• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Odengatan10
    Grustradgarden skrev 2020-09-18 08:22:25 följande:
    Heej :) tackar som frågar. jag vet inte riktigt hur det går... har inga särskilda symptom (endast ömma bröst under delar av dagen). Mitt pucko har tagit cb digital med veckoindikator i 5+1 och 5+3 (idag) och det visar bara 2-3. :( känner mig helt ruvad på konfekten! Haft lite brunt och rosa på pappret för typ en vecka sedan, men jag tror det var av lutinus. Jag har skrivit både till min vc och Sahlgrenska nu att jag gärna vill ta hcg-prov... denna oro! Och att tiden går så långsamt...

Hur går det själv? Har du uttalade symptom? När har du nästa viktiga datum? Kram tillbaka!
    Ungefär samma för mig! Ömma bröst ibland om jag verkligen känner efter, men inte alls lika mycket som jag haft tidigare när jag plussat, det kan ju säkert variera men såklart ngt som ligger där i bakhuvudet och gnager.

Hahah, jag gjorde exakt samma sak och tog samma test 4+4 visade den 2-3 v vilket jag tycker borde stämma med insättning minus 5 dagar (då jag hade ägglossning). Dock vågar jag inte ta nästa som då borde visa 3+ idag eller imorg (5+1), vet ändå inte vad jag ska göra med info så känner mig lite tveksam plus har två veckor kvar nu så kanske bara ska hålla mig. Läste på testet att om du testar mer än 6v efter befruktning kan resultatet ge "oväntade resultat" kanske är det som hänt? Eller så är du ngn dag för tidig. 

Bra att du går och testar hcg, jag hade ett tidigare missfall för många år sedan och då gjorde man detta. Vid mitt sista missfall avtog symtomen helt, det låter ju som du fortfarande har symtom vilket är positivt  

Att brösten ömmar fram och tillbaka under dagen låter ju naturligt.

Den 1a okt är nästa datum!!! 

Håller tummarna nu
  • Odengatan10
    Odengatan10 skrev 2020-09-18 09:30:44 följande:
    Ungefär samma för mig! Ömma bröst ibland om jag verkligen känner efter, men inte alls lika mycket som jag haft tidigare när jag plussat, det kan ju säkert variera men såklart ngt som ligger där i bakhuvudet och gnager.

Hahah, jag gjorde exakt samma sak och tog samma test 4+4 visade den 2-3 v vilket jag tycker borde stämma med insättning minus 5 dagar (då jag hade ägglossning). Dock vågar jag inte ta nästa som då borde visa 3+ idag eller imorg (5+1), vet ändå inte vad jag ska göra med info så känner mig lite tveksam plus har två veckor kvar nu så kanske bara ska hålla mig. Läste på testet att om du testar mer än 6v efter befruktning kan resultatet ge "oväntade resultat" kanske är det som hänt? Eller så är du ngn dag för tidig. 

Bra att du går och testar hcg, jag hade ett tidigare missfall för många år sedan och då gjorde man detta. Vid mitt sista missfall avtog symtomen helt, det låter ju som du fortfarande har symtom vilket är positivt  

Håller tummarna nu
    Läste på testet att om du testar mer än 6v efter befruktning kan resultatet ge "oväntade resultat" kanske är det som hänt?

Det jag menar är alltså att du redan har så mycket hcg, vilket gör att den då inte verkar kunna hantera antal veckor rätt....
  • Javelina
    Always choklad skrev 2020-09-17 22:01:47 följande:

Hej lite nyfiken. Går du hos en privat klinik eller. Jag har via landstinget själv som har anlitat en privat klinik. Jag fick på mitt första ivf 2 lyckade. Jag trodde då att de skulle sätta in båda 2 men de valde att sätta in ett frysa det andra. Samma sak denna gång på ivf 2 1 satte de in och de övriga i frys. Har du fått någon förklaring till varför de valde att sätta in två, Jag trodde innan min livf resa startade att det var praxis att man satsade på 2-3 på samma gång då chansen till att barnet får ett syskon ökar alt att 1 av 2-3 klarar sig. Verkar funka lite olika på olika kliniker jag är bara nyfiken. ????

Jag går på Livio men privat då det är syskonförsök. Jag blev remitterad dit via landstinget för många år sedan. Det är väldigt restriktiva, liksom alla svenska kliniker när det kommer till att sätta in två embryon. I vårt fall handlar det om att vi gör ett enda försök och har två frysta embryon kvar som skulle kasseras pga att frystiden löper ut i september. Jag är också över 38 år och har gjort tidigare misslyckades försök. Hade jag varit lite yngre och det funnits mer tid tror jag knappast de skulle sätta in båda.
  • Grustradgarden
    Odengatan10 skrev 2020-09-18 09:30:44 följande:

Håller tummarna nu

Nej, ta inte veckoindikator! Man blir bara knäpp av resultatet. Försökt få tag i Sahlgrenska via 1177 men de har inte svarat. Min vc kunde inte ?hantera? de blodproven tydligen. Blir så himla orolig. :( jag tror inte att jag har sååå mycket hcg att det slår fel, eftersom att jag inte har särskilt mycket symptom. Det är nog bara att vänta... tyvärr. Jag har trott hela tiden att den här graviditeten inte kommer att fullföljas, utan bli ett missfall av något slag. Känner mig negativ liksom.

För dig låter det ju mer hoppfullt :) vilken vecka är du i 1/10? :)
  • Always choklad
    Javelina skrev 2020-09-18 11:21:52 följande:

Jag går på Livio men privat då det är syskonförsök. Jag blev remitterad dit via landstinget för många år sedan. Det är väldigt restriktiva, liksom alla svenska kliniker när det kommer till att sätta in två embryon. I vårt fall handlar det om att vi gör ett enda försök och har två frysta embryon kvar som skulle kasseras pga att frystiden löper ut i september. Jag är också över 38 år och har gjort tidigare misslyckades försök. Hade jag varit lite yngre och det funnits mer tid tror jag knappast de skulle sätta in båda.

Hej

Ok det kan vara bra att veta samma här också Livio men via landstinget. Är också över 38 39..kanske något jag skall fråga om då. Mina är nya iförsig...Måste läsa på lite om för och nackdelar risker etc.

Tack för info
  • Odengatan10
    Grustradgarden skrev 2020-09-18 11:53:00 följande:

Nej, ta inte veckoindikator! Man blir bara knäpp av resultatet. Försökt få tag i Sahlgrenska via 1177 men de har inte svarat. Min vc kunde inte ?hantera? de blodproven tydligen. Blir så himla orolig. :( jag tror inte att jag har sååå mycket hcg att det slår fel, eftersom att jag inte har särskilt mycket symptom. Det är nog bara att vänta... tyvärr. Jag har trott hela tiden att den här graviditeten inte kommer att fullföljas, utan bli ett missfall av något slag. Känner mig negativ liksom.

För dig låter det ju mer hoppfullt :) vilken vecka är du i 1/10? :)

Nej, du har rätt! Jag lägger bort mitt andra test som ligger och glor på mig i badrummet, två veckor kvar nu så bättre att hålla sig... Kommer ju ändå få vänta! Jag har tyvärr också haft en dålig känsla över min graviditet, men jag vet inte om jag kan lita på min magkänsla i detta fall, tror missfallet spökar. Det sätter sig liksom på huvudet och jag känner mig manisk med att ?känna efter? och orolig pga lite symtom. Tillslut vet jag inte om jag inbillar mig när jag väl har symtom. Hur starkt ska ett symtom kännas osv... Men som alla säger, behöver det inte vara dåligt men tyvärr går det väldigt dåligt för mig att ?tänka positivt och rätt? just nu.

Tror lite att jag försöker förbereda mig för det värsta, även om det såklart inte går... Jag tror man blir lika ledsen ändå. Och egentligen vad kostar det att vara glad för plusset, det enda som händer är ju att jag varit glad i onödan och det är ju inte så farligt. Besvikelsen lär bli lika stor oavsett, allt detta är lätt att tänka när man tänker klart men jag upplever att det är ganska svårt.

Jag tror om jag räknar rätt att jag är i v7+5 när jag ska tillbaka till kliniken.

Två veckor till att härda ut. Fortsätter du

MedLutinus?
  • Carro9194

Är det någon som har fått skjuta upp sitt första försök pga Corona? Var på första mötet idag och blev informerad om att det eventuellt kan bli uppskjutet ifall de behandlar för många vid samma tillfälle, eftersom de ligger lite efter pga corona. Hoppas man får starta på en gång, isåfall är det dags för mig om 10-12 dagar :)

• Always choklad

Fick just veta att det är en till på jobbet nu som skall ha barn, fan varför kan man inte va glad för deras skull..

Suck å här sitter man själv å ska blöda ut så man kan börja på ny kula...

• Javelina
    Always choklad skrev 2020-09-18 19:26:15 följande:

Fick just veta att det är en till på jobbet nu som skall ha barn, fan varför kan man inte va glad för deras skull..

Suck å här sitter man själv å ska blöda ut så man kan börja på ny kula...

Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att det inte bubblar över av empatisk lycka för dig.. Det påminner ju bara om det en själv går igenom... Vet hur pissigt det känns och hoppas att det snart är er tur att få komma såna nyheter!
  • Always choklad
    Javelina skrev 2020-09-18 21:16:27 följande:

Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att det inte bubblar över av empatisk lycka för dig.. Det påminner ju bara om det en själv går igenom... Vet hur pissigt det känns och hoppas att det snart är er tur att få komma såna nyheter!

Tack jo hoppas så, tillslut måste det gå på ett eller annat sätt finns många barn i världen också som ej har ett hem.
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020