med progesteronet, nu har molvärken ökat och brösten är jätteömma. Känns som innan mens. Den enda gången jag varit gravid hade jag inte ett enda symptom. Skillnaden nu kan ju vara att dosen är nästan 3 gånger högre eller så har de inte fäst. Eller så är det för tidigt att spekulera. Är i vilket fall nedstämd och förstår inte hur vi ska kunna acceptera att det inte blir fler barn. Tycker jag ser bebisar precis överallt, alla är gravida och själv känner jag mig som 100 år och förbrukad typ.


    Det är ju massa dagar kvar. Deppa inte. Känslorna går verkligen upp och ner men försök tänka positivt. Det är ju som sagt bara rd4
  • Prit
    Thessan81 skrev 2020-09-23 23:04:26 följande:

    Skrev fel först men 5+0 imorgon


    Hur känner ni tjejer? Jag är i v 5 4+5 Imorgon. Har molvärk ibland men framförallt huvudvärk! Brösten känns inte lika ömma och inga andra symptom. Jo är väldigt trött... Men det kan likaväl bero på jobbet ? Börjar bli orolig.

    Har dock fått tid hos barnmorskan precis v6 för inskrivning och blev kallad till Sahlgrenska v8. Man längtar ihjäl sig dit för att slippa oroa sig. Är det tidigt för de typiska symptomen ? Känner att jag bara vill bli illamående hur sjukt det än låter
  • Prit

    Hej!

    I somras påbörjade jag min 3dje IVF behandling. Jag tog menpur 150 och reagerade väldigt dåligt jämfört med tidigare behandlingar. Jag fick ut 7 ägg där 6 var mogna. Jag fick en insättning dag 2 och inget till frysen. Jag fick dock guldägget och blev gravid. Tyvärr missfall v 8+5. Hemskt. Väntade på att mensen skulle komma för att börja igen. Äntligen kom den och de bestämde att höja min dos denna gången för att få mer äggblåsor. Vi ökade menopur till 187.5 . Sprutdag 8 var Jah inne på första UL och man såg 15 äggblåsor. Läkaren sa att det inte får bildas mer för då behöver vi totalfrysa och att det förmodligen blir äggploxk i slutet av veckan. Jag frågade då om vi inte kunde sänka dosen för att inte riskera att detta händer. De sa nej. Två dagar senare åker jag in på UL två och de hittar 21 blåsor!! Och läkaren säger snabbt DET BLIR TOTALFRYS PÅ DETTA. stor risk för överstimulering. Och visst... Jag förstår detta kan låta mycket eller att man önskar detta men Jah blev så SJUKT besviken på deras sätt att hantera detta. Det blir ingen insättning denna månad och sen har det stängt över jul så nästa FET blir i slutet av januari tidigast beroende på min cykel. Om jag nu hade kunnat fylla frysen hade det ju kanske inte gjort något men detta är mitt 4 IVF försök och jag har inte tidigare lyckats få många till frysen. (2 st på behandling 2 totalt). Barnmorskan sa också FÖRVÄNTA DIG INTE MYCKET pga den höga siffran det är få som brukar klara sig. Så nu sitter jag här två dagar efter äggplock och har ont och känner mig så besviken på att behöva vänta IGEN. Jag ville så gärna ha ett embryo i mig denna månaden innan stängning.

    Har detta hänt någon av er tidigare ? Hur tycker ni att personalen hanterade detta? Har jag fel som blir besviken? När de ökade min dos borde de även kallat mig tidigare på UL... Ja jag vet inte. Denna eviga väntan gör en galen...

  • Prit
    GlitterLina skrev 2020-11-29 11:37:39 följande:

    Förstår din frustration men såhär i efterhand önskar jag att jag inte hade fått nåt färskt i mig & ist blev totalfrys. För jag blev väldigt sjuk i överstimulering & eftersom jag blev gravid på förskåterföringen så blir oftast överstimuleringen värre. Hade ont & kunde inte andas & alla mina värden va dåliga. Vätska i buken överallt. Såg ut som om jag va i 8nde månaden. Detta hände mig i mars & jag blev inte friskförklarad förrän i juni. Så försök tänka posetivt att det blir totalfrys för att din kropp ska kunna återhämta sig för att det ska bli en frisk graviditet. Jag blev ju jättesjuk & i v 8 blev det ett MA


    Vad tråkigt att höra. Varför valde de att göra ett återförande för dig och inte vänta ? Du har rätt. Känns väldigt jobbigt att läsa din historia. Hoppas att du är igång igen <3
  • Prit
    AndraSladdis skrev 2020-11-29 21:43:24 följande:

    Det hände mig i våras och såhär efteråt känns det rätt att det gjordes totalfrys, eftersom jag blev aldrig överstimulerad och mådde bra. Önskar bara att vi hade kunnat använda Ovitrelle som trigger, kanske hade blivit fler mogna ägg då (Lupron användes). Vi fryste endast ett embryo. Blev gravid i FET direkt i cykeln efter men det varade bara till v. 17.


    Jag tror jag med kommer att känna samma i efterhand men just nu är det så tråkig med allt VÄNTANDE. Samtidigt är jag glad att vården är måna om att man ska må bra.

    Okej är det skillnad på dessa sprutor. Jag är också orolig att mina inte ska klara sig nu. Jag tog en spruta som heta gonapeptyl. Försöker googla på det men hittar ingenting.

    Hur långt senare kom din mens efter avbruten IVF ?

    Jag beklagar ditt missfall. Så himla tråkigt och så sent. Jah fick mitt sent i v8 och det känns svårt att acceptera när det är via IVF. Har läst att man kan göra mera studier på embryon utomlands förstår inte varför man inte gör det i Sverige
  • Prit
    JessTild skrev 2020-12-14 22:04:57 följande:

    Planen nu är att invänta mens i januari, i normal cykel

    Och göra insättning då...

    Idag är jag helt förtvivlad ????


    Exakt samma hände mig. Fast jag visste att det skulle bli totalfrys. Fick ut 22 ägg. 18 mogna och tillslut fick jag bara 2 till frysen. För mig blev det inte bättre med flera ägg.. snarare sämre kvalité när de stressas sådär. Nu har jag fått vänta en mens... Och nu väntar jag på nästa för att få en FET i januari. Tiden går så OTROLIGT långsamt. Jah var tvungen att vänta på en naturlig mens emellan. Samma för dig? Jag är så orolig att det ska ställas in pga Corona. Går via landstinget i GBG och tänker att de kanske behöver arbeta på andra avdelningar. I våras var det så och de gjorde bara äggplock men inga återföringar. Någon som vet hur det är nu ?
  • Prit
    Clemmentina skrev 2020-12-16 17:47:31 följande:

    Nu har de uppdaterat informationen på hemsidan om att verksamheten berörs i december och januari. Behandlingar och besök kan komma att ställas in. De verkar dock inte stänga ner helt!


    Ja läste nu. Men verkar som att de gör insättningar som jag tolkar det. Gud vilka oroliga tider. Att man ska behöva tänka på detta med
  • Prit
    Clemmentina skrev 2020-12-16 08:27:57 följande:

    Förstår att väntan är lång! Jag fick missfall nu i början av december och vill bara starta nästa behandling (fick inga till frysen). Jag har egentligen ingen aning om de drar ner verksamheten nu på grund av Corona men under julen har de oavsett mindre verksamhet. I våras tror jag att det endast var några få veckor de inte gjorde återföringar (om ens några) men när det var minsta risk för överstimulering förstod jag det som att de alltid valde totalfrys. Håller tummarna för att du får göra fet i januari som planerat!


    Önskar dig all lycka till! Hoppas att din mens kommer igång snabbt så att ni kan börja igen. Jag fick börja på den mensen som kom direkt efter missfallet så det var väldigt positivt. Jag trodde jag skulle behöva vänta en emellan
  • Prit
    Sussna85 skrev 2020-12-17 09:37:12 följande:

    Så ledsamt att det blev missfall! Stor kram till dig! <3 Men om jag förstod rätt är du igång med ny behandling redan?


    Tack snälla! Jag gjorde ny behandling efter missfallet men blev överstimulerad. Fick inte ha insättning plus vänta en mens så det blir i januari. Tiden går sååååå långsamt. Hade önskat att jag hade ägglossning vid mellandagarna så att man skulle slippa smita från jobbet också. Bara Jah som tycker det är otroligt jobbigt och stressigt att behöva ljuga på jobbet . Några som vet men har ett stort arbetslag så vill heller inte säga till alla men ursäkterna stressar mig enormt mycket
  • Prit
    Clemmentina skrev 2020-12-17 10:15:40 följande:

    Detsamma! Så skönt att du slapp vänta en mens. Mitt missfall (som kan vara någon konstig form av utomkveds) drar ut på tiden så tror vi kommer få vänta ett tag. Just nu följer de mig då hcg minskar lite för långsamt. Men hoppas på ny behandling i januari/februari. Då hinner kroppen vila lite!


    Även om det är jobbigt så är det skönt att kroppen får vila. Jag vet inte om du blivit gravid innan men det hade inte jag så på ett sätt såg jag det som positivt att jag KAN. Så kan du med tänka. Fantastiskt och nästa gång händer det.

    När jag ringde till kliniken och berättade om mitt missfall så sa de att det är stor chans för att de fäster vid nästa insättning. För att kroppen är " van" att vara gravid. Det gav mig hopp samtidigt som det störde mig... Speciellt sen när jag inte fick en insättning. ..
  • Prit
    JessTild skrev 2020-12-17 11:24:03 följande:

    Av 14 ägg blev det 8 embryo, men bara ett till frysen och inget till mig

    Så himla besviken

    Någon som vet om det är vanligt att ett embryo inte klarar ev tining?


    Fullt normalt. Mitt senaste var 22 ägg men då inte alla mogna och befruktade. Slutade med två i frysen. Man blir riktigt besviken. Jag blev överstimulerad och sköterskan sa innan jag gick hem från äggplock "förvänta dig inte många i frysen nu" så det var ju skönt att höra att det inte brukar bli många. Men... Fick två. Hade hoppats på iaf 4.

    Jag hoppas att det är ditt guldägg i frysen som väntar på insättning ???? lycka till
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020